Malawiyngel - Overlevelsesrate

Hei,

Etter en tid med oppforing av mine unge Malawi-ciklider, har en del av dem begynt å tygge "med ett smell". I løpet av to dager begynte tre estherae, en acei, en afra, og en golden å tygge.

Jeg skal la dem spytte i akvariet de nå går i (375 liter med 35 stk. div. Malawi. Akvariet er innredet med mye stein/gjemmeplasser.

Er det noen som erfaringsmessig kan fortelle meg ca. hvor stor prosentandel av yngelet som vil overleve en slik oppvekst?
Ikke spesielt stor, desverre.

Selv var jeg happy nok, om jeg berget 2-3 yngel fra hvert kull.
Resultatet for min del var vel heller at jeg berget 0,noe smått pr kull, på tross av masse gjemmesteder både blandt stein og planter (! i malawikar).
Hadde faktisk størst overlevelse av rød sebra hanner (blå), siden disse er nesten sorte når de er små. De gikk derfor i ett med bunnlaget, og kunne bare legge seg ned når de store, glupske trollene kom farende forbi :p
Jeg har klart å avle opp 15 auratus yngel nå. Hadde de først i et fødekar og slapp noen av de i storkaret sammen med de voksne. Da var de kanskje 1,5 cm. Alle har overlevd så langt.
De øvrige har jeg sammen med noen guppyer og platyer. Skal snart flytte over disse også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap