Oppstart av Tanganyika

Går med planer om å starte et Tanganyika-kar og har lest meg opp en del her på dette fantastiske forumet. Har noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med:

Er det noen spesiell belysning et slikt kar trenger? Har nå Flora Glo 15 W & Philips 950 15 W i karet.

Funker det med Fluval 2+ i karet? (Skal bruke 75 liters karet som er registrert i profilen min).

Tar også svært gjerne i mot forslag på sammensetning av fisker som er greie å få tak i handelen.
Syntes filteret er for snaut, selv om det evt er modifisert. Hadde selv gått for minst en fluval 3+ med modifisering.

Ang lystet, stiller ikke fiskene noen krav i seg selv. Det viktige er at lyset ikke trigger algeveksten mer enn nødvendig, og at fiskene farger skikkelig ut.
Jeg syntes ikke dine rør er de beste i så måte. Selv hadde jeg nok gått for Power-glo til dette oppsettet.
Meget bra lys, noe kjørlig, men det skal det også være i ett slikt kar, etter min mening
Enig i at kjølig lys kler Tanganyika.
Denne sjøen er en av de klareste, og jeg synes man får den effekten med et blålig lys.

Når det gjelder fisk.. *sukk*
Det er masse, masse forskjellig fisker å velge i- men når det kommer til utvalg er det verre.

Virker som det er 5- 6 typer som går igjen i handelen i Norge.
Div sneglehuslekere (dessverre nesten aldri den typen jeg vil ha), compressa og compressiceps, prinsessen av Burundi og noen ganger finner man en type nigripinnis eller leptosoma.
I tillegg er det jo Frontosa og Thropheus, men disse er altfor store for "folk flest".

Jeg ville nok satset på et type sneglehuslekere i et såpass lite kar.
Jeg ville styrt unna Prinsessen av Burundi, de er vakre (de fleste synes det) men veldig aggresive.

Du kan også ha et par compressiceps eller calvus.
Helst et ferdig par hvis du er heldig å finner det, hvis du kjøper flere små bør du kvitte det med resten hvis/ når du får ett par.

Sneglehuslekere hører til i brenningene i sjøen, og setter pris på endel bevegelse i vannet.
Jeg har alltid ekstra sirkulasjon i Tanganyika- karene jeg har hatt.
Ang. lys: Har plass til 2 stk 15 w. Bør begge være power-glo eller ett i et kombinasjon med noe annet?
Kommer nok til å bruke Biltema-sand i karet, og det blir sneglehuslekere. Burde jeg ha sandsnegler oppi?

Her er meningene delte, søk etter "sandsnegler" så får du fram litt meninger
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap