Salt i malawikar.

Hører fra forskjellige kanter at man burde tilsette salt i malawikar. Gjør dere dette ???

Jeg bruker kun noraq ph/kh pluss og noraq gh/th pluss for å holde gh og ph i sjakk. Bruker ikke salt i det hele tatt.

Hva er deres tanker om dette ??

Mvh Linka
Fortsett med måten du driver på nå.
Salt har ingen ting i et tropisk ferskvanns akvarium å gjøre.
Ken Myrseth
Fortsett med måten du driver på nå. Salt har ingen ting i et tropisk ferskvanns akvarium å gjøre.
På hvilket grunnlag sier du det. Hvis du f. eks får en skade på en fisk og den blir angrepet av sopp så vil i de aller fleste tilfeller salt kunne lege dette ganske fort. Hvis du istedenfor tilsetter moderate mengder med salt jevnlig vil du kunne forebygge slike "sykdommer" . Spesielt malawi og tanganyika som lever i et mineralrikt miljø har godt av litt salttilsetning. Discusene dine vet jeg mindre om men jeg tror at salt blir bruk som medisin og forebygging mot sopp der også.
Her er en artikkel om bruk av salt i ferskvannsakvarium.

Selv har jeg ikke så mye å si om artikkelen, utenom at den var interessant. Har aldri brukt salt i akvariene mine.

Tror litt på det å tilpasse fisk til vannet en har. Er ikke fisken VF, er den ikke nødvendigvis vant til vannparametre som tilsvarer det vill fisk lever i. Malawicichlider som for eksempel er importert fra oppdrettere i asia er ofte født og oppvokst i rimelig nøytralt vann. Oppdretterne tilsetter ingenting (utenom medisiner) i vannet. Derfor er ofte malawicichlider og diverse søramerikansk fisk alet opp på samme vann.

Nå vet ikke jeg hvor dine fisker har sin opprinnelse, men mange butikker i Norge selger malawicichlider av asiatisk opprinnelse. Disse fungerer helt fint på nøytralt vann uten tilsetninger (samme for en del levendefødende fisk fra asiatisk oppdrett).

Ble litt off-topic, men var ment som en kommentar til artikkelforfatter sitt utsagn om tilpassing av fisk til eget vann.

Mvh
André
Salt er greit ved enkelte skdommer,..
Det var ikke det trådstarter spørte om.
Og ja jeg står ved at salt hører hjemme i saltvanns akvarium, og ikke i Tropisk ferskvanns akvarium ihvertfall.
Har drevet med akvarium i noen år, og husker 1970-80 årene hvor "alle"mente salt var løsningen på det meste i akvarium vannet-men nyere forskning, erfaring viser at salt hører hjemme i saltvanns akvarium eller på maten vår og ikke i ferskvanns akvarium. Og da snakker jeg om ferskvannsfisker, ikke brakkvann(sånn som mange bl.a mollyer lever/trives i).
Så ferskvannsfisker som er friske skal ikke ha salt i vannet..
Tror ikke heller at fiskene er avhengige av og ha vann som er nøyaktigt likt sitt opprindelsessted men at litt salt i forbindelse med vannbytte er positivt hos malawiciklider er jeg overbevist om. Om det er nødvendig er en annen ting.

Jeg har avogtil salt i Tanganyika-karet (når jeg har det hehe).

Aner ikke mengde, eller om det er "nok/ for lite", jeg slenger bare oppi noe når jeg husker det likksom.. *flau*
Det ewr det som gjør denne hobbyen så spennende-for det finnes ingen fasit.
Jeg er helt overbevist om at Tropiske ferskvanns fisker har det klart bedre uten salt enn med salt(men det er min personlige mening), men jeg respekterer selvfølgelig at andre mennesker gjør ting på annen måte(bl.A bruker salt) fordi om jeg mener det er fullstendig unødvendig-da skiller vi på salt og middler til å øke PH/KH/GH. Fordi mange kaller også disse middlene for salter.
Jeg snakker kun om vanlig saltvanns salt - eller annen salt som ikke har noen som helst mening(min mening igjen da).
Ja, ser man det. Godt at alle folk ikke er like.
Selv bruker jeg som sagt ikke salt og det har funka hittil.

Godt at så mange deler sine erfaringer og meninger.

Linka

Må legge til at det kun er til Tanganyika jeg gjør dette, ikke i de andre karene.
Som nevnt over har jeg aldri benyttet salt i akvariene. Heller ikke i akvarier jeg har holdt på med malawi i. Jeg handlet for det meste mine malawier hos Carsten Gissel i Ålborg, Danmark. Kjøpte både VF og F1. Begge deler tilpasset seg akvariene mine på en glimrende måte. Carsten selv sier "nei, nei, nei" til salt i akvariene. Han har aldri forklart meg hvorfor. Litt usikker på vannparametrene i Danmark, men tror at vannet er medium hardt, og vet at det er nitratholdig pga jordbruk. Andre igjen sier "ja, ja, ja". Tror dette viser at fiskene er ekstremt tilpassningsdyktige.

Fisken i min avatar er en Aulonocara St. Londo, VF. Den er fullt utfarget og dette paret lekte flere ganger i bergensvann tilsatt natron for ph'en sin del. Ingen salter eller gh/th+. Trivselen til fiskene var upåklagelig. Så, og ser ut som, at vannbytter er det viktigste.

Mikael Westerlund skrev en lengre artikkel i Ciklid Bladet om salter i Tanganyikasjøen. Han lagde et Tanganyika "salt" bassert på vannprøver som viste innhold av forskjellige mineralsalt i sjøen. Dette satte han sammen slik at det passet sammen med kranvannet hans. Likevel merket han ikke stor forskjell på fisken i forhold til før. Igjen virker det som om fisk tilpasser seg nye omgivelser. Saltforsøket ble lagt på is da det tok for mye tid å blande komponentene, samt at de klumpet seg under lagring.

Skriver nok igjen off topic, men tror du kan oppnå like gode resultater med og uten salt.

Mvh
André Leknes
Ferskvannsfisk har ikke behov for tilsetting av NaCl i vannet, enten de kommer fra Amazonas eller fra Afrikas store sjøer.
Kommer de fra områder med en naturlig salinitet i vannet, som f.eks elvekjefter og f.eks Lake Rudolf, er saken en annen.

Siden NaCl er ett unaturlig salt for disse fiskene, har de ingen stor nytte av dette. NaCl vil spaltes i gjellene på fisken, og de får fort ett for stort innhold av Cl i blodet.
I tillegg vil økt mengde NaCl i vannet bidra til mindre utsonding av væske fra fisken, med dertil fare for problemer siden urinstoffer hoper seg opp.

Om fiskene er så hyppig plaget med sykdom, at det er behøvelig med tilsetting av salt hele veien, er noe galt med oppsettet.

Min mening er, og blir, at NaCl passer på Torsken. Blir fiskene sjuke, kan en vurdere behandling med NaCl kontra andre medisiner. En skal også her ha tunga rett i kjeften.

Jeg mener at dine tilsettinger, Linka, er helt riktige
Om du vil spare penger;
Erstatt Noraq Ph\Kh+ med bikarbonat. Dette koster mye mindre enn Ph\Kh+.
Erstatt Gh\Th+ med gips. F.eks alabastergips fra Panduro er helt kurant å bruke, og koster en brøkdel av Noraq sitt preparat. Det verste av alt, er at Noraq Gh\Th+ består av 80% "gips" (samme kjemiske struktur)
Ok jeg gir meg. To velbegrunna svar får meg til og tenke meg to ganger om før jeg har salt i akvariene mine
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap