Hvorfor kommer disse algene??

Har hatt tanganyika kar lenge men etter jeg kjøpte nytt kar har jeg fått kraftig algevekst. Karet jeg hadde før var 271 liter. Det nye er 530. Har utvendig eheim pumpe,en innvendig fluval 4plus og to powerhead. Power head'ene ble kjøpt etter algeveksten kom..
Kan det komme av at jeg hadde for liten sirkulasjon i karet?
Ligger ved bilde av algene..
Hvor lenge har du lys på og ikke minst åssen lys er det du har? (fargetemp)
Jeg har to power glo rør på 58 w. Lyset er på fra ca kl 14-15 til ca 23...
Du har ikke karet stående i sollys?
Nei det står inne i en krok.. Kan det være at jeg har hatt for lite sirkulasjon før?
Kan brusestein og to power head pumper gi alger? Tenker på oksygen. At det kan gi algevekst?
Vibsi
Nei det står inne i en krok.. Kan det være at jeg har hatt for lite sirkulasjon før? Kan brusestein og to power head pumper gi alger? Tenker på oksygen. At det kan gi algevekst?

Tviler på det har noen sammenheng med algeveksten.. er sikkert heller relatert til næringsbalansen i akvariet. Du har kanskje lite hyrtigvoksende planter og endel fisk. Og i så fall må du få redusert nærings overskuddet enten med mere planter eller hyppigere vannskift.
forsåvidt så vil en bruse stein kunne føre til høyer PH i vannet, da co luftes ut. Men siden du har tanganyika er det vel ønskelig med noe høyere Ph. Men med så mye sirkulasjon som du har(bevegelse i overflaten) trenger du ikke bruse steinen iforhold til oksygen nivå..
Vibsi
Jeg har to power glo rør på 58 w. Lyset er på fra ca kl 14-15 til ca 23...

Hvem trenger sollys med to PowerGlo? Det er 18.000 Kelvin i hvert av de rørene, altså 36.000 K tilsammen, og det er veldig mye. Jeg kan ikke bruke så høy Kelvin, da eksploderer algene med en gang.
mona o
[QUOTE=Vibsi]Jeg har to power glo rør på 58 w. Lyset er på fra ca kl 14-15 til ca 23...

Hvem trenger sollys med to PowerGlo? Det er 18.000 Kelvin i hvert av de rørene, altså 36.000 K tilsammen, og det er veldig mye. Jeg kan ikke bruke så høy Kelvin, da eksploderer algene med en gang.
Fargetemperaturen blir vel ikke det dobbelte selv om du har to lysrør, er jo bare lysmengden som øker.
Men har du 18.000 kelvins lysrør er det nokk en veldig medvirkende årsak til algevekst.. hehe
Få deg noen lysrør på rundt 6000 kelvin så er du kanskje godt hjelpen.
For øverig så kan det hjelpe litt på å ha en "lyspause" eller to i løpet av dagen, feks at du har lyset av en halvtime/time feks mellom fem og seks.
For øverig så kan det hjelpe litt på å ha en "lyspause" eller to i løpet av dagen, feks at du har lyset av en halvtime/time feks mellom fem og seks.

Det er ikke å anbefale. Hadde nok blitt litt forvirra vist dagslyset skulle forsvinne for meg plutselig på dagen og så komme på igjen. Får du algeproblemer p.g.a. for mye eller for lang tid med lys så er løsningen enten mindre mengde lys eller mindre timer med lyset på sammenhengende.

Det er tydelig at du har for sterkt lys i karet.
Tor Johansen
[QUOTE=mona o][QUOTE=Vibsi]Jeg har to power glo rør på 58 w. Lyset er på fra ca kl 14-15 til ca 23...

Fargetemperaturen blir vel ikke det dobbelte selv om du har to lysrør, er jo bare lysmengden som øker.
Men har du 18.000 kelvins lysrør er det nokk en veldig medvirkende årsak til algevekst.. hehe
Få deg noen lysrør på rundt 6000 kelvin så er du kanskje godt hjelpen.

Det blir vel omtrent som å blande to flasker med 60% sprit å få en stor flaske med 120% det da, kansje.
Skulle forresten likt å se åssen lyset ble med 36000 kelvin....
Gjør som Thomas sier, enten skru av det ene røret eller ha på lyset kortere tid. Siden du har Tanganyikaciclider er det vel ikke all verden med planter oppi der heller da, og da har du iallefall ikke bruk for så høy kelvinstyrke på rørene. 6000 er mer enn nok.
Og spenningen stiger...har vi en tredjemann som vil påpeke det samme som Pettern og Tor Johansen?

Til mitt forsvar i denne rettsaken, vil jeg si at det ikke var så fullstendig ulogisk tankegang fra min side at man kan legge sammen antall Kelvin i lysrørene man har. Man legger jo sammen antall watt lysrørene tilsammen har, så hvorfor ikke Kelvin også?

mona o
Og spenningen stiger...har vi en tredjemann som vil påpeke det samme som Pettern og Tor Johansen?;-) Til mitt forsvar i denne rettsaken, vil jeg si at det ikke var så fullstendig ulogisk tankegang fra min side at man kan legge sammen antall Kelvin i lysrørene man har. Man legger jo sammen antall watt lysrørene tilsammen har, så hvorfor ikke Kelvin også? :-)

Nå var ikke dette noe forsøk på å være kvalm mot deg Mona, det var ment som en spøk. Hvis du føler deg støtt av min kommentar, beklager jeg det. Det var ikke min intensjon å lage en "rettssak" ut av dette.

Men til ditt spørsmål om hvorfor man kan legge sammen watt og ikke kelvin er svaret: Watt er lysstyrken fra røret. Ho høyere watt, jo sterkere lysstyrke. Vi vet jo alle at det blir sterkere lys i karet hvis en setter inn flere lysrør. Den saken er det liksom ikke noe vits i å utdype nærmere

Når det gjelder Kelvin er saken en helt annen. I akvarieordlista her på forumet står det veldig godt forklart.

Sitat:
Kelvin:Fargetemperatur på lys. Wiliam Kelvin, mannen bak temperaturskalaen Kelvin, varmet en blokk med karbon til den glødet. Jo høyere temperatur på karbonblokka, jo blåere ble lyset fra denne. Ett rør med en kelvin på 10000, tilsvaret lyset fra en karbonblokk som er varmet til 10000`Kelvin, eller 9727`Celsius

Sitat slutt.

Altså en kelvin er det samme som 0,9727 `Celsius
Et rør på 18000 Kelvin tilsvarer samme farge som en karbonblokk varmet opp til (18000x0,9727)=18508,6`Celsius.

I min selvlagde 28liter
[External Image]
Kjøpte jeg til et 14W lysrør på 18.000 Kelvin. Uviten.. Etter å ha kjøpt det ble jeg rådet om å bytte lysrør, av noen hær på forumet. Karet har lys 12 timer om dagen, og det er det eneste karet mitt uten alger. Også før algespiserne som er i karantene der, ble satt der.

Da lurer jeg på følgende: fulgte du rådet om å skifte til et rør med lavere kelvin?
Nop. Det er det samme Har aldri skrapa innsiden på det glasset der.

Stått siden. 26.11.06
Da har du vel svidd dem ihjel...... he,he,he

Gjødsler du mye?
Nei, har ikke det. Hadde oppi en Jbl kule til den ene planten som er der. Kansje ca. hmm for en mnd siden tror jeg. De skal vare 1år.

Lyset er ikke så pent fra lysrøret da.. ganske ... Lyst :P Skarpt hvit.

Hem, ja da har jeg vel nok informasjon.... *smiler*

Ja, du ser nok sikker godt inni det akvariumet der, ja.

Jeg har akkurat bygget et 160 liters som hittil ikke har noe lys. Har ikke funnet noe billig nok ennå. Men fisken liker seg. Har ennå 14 dager på meg til å skaffe lys før de nyplantede plantene trenger det.
Espen
I dyrebutikken ble jeg solgt et Aqua-Glo lysrør. T8 14w 18 000K Ideal for Fresh water aquariums, Planted aquariums. Er dette tilstrekkelig til min 28l. tank ? Mvh Espen :)

Goophy
Jeg ville ha byttet røret hvis jeg var deg. Du kommer helt garantert til å få oppblomstring av mange flotte alger i det nystartede karet ditt med røret du har kjøpt. Denne siden [URLBLOCK1][/URL] er kjempefin med tanke på å få et innblikk i lyssetting av akvarier. Vil anbefale deg å kjøpe et lysrør som gir tilnærmet dagslys. Disse lysrørerene har en fargetemperatur på rundt 6000K-6500K. Tidligere i tråden nevnte jeg et lysrør som er kjempebra fra Philips. Her er linken til røret: [URLBLOCK2][/URL] Alt lys som plantene ikke nyttegjør seg av blir "algelys".

Fra denne siden.

Jeg husker vi hadde et akvarium for ca 15 år siden. Det fikk aldri noe ekstralys, men algene vokste som bare fy likevel...he he.

Jeg tok opp igjen hobbyen for noen få år siden etter å ha sluttet fordi akvariet ble til rottehus isteden....
Tilfeldig bekjentskap
© Torben Lyng
Reklame for plussmedlemskap