Golden og delfin

For noen dager siden kjøpte jeg to golden og to delfinciklider, en hun og en hann av hver. Disse går foreløpig i et 110l akvarium. Den ene golden har lagt under pumpen omtrent hele tiden, mens den andre har gjemt seg under en trestubbe. De to delfinciklidene ligger har stort sett lagt stille på bunnen i et hjørne. Hvorfor gjemmer de seg slik? Den ene golden har også fått noen sorte striper som kommer og går.

Har en slik luftslange i akvariet som blåser opp luftbobler langs hele bakveggen. De i butikken sa malawien likte slik. Kan det være denne som skremmer dem?

Hilsen en som er ny på malawi.
Hei!

Har du mulighet til å legge ut bilder av akvariet.
Når jeg startet opp med malawi gjorde jeg den feilen at jeg hadde alt for lite steinrøyser og huler til fiskene. Da malawi kommer fra et biotop som stort sett består av stein må du også ha dette i ditt akvarie. Det er en gang sånn at malawi trives bedre desto flere de er. Det er ihvertfall noe jeg har erfart. Startet opp med 6stk golden i et 90liters kar. Da sto de under pumpe og bak varmekolbe hele tiden. Så helt vettaskremt ut. I senere tid flyttet jeg de over i 530literen sammen med en haug med andre malawi. Her storkoser de seg og svømmer som gale.
Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd å slått av luftepumpen og sett om ikke det kunne hjelpe på. For luftesteiner i seg selv skaper ikke særlig mye sirkulasjon nedi karet. Mest for syns skyld!

Så hadde jeg vært deg ville jeg ha gått til innkjøp av noen flere fisker, så lenge du ikke er i innkjøringsperioden da.

Lykke til!
Inaktiv bruker
odin
For noen dager siden kjøpte jeg to golden og to delfinciklider, en hun og en hann av hver. Disse går foreløpig i et 110l akvarium. Den ene golden har lagt under pumpen omtrent hele tiden, mens den andre har gjemt seg under en trestubbe. De to delfinciklidene ligger har stort sett lagt stille på bunnen i et hjørne. Hvorfor gjemmer de seg slik? Den ene golden har også fått noen sorte striper som kommer og går. Har en slik luftslange i akvariet som blåser opp luftbobler langs hele bakveggen. De i butikken sa malawien likte slik. Kan det være denne som skremmer dem? Hilsen en som er ny på malawi.

hei
så fint å høre om noen som ikkje overbefolker akvariet sitt med det første
eg har også dei to sortene av fisk, men også en del mer nå når eg har kjøpt en 390 liter
mrn frddr boblene du snakker om... vil ikkje helt si at eg forsto den... malawiene ønsker mye strøm i vannet, men bobler... har ikkje hørt om den faktisk..
tror du skal prøve å slå av denne. i alle fall nå i beyndelsen.
Har du mulighet til å ta noen bilder av akvariet? så vi kan ta en kjapp kik på inredningen din? kan vere noe her som er problemet, det kan vere at fisken rett og slett er litt skvetten i beyndelsen, det kan vere boblene.. vannverdiene.. det kan vere mye
dette med stripene på den ene fisken kan vere bare tilfeldig, men det kan og vere et tegn på feil vann verdier.
og sist men ikkje minst, ca. kor lange er fiskene dine? snakker di om 3 cm eller 10 cm?
hilsen marte
Takk for svar begge to

Har desverre ikke mulighet til å ta bilde nå, men jeg kan se om jeg kan få lagt ut et senere. For tiden har jeg en lavastein og noen trestubber, samt noen planter. Har jo skjønt at malawien helst vil ha stein og at det ikke er nødvendig med planter, så jeg jobber med å forandre på dette. Tok vannprøve noen dager for jeg kjøpte disse, og fikk til svar at det var veldig bra, men kanskje litt hardt. Men malawien liker det vel litt hardt, gjør den ikke? Hadde også en scalare i akvariet når jeg fikk malawiene, men denne er nå desverre død. Kanskje fordi det har blitt så mye strøm i vannet. Vet ikke om den kan ha skremt dem. Det ser nå hvertfall ut til at malawiene trives noe bedre, de svømmer hvertfall mer rundt, selv om de ser ikke 100% fornøyd ut.

Når det gjelder størrelsen er de nok 3-4cm.

Det at jeg skulle anskaffe flere malawier, menes det da flere av samme sort eller bare generelt flere?
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap