- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Malawi/tanganyika/victoria
Malawi/tanganyika/victoria
Har planer om å starte opp et nytt kar med fisker og lurer på hva deres erfaring er med fiskene fra de forskjellige stedene. Har malawikar fra før og syntes dette er utrolig flott, men når jeg setter opp det andre så vil jeg ha enten tanganyika eller victoria.
Hva syntes dere ??
Malawikaret mitt er 375 l og det jeg har planer om å sette opp er en 540 l.
Vurderer også å sette opp 540 l som malawikar og bruke 375 l som det nye karet, men vet ikke helt enda.
Kom med synspunkter om hva dere hadde valgt.
Mvh Linka
Hva syntes dere ??
Malawikaret mitt er 375 l og det jeg har planer om å sette opp er en 540 l.
Vurderer også å sette opp 540 l som malawikar og bruke 375 l som det nye karet, men vet ikke helt enda.
Kom med synspunkter om hva dere hadde valgt.
Mvh Linka
Postet 04.09.07 kl 13:34
Nytt kar
Å gå fra Malawi til Victoria er enklere enn til Tanganyika synes jeg. En kan holde forskjellige fiskearter fra Malawi eller Victoria i et og samme kar men i et Tanganika bør en holde stil og rent biotop-/artskar.
Postet 04.09.07 kl 13:54
Malawi og tanganyikakar blir vel som regel satt opp som biotopkar så der er det ingen forskjell. Har selv et tanganyikamixkar og det går helt fint. Eneste forkjellen som jeg ser er at det er mer variasjon i kroppsform hos tanganyikafisk kontra malawi der det vel er fargene som er i fokus. Har også et artskar med tropheus som også er veldi intressant. Victoria har jeg ikke peiling på så der kan jeg ikke uttale meg.
Postet 04.09.07 kl 20:57
Tanganyika
LinkaHar planer om å starte opp et nytt kar med fisker og lurer på hva deres erfaring er med fiskene fra de forskjellige stedene. Har malawikar fra før og syntes dette er utrolig flott, men når jeg setter opp det andre så vil jeg ha enten tanganyika eller victoria. [B]Hva syntes dere ??[/B] Malawikaret mitt er 375 l og det jeg har planer om å sette opp er en 540 l. Vurderer også å sette opp 540 l som malawikar og bruke 375 l som det nye karet, men vet ikke helt enda. Kom med synspunkter om hva dere hadde valgt. Mvh Linka
Jeg er helt klart inhabil, men vil på det aller varmeste anbefale Tanganyika.
Store variasjoner i farge, fasong og habitat gjør denne sjøen spesielt interresant. Adferden til Tanganyikaciklidene er også noe som gjør at man virkelig blir fascinert av denne biotopen.
I ett 375 liters kar er det også enkelt å innordne forskjellige habitat slik at det blir enklere og planlegge karet for fisk som er meget forskjellig i både utseende og adferd.
Men både Malawi og Vicrotia ciklider er selvsagt flott og interessant fisk det også, og skulle velge blant disse tre biotopene er virkelig å velge på øverste hylle. Ett skikkelig luksusproblem med andre ord
Postet 04.09.07 kl 21:05
Endret: 04.09.07 kl 21:06
Postet 04.09.07 kl 21:16
Postet 04.09.07 kl 22:23