- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- 112-liter Tanganyika for ferskinger :-)
112-liter Tanganyika for ferskinger :-)
Bare vi får omplassert drageålen Gunn så står 112-literen klar for sneglehuslekere.
Dette er et helt nytt felt for oss og vi trenger god veiledning
Karet er nå strippet for planter, foruten noen javabregner som vokser på den store kalkstenen til venstre. Så fort vi får tømt karet helt for fisk så planlegger vi å sette inn en Fluval 304 i stedet for de to innvendige filtrene som står det nå og begynne å gjøre om vannverdiene så de passer for sneglehuslekere.
Vi tenker å la en ancistrus gå i karet mens vi over tid tilpasser vannverdiene, slik at den vennes til å kunne gå i Tanganyika-karet. Vil det gå greit, tro?
Hvordan bør vi gå frem for å få opp pH'en og hardheten og stabilisere det på riktig nivå. Finnes det noen smarte triks å ta med seg? Hvordan går man frem ved vannbytte for ikke å få store endringer i pH og GH?
Hva bør vi tenke på ved befisking av karet? Er det arter som definitivt bør eller ikke bør holdes sammen?
Og ikke minst - gode forslag til sneglehuslekere som passer i et kar på denne størrelsen?
Jeg har sett på Lamprologus stappersi, Neolamprologus similis, Neolamprologus leleupi, Neolamprologus brevis og Lamprologus signatus for å nevne noen...
Jeg er også på knærne etter Altolamprologus calvus, men det er vel strengt tatt litt trangt :-/
Her er vi altså grønne som bare det og trenger gode råd
Kanskje det er en artikkel jeg har glemt å lese til og med?
Dette er et helt nytt felt for oss og vi trenger god veiledning
Karet er nå strippet for planter, foruten noen javabregner som vokser på den store kalkstenen til venstre. Så fort vi får tømt karet helt for fisk så planlegger vi å sette inn en Fluval 304 i stedet for de to innvendige filtrene som står det nå og begynne å gjøre om vannverdiene så de passer for sneglehuslekere.
Vi tenker å la en ancistrus gå i karet mens vi over tid tilpasser vannverdiene, slik at den vennes til å kunne gå i Tanganyika-karet. Vil det gå greit, tro?
Hvordan bør vi gå frem for å få opp pH'en og hardheten og stabilisere det på riktig nivå. Finnes det noen smarte triks å ta med seg? Hvordan går man frem ved vannbytte for ikke å få store endringer i pH og GH?
Hva bør vi tenke på ved befisking av karet? Er det arter som definitivt bør eller ikke bør holdes sammen?
Og ikke minst - gode forslag til sneglehuslekere som passer i et kar på denne størrelsen?
Jeg har sett på Lamprologus stappersi, Neolamprologus similis, Neolamprologus leleupi, Neolamprologus brevis og Lamprologus signatus for å nevne noen...
Jeg er også på knærne etter Altolamprologus calvus, men det er vel strengt tatt litt trangt :-/
Her er vi altså grønne som bare det og trenger gode råd
Kanskje det er en artikkel jeg har glemt å lese til og med?
Postet 30.10.06 kl 11:33
Endret: 30.10.06 kl 18:49
Det er hvetfall noen helt nydelige fisker du har sett på. Og det går helt greit å ha calvus i det karet. Min erfaring med calvus er at det er en svært rolig fisk. Det jeg syntes er litt dumt er at du skal ha ancistrus i et tanganyika kar, det strider litt med min oppfattning av tanganyika
Hva med denne, den har litt andre krav til akvarie størrelse, men det har vell strengt tatt ancistrusen også.
Dette er et gøy prosjekt som jeg skal følge med på, jeg store planer om å sette opp et snegle leker kar rett over jul, så da trenger jeg råd av deg
Vannkvaliteten er lett å justere. Jeg bruker bare Tangalawi salt, litt dyrt, men det er nesten vanskelig å overjustere. Pluss at det er så lite akvarie at den 3kg boksen kan du beholde lenge
Ang fiskene har jeg en ekstra stor forkjærlighet for L.Similis.
Og et lite ekstra råd jeg gir alle som begynne med tangmalawi; kjøp Back to Nature Tanganyika ciklider. Min aller største favoritt innen fiske litteratur.
Lykke til og hold oss oppdatert!
Hva med denne, den har litt andre krav til akvarie størrelse, men det har vell strengt tatt ancistrusen også.
Dette er et gøy prosjekt som jeg skal følge med på, jeg store planer om å sette opp et snegle leker kar rett over jul, så da trenger jeg råd av deg
Vannkvaliteten er lett å justere. Jeg bruker bare Tangalawi salt, litt dyrt, men det er nesten vanskelig å overjustere. Pluss at det er så lite akvarie at den 3kg boksen kan du beholde lenge
Ang fiskene har jeg en ekstra stor forkjærlighet for L.Similis.
Og et lite ekstra råd jeg gir alle som begynne med tangmalawi; kjøp Back to Nature Tanganyika ciklider. Min aller største favoritt innen fiske litteratur.
Lykke til og hold oss oppdatert!
Postet 30.10.06 kl 14:21
Så gøy at dere skal sette opp Tanganyika!
Ancistrus kan gå i karet uten problemer.
Jeg vet ikke hva du bruker for å heve pH-verdien? Du har sikkert fått med deg at [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=145&HKatID=]Natronbikarbonat fra webzoo[/URL] er en god løsning. Jeg leste en gang at du skal bruke mye natron for å heve pH-verdien over 8.3. Jeg har selv prøvd å bruke mer natron enn "vanlig" etter vannbytte, men pH-verdien lander alltid mellom 8.0 og 8.5 et sted. Kanskje det ligger noe i det jeg leste?
En mulighet vil være å regulere vannverdiene til det riktige, også foreta et typisk vannbytte. Fyll opp akvariet med vann uten noe i. Tilsett gips og natron litt og litt, la vannet stå mellom hver gang, og skriv ned hvor mye du bruker.
Når vannverdiene er perfekte igjen, vet du hvor mye du skal bruke av gips og natron. Dette er nok tungvint, men det fungerer.
Befisking er alltid gøy. Neolamprologus similis er en nær slektning av Neolamprologus Multifasciatus. Multiene er aggressive og graver mildt sagt en del, jeg regner med at similis vil ha ganske lik adferd. I så fall leker den kanskje like lett også, noe mine Multier ikke har hatt problemer med. Et par og du er så godt som garantert lek.
Brevis er også en kjempefin sneglehusleker. Anbefales.
Min erfaring er at de svømmer høyere enn Multiene, og er ikke så bundet til sneglehusene sine.
En annen sneglehusleker som er ganske tøff i trynet er Lamprologus Ocellatus.
Jeg syns akvariet er i det minste laget for en voksen Calvus.
Hvis du noen gang vil ha hulelekere kan det hende du vil bygge huler av stein. Jeg ville lagt ned en isoporplate i akvariet uansett om du skal ha mye stein eller ikke ved oppstart. Å legge ned isoporplater i et innkjørt akvarium er lite gøy, og ikke minst mye vanskeligere. Det har jeg selv erfart.
Det skal bli gøy å følge med! Du må ikke glemme bilder når prosjektet er modent for det!
Ancistrus kan gå i karet uten problemer.
Jeg vet ikke hva du bruker for å heve pH-verdien? Du har sikkert fått med deg at [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=145&HKatID=]Natronbikarbonat fra webzoo[/URL] er en god løsning. Jeg leste en gang at du skal bruke mye natron for å heve pH-verdien over 8.3. Jeg har selv prøvd å bruke mer natron enn "vanlig" etter vannbytte, men pH-verdien lander alltid mellom 8.0 og 8.5 et sted. Kanskje det ligger noe i det jeg leste?
En mulighet vil være å regulere vannverdiene til det riktige, også foreta et typisk vannbytte. Fyll opp akvariet med vann uten noe i. Tilsett gips og natron litt og litt, la vannet stå mellom hver gang, og skriv ned hvor mye du bruker.
Når vannverdiene er perfekte igjen, vet du hvor mye du skal bruke av gips og natron. Dette er nok tungvint, men det fungerer.
Befisking er alltid gøy. Neolamprologus similis er en nær slektning av Neolamprologus Multifasciatus. Multiene er aggressive og graver mildt sagt en del, jeg regner med at similis vil ha ganske lik adferd. I så fall leker den kanskje like lett også, noe mine Multier ikke har hatt problemer med. Et par og du er så godt som garantert lek.
Brevis er også en kjempefin sneglehusleker. Anbefales.
Min erfaring er at de svømmer høyere enn Multiene, og er ikke så bundet til sneglehusene sine.
En annen sneglehusleker som er ganske tøff i trynet er Lamprologus Ocellatus.
Jeg syns akvariet er i det minste laget for en voksen Calvus.
Hvis du noen gang vil ha hulelekere kan det hende du vil bygge huler av stein. Jeg ville lagt ned en isoporplate i akvariet uansett om du skal ha mye stein eller ikke ved oppstart. Å legge ned isoporplater i et innkjørt akvarium er lite gøy, og ikke minst mye vanskeligere. Det har jeg selv erfart.
Det skal bli gøy å følge med! Du må ikke glemme bilder når prosjektet er modent for det!
Postet 30.10.06 kl 16:58
Endret: 30.10.06 kl 17:02
Tusen takk for tips og innspill Dette skal bli spennende!
Lamprologus Ocellatus var en lekkerbisk jeg har oversett, ja. Kjempetøff fisk jo!
Ancistrusen skal i tilfellet bo der for å spise litt alger, selv om den ikke hører hjemme biotopisk. Mallen du foreslår spiser ikke stort av alger, Alex.
Jeg gleder meg
Lamprologus Ocellatus var en lekkerbisk jeg har oversett, ja. Kjempetøff fisk jo!
Ancistrusen skal i tilfellet bo der for å spise litt alger, selv om den ikke hører hjemme biotopisk. Mallen du foreslår spiser ikke stort av alger, Alex.
Jeg gleder meg
Postet 30.10.06 kl 20:38
Postet 30.10.06 kl 20:46
Nei, 100 % Tanganyika blir det ikke med Søramerikanske maller. Jeg har fire Ancistrus og en Gibbiceps i mitt Tanganyika. Passer ikke helt inn, men jeg er glad de er der. Da jeg satt opp akvariet med steiner fra det gamle Tanganyika-akvariet, tok det ikke mer enn fem dager før de grønne, men glatte steinene hadde blitt hårete dotter.
Det så ut som en gressplen med gress på ca en cm.
Jeg kunne se algene bli lengre for hver dag som gikk.
Det var egentlig ganske fint, ikke minst gøy å se hvordan fiskene beita på algene - noe de gjør i sitt naturlige biotop.
Noe i meg har lyst til å selge mallene. Noe større har ikke lyst. Gibbien var den første fisken jeg kjøpte til 152 literen. Der har den overlevd det meste! Alt fra sykdommer til boligbytting. Jeg husker ikke om jeg har hatt den i fire eller fem år nå, men den skal helt klart bo hos meg til den dør. Poenget mitt er at den sentimentale verdien kan være større enn verdien i å ha det biotopisk riktig. Alt er jo selvfølgelig opp til den enkelte.
Men det er interessant med et biotopriktig Tanganyika-akvarium. Jeg vet at MC Darup ikke har maller i sitt Tanganyika.
Bare gled deg, Tone, Tanganyika er kjempegøy!
Det så ut som en gressplen med gress på ca en cm.
Jeg kunne se algene bli lengre for hver dag som gikk.
Det var egentlig ganske fint, ikke minst gøy å se hvordan fiskene beita på algene - noe de gjør i sitt naturlige biotop.
Noe i meg har lyst til å selge mallene. Noe større har ikke lyst. Gibbien var den første fisken jeg kjøpte til 152 literen. Der har den overlevd det meste! Alt fra sykdommer til boligbytting. Jeg husker ikke om jeg har hatt den i fire eller fem år nå, men den skal helt klart bo hos meg til den dør. Poenget mitt er at den sentimentale verdien kan være større enn verdien i å ha det biotopisk riktig. Alt er jo selvfølgelig opp til den enkelte.
Men det er interessant med et biotopriktig Tanganyika-akvarium. Jeg vet at MC Darup ikke har maller i sitt Tanganyika.
Bare gled deg, Tone, Tanganyika er kjempegøy!
Postet 30.10.06 kl 21:27
Postet 04.12.06 kl 17:12
KristianMen det er interessant med et biotopriktig Tanganyika-akvarium. Jeg vet at MC Darup ikke har maller i sitt Tanganyika.
Jeg måtte unnvike "reglene" litt.
Satte inn en liten gjeng eplesnegler.. holdt på å bli gal av BGA
Men jeg har oppdaget at Telmatochromis temporalis er effektive algespisere.
Iflg Thor på Dahls i Moss er de ikke kjent som dette, men mine er veldig effektive iallefall.
Jeg ser lyse flekker etter de glupske små munnene.
Og nå når jeg har fått hesteneser hjelper jo det også på
Har syndet litt til, har satt i en ganske stor cryptocoryne (staves det sånn?) plante, for å hjelpe til med BGA...
Tone:
Occelatus er visst veldig aggresive.
Postet 04.12.06 kl 19:03
MC DarupMen jeg har oppdaget at [URLBLOCK1] er effektive algespisere. Iflg Thor på Dahls i Moss er de ikke kjent som dette, men mine er veldig effektive iallefall. Jeg ser lyse flekker etter de glupske små munnene.
I følge fishbase skal de ete en del alger, så det høres meget sannsynlig ut at dem gnager litt av dette også Svært mange fisk eter på alger, dersom de ikke har tilgang på annet
Postet 04.12.06 kl 19:14
MC DarupJeg måtte unnvike "reglene" litt. Satte inn en liten gjeng eplesnegler.. holdt på å bli gal av BGA :(
Pytt, sånn går det. Leit med algene.
Da jeg satt opp 325 literen vokste det frem flotte algetepper på steinene som hadde ligget i 152 literen. Da hadde jeg ingen maller i karet. Både Breviser og Sitronciklider beita mye på algeteppet.
Postet 04.12.06 kl 19:28
Postet 04.12.06 kl 19:37
Kristian[QUOTE=MC Darup]Jeg måtte unnvike "reglene" litt. Satte inn en liten gjeng eplesnegler.. holdt på å bli gal av BGA :(
Pytt, sånn går det. Leit med algene.
Da jeg satt opp 325 literen vokste det frem flotte algetepper på steinene som hadde ligget i 152 literen. Da hadde jeg ingen maller i karet. Både Breviser og Sitronciklider beita mye på algeteppet.
Jeg er glad i alger, spesielt i Tanganyikaen.
Men ikke BGA.
Beklager kuppet, Tone!!
Postet 04.12.06 kl 19:38
Postet 04.12.06 kl 20:02
Hvis du vil, Tone, kan jeg sende deg boken Back to Nature Tanganyika for gjennomlesning og lån en periode? Jeg har kjøpt den fordi jeg ikke helt ser bort fra at jeg vil sette opp et Tanganyika selv en vakker dag
Sneglehuslekere og hesteneser er på min ønskeliste. Men å starte litt smått er nok best...
Jeg har en tom og ubrukt 120 liter, som har stått sånn et halvår.... jeg har liksom ikke tatt den i bruk, for sånn mentalt er den liksom øremerket "Tanganyika" en vakker dag Så denne tråden vil jeg følge med på, for du stiller akkurat de samme spørsmålene jeg har Det er spesielt fiskesammensetning og fòring jeg lurer på.
Si i fra om du vil låne boken, så stapper jeg den i en konvolutt og sender den til deg.
Sneglehuslekere og hesteneser er på min ønskeliste. Men å starte litt smått er nok best...
Jeg har en tom og ubrukt 120 liter, som har stått sånn et halvår.... jeg har liksom ikke tatt den i bruk, for sånn mentalt er den liksom øremerket "Tanganyika" en vakker dag Så denne tråden vil jeg følge med på, for du stiller akkurat de samme spørsmålene jeg har Det er spesielt fiskesammensetning og fòring jeg lurer på.
Si i fra om du vil låne boken, så stapper jeg den i en konvolutt og sender den til deg.
Postet 04.12.06 kl 20:25
Jeg har også endel bøker ang tema.
Da jeg hadde Tanganyika i min 112- liter hadde jeg (hvis jeg ikke husker feil);
4 stappersii
6 signatus
2 Calvus
og 2 hestenester.
Og en ancistrus.
Det jeg har vært obs på nå i 420- literen er at alle fisketypene jeg har valgt er kjøttspisere.
Jeg bruker pr nå et ph/kh middel fra tetra. Testet meg litt fram, og tror jeg nå har funnet rette mengde.
Jeg har også en sånn "ice"- stein (de gjennomsiktige) i akvariet. Hadde først to, men det ble litt for heavy.
Disse smuldrer jo bort etterhvert, så jeg har den andre liggende på lur
Postet 04.12.06 kl 23:14
Postet 04.12.06 kl 23:35
Postet 04.12.06 kl 23:37
Postet 04.12.06 kl 23:38
Postet 04.12.06 kl 23:39
Postet 04.12.06 kl 23:41