Neolamprologus brevis er flotte fisk! Et akvarium på 50 liter går fint. Med mindre jeg fikk ta i et par, hadde jeg plassert en gruppe på 4-6 fisk i akvariet. Om du kan ha flere enn ett par er jeg ikke sikker på. Par får gjerne yngel, og ciklider har en tendens til å bli territorielle når de har yngel å passe på.
Når det gjelder sneglehus. Etter min erfaring er ikke breviser fisker som holder seg konstant rundt sneglehusene. Jeg ville i alle fall ha sørget for at hver fisk hadde ett sneglehus. Kanskje to, slik at de har noe å velge i, samt nok gjemmesteder. Sneglehusene bør ikke være store. Selve skallet kan måle 3-5 cm i diameter. Større fungerer også. Om du ikke allerede har sneglehus, kan man kjøpe en pakke på ICA for rundt hundrelappen, da får man omtrent 50 stykk. Kanskje litt mange, men.
Ja, sand burde man ha. Breviser kan finne på å flytte på sanden som de vil. Sneglehuslekeren Neolamprologus multifasciatus er fem hakk verre, men brevisen ommøblerer litt den også. Hvor finkornet sand er jeg ikke sikker på. Biltemas sand er noe mange velger å bruke. Selv hadde jeg suksess med blåsesand med kornstørrelse på 0,2-1 mm.