Neolamprologus pulcher

Har lest at Neolamprologus pulcher - Prinsessen av Sambia er mindre aggressiv enn den nært beslektede Neolamprologus brichardi - Prinsessen av Burundi. Er dette fleip eller fakta?

Dette er flotte fisker, og jeg har lyst på en av dem. Prinsessen av Burundi er uaktuelt, der har jeg gjort dårlig erfaring. Er det sånn at Prinsessen av Sambia ikke terroriserer andre beboere i karet har jeg lyst til å gå til anskaffelse.

Erfaringer?
Kristian
Har lest at Neolamprologus pulcher - Prinsessen av Sambia er mindre aggressiv enn den nært beslektede Neolamprologus brichardi - Prinsessen av Burundi. Er dette fleip eller fakta? Dette er flotte fisker, og jeg har lyst på en av dem. Prinsessen av Burundi er uaktuelt, der har jeg gjort dårlig erfaring. Er det sånn at Prinsessen av Sambia ikke terroriserer andre beboere i karet har jeg lyst til å gå til anskaffelse. Erfaringer?

Jeg har 2 pulshere og de er veldig rolige. De kan ha hard fight seg imellom, men de lar de andre fiskene være i fred. Jeg har nå 2 stykker som lever harmonisk. Var litt trøblete å finne to som gikk sammen, men når det var gjort har det vært ro i karet. Jeg er godt fornøyd med lynnet!
Så fint.

Jeg tror jeg kjøper hvis jeg kommer over noen. Et par hvis fiskene allerede er et par, eller en gruppe på 4-6. Håper det vil gå like bra her som hos deg, Cathrine.
Kristian
Så fint. Jeg tror jeg kjøper hvis jeg kommer over noen. Et par hvis fiskene allerede er et par, eller en gruppe på 4-6. Håper det vil gå like bra her som hos deg, Cathrine.

Vel, jeg holde på å gi de opp etter at e gikk løs på hverandre..... måtte gi bort 2 stykk til fiskebutikken. Det var liksom en fisk som ble hakket på hele tiden. Men etter at de ble tatt ut, en etter en, har jeg nå ett flott par! Kanskje det går bedre med deg siden du vil kjøpe flere!

LYKKE TIL! De er noen flotte fisker!
Jeg måtte kikke litt på den omtalte fisken i databasen her, og smilte bredt da jeg så profilen!
Minimum akvarie størrelse: 100 liter. Det kan jeg greie å skvise inn
Kanskje dette kan bli en av mine første forsøk på Tanganyika-kar?
Eller afrikanske fisk overhodet.

Den var ordentlig vakker, blir heller ikke for stor, så takk for tipset !(selv om det ikke var ment som noe tips)

PS!
I databasen var alle utenom en ordentlig flotte.
Det ene bildet viser en fisk som det må være noe galt med munnen og nesen på? Den var helt "mops"?
Ta en titt på dette bildet, de som har peiling på sånne fisker.
Stemmer det at det var noe rart med fjeset på akkurat den ene?

mona o
Jeg måtte kikke litt på den omtalte fisken i databasen her, og smilte bredt da jeg så profilen! Minimum akvarie størrelse: 100 liter. [i]Det[/i] kan jeg greie å skvise inn:-) Kanskje dette kan bli en av mine første forsøk på Tanganyika-kar?:-) Eller afrikanske fisk overhodet. Den var ordentlig vakker, blir heller ikke for stor, så takk for tipset !(selv om det ikke var ment som noe tips) ;-) PS! I databasen var alle utenom en ordentlig flotte. Det ene bildet viser en fisk som det må være noe galt med munnen og nesen på? Den var helt "mops"? [URLBLOCK1], de som har peiling på sånne fisker. Stemmer det at det var noe rart med fjeset på akkurat den ene?

Uffda... den fisken der så veldig merkelig ut! INGEN av mine ser slik ut..... mulig det er en annen type, for noen sambia prinsesse kan det da umulig være!
mona o
Jeg måtte kikke litt på den omtalte fisken i databasen her, og smilte bredt da jeg så profilen! Minimum akvarie størrelse: 100 liter. [i]Det[/i] kan jeg greie å skvise inn:-) Kanskje dette kan bli en av mine første forsøk på Tanganyika-kar?:-) Eller afrikanske fisk overhodet. Den var ordentlig vakker, blir heller ikke for stor, så takk for tipset !(selv om det ikke var ment som noe tips) ;-)

Ja, Mona, skvis inn den! Et par i en 100 liter er perfekt! Det var nok ikke ment som noe tips, men bare flott hvis andre oppdager den! Gleder meg til å ønske deg velkommen som Tanganyikaakvarist!

Jeg syns kanskje denne er enda flottere enn Prinsessen av Burundi. Gulfargen på fisken gir den enda mer.

mona o
PS! I databasen var alle utenom en ordentlig flotte. Det ene bildet viser en fisk som det må være noe galt med munnen og nesen på? Den var helt "mops"? [URLBLOCK1], de som har peiling på sånne fisker. Stemmer det at det var noe rart med fjeset på akkurat den ene?

Fisken på bildet du linket til ser, unnskyld uttrykket, ut som et missfoster. Har aldri sett noe liknende. Ikke når det gjelder Prinsesser eller annen fisk.
Det var det jeg trodde
Skulle likt å vite hva et slikt misfoster gjør på en akvariefisk-CD? (det er en av de bildene som er kommet inn i fiskebasen fra CD'en til mod. Darup) Rart at den har blitt tatt med av han som laget CD'en...?

Jo, jeg kunne veldig godt tenkt meg å starte et lite Tanganyika kar, ja... Det har fristet lenge! Og disse fiskene var jo helt supre. Har likt Burundien også, men har slått dem fra meg for lenge siden pga aggressjonen. Det passet derfor perfekt med en annen litt fredeligere, men i samme "sjanger'n"

Skal ikke se bort i fra at det blir et par prinsesser av Zambia til vinteren Da har jeg flyttet og kommet i hus med nytt fiskerom. Der skal det bli en reol eller to, hadde jeg tenkt. Noen afrikanere hadde tatt seg godt ut i hylla *he-he*

Hvor vanlige er disse i handelen egentlig? Vanskelig å skaffe?
Finnes de litt her og der i de private hjems akvarier kanskje? Er den lett å drette på?
De er nok ikke like enkel å få tak i som prinsessen av Burundi, men ikke uvanlig heller. De kan nok bestilles! Jeg har ikke fått dem i lek...desverre... mulig ikke forholdene ikke er helt tilrettelagt den i mitt kar....
Vil vel tro de er like å drette som Prinsessen av Burundi. Av det jeg har lest har jeg ikke fått inntrykk av noe annet.

Har sett Neolamprologus pulcher i handelen et par ganger. Mener å huske jeg så dem i Oslo City rundt jul? Jeg vet ikke om de har fiskene inne nå, men poenget er at de er nok ikke for vanskelig å få tak i.
mona o
Det var det jeg trodde:-) Skulle likt å vite hva et slikt misfoster gjør på en akvariefisk-CD? (det er en av de bildene som er kommet inn i fiskebasen fra CD'en til mod. Darup) Rart at den har blitt tatt med av han som laget CD'en...?

Bildet er nå fjernet
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap