Lamprologus Brevis

Har nettopp satt opp ett kar på ca 50 liter til mine første Tanganyika fisker
Planen var og bruke ett større kar selvsagt, men for å gjøre en lang historie kort gjorde noen meget hissige Juvel Ciklider slutt på den drømmen ved og angripe de stakkars fiskene jeg skulle omplassere.
Da sto jeg altså igjen med kun ett lite kar tilgjengelig for formålet.
Mine opprinnelige planer for innkjøpe måtte derfor forandres og nå er det Lamprologus Brevis som skal flytte inn i dette lille akvariet.
Siden jeg ikke har noen erfaring med denne typen fisk har jeg noen spørsmål.
1: Hvor mange kan jeg ha i en 50 liter?
2: Hvor mange sneglehus trengs pr fisk/par?
3: Hvor store må disse være?
4: Må man ha svært finkornet sand?

Håper noen kan svare meg på dette.
Neolamprologus brevis er flotte fisk! Et akvarium på 50 liter går fint. Med mindre jeg fikk ta i et par, hadde jeg plassert en gruppe på 4-6 fisk i akvariet. Om du kan ha flere enn ett par er jeg ikke sikker på. Par får gjerne yngel, og ciklider har en tendens til å bli territorielle når de har yngel å passe på.

Når det gjelder sneglehus. Etter min erfaring er ikke breviser fisker som holder seg konstant rundt sneglehusene. Jeg ville i alle fall ha sørget for at hver fisk hadde ett sneglehus. Kanskje to, slik at de har noe å velge i, samt nok gjemmesteder. Sneglehusene bør ikke være store. Selve skallet kan måle 3-5 cm i diameter. Større fungerer også. Om du ikke allerede har sneglehus, kan man kjøpe en pakke på ICA for rundt hundrelappen, da får man omtrent 50 stykk. Kanskje litt mange, men.

Ja, sand burde man ha. Breviser kan finne på å flytte på sanden som de vil. Sneglehuslekeren Neolamprologus multifasciatus er fem hakk verre, men brevisen ommøblerer litt den også. Hvor finkornet sand er jeg ikke sikker på. Biltemas sand er noe mange velger å bruke. Selv hadde jeg suksess med blåsesand med kornstørrelse på 0,2-1 mm.
Takk for svar

Skal ta en tur på ICA og spørre etter snegler, tror nok jeg sparer en god del på det fremfor å kjøpe i en akvarieforretning.
Tenkte forrsten jeg skulle prøve med to par, så får jeg heller selge det ene om det skulle vise seg og ikke gå. Eventuelt sett opp en 80 liter med dette pare og noen julier.
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap