Malawiene dør !

Inaktiv bruker
Jeg har et 68 l kar med (opprinnelig) 8 stk. malawi. 2 stk. Flavus, 2 stk. Perlmutt, 2 stk. demasoni og 2 stk. lombardoi (er litt usikker for jeg kjenner den ikke igjen på bildet, mine er gule med svarte striper og litt blåaktig ryggfinne). Nå er det kun èn perlmutt (hannen) og to lombardoi igjen. De andre har falt fra siden jeg fikk dem for 2-3 uker siden. De var ca. 3 cm da jeg fikk dem.
Karet hadde gått en liten uke med mye kalkstein i og ph har vært stabil på 7,5 (er blitt fortalt at dette skulle være høy nok ph), NO2 = 0 og temperaturen er 26,5.
De fores med Topical Malawi flakfor og noe algetabletter siden de går sammen med to ancistruser.

Kan noen fortelle meg med hva jeg gjør galt?
Jeg ville si at 68 l er alt for lite for malawifisker.

Så lurer jeg på hva slags gh du har i karet. Jeg kjører med 13-14 gh og mine trives flott.

Hvis du legger inn alle vannverdier så kanskje det blir lettere å finne ut hva som er galt.

Mvh Linka
Enig med Linka.68 liter er alt for lite for disse fiskene.Sjekk fiskebasen så ser du hva de trenger av akvariumsstørrelse.
Hva slags tester har du brukt for å måle vannverdiene? Dråpetester eller strips-tester?
Du skriver at nitritt er null, men samtidig høres det ut som om akvariet er splitter nytt og satt opp for bare få uker siden?

Hvis fiskene bare var 3 cm da du fikk dem, er de jo nærmest for yngel å regne. Jeg ville nok tilbudt fisk i oppveksten noe mer næringsrikt og spennende enn bare flakfòr på boks. For det blir det ikke rare veksten av....
Så unge fisk er også en del skjørere enn voksne fisk og tåler mindre før de bukker under. Kjøpte du dem privat eller i butikk? Og sa du i så fall i fra til butikken hvilken størrelse du hadde på akvariet du skulle ha dem i...? Kan ikke si annet enn at det er merkelig at butikken ikke sa i fra til deg at det er "galskap" å putte åtte Malawi i et så lite kar. Det ville endt med forferdelse før eller siden uansett.

Skal du fortsette med Malawi-ciklider, så bør du først og fremst gjøre en ting nå: Kjøp deg en bok om disse spesielle ciklidene, og les den nøye.
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1308&HKatID=]Et godt valg er Back to Nature Malawi
[/URL] (den jeg linket til er oversatt til norsk, men tittelen er engelsk bare)
Inaktiv bruker
Takk for svar. Karet var innkjørt fra før, men stod en stund med kalkstein for å få opp ph. Jeg bruker dråpetester, men har ikke testet gh. Som dere sier så står det nok på størrelsen på karet, jeg kjøpte fiskene i butikk og fortalte hvor stort karet var, men de mente det skulle gå bra. Jeg tror nok uansett at jeg leverer tilbake de tre som det fremdeles er liv i og går over til annen fisk i dette karet igjen.
Karet er lite, men det var også fiskene. Nesten som yngel å regne
Jeg har derfor vodt for å tro at karets volum alene er årsak til dødsfallene.

Ang vannverdiene, skader det på ingen måte å løfte Ph ennå mer, gjerne til 8,3 med natron (natron kan ikke alene løfte ph mer).
Gh bør også være akseptabel.
Jeg ville nok selv hatt ett kaldere vann, Malawiene trives best ved ca 23-24`C.
At No2 nå er 0, betyr ikke at den kan ha vært forhøyet tidligere. Slik jeg oppfatter det, sto karet tomt ei stund, og da dør det store mengder bakterier, rett å slett av mangel på næring. Målte du denne ved hvert dødsfall?

Siden det her er flere forhold som er litt utenfor det optimale, kan dette til sammen ha vært tilstrekkelig.
Men det trenger ikke å være slikt som har tatt livet av fiskene.
Har du studert de døde\ døende fiskene noe, for sykdomstegn?
Inaktiv bruker
Karet stod helt tomt (med unntak av to ancistrus) i en liten uke. Før det så var det bra med fisk og det har vært stabilt. Jeg har sjekket no2 hele tiden, men den har vært fin hele tiden. Jeg har ikke klart å se noe sykdomstegn på fiskene, men er heller ingen ekspert på dette. Det har heller artet seg slik at de har gått fra å være livlige til å være mer reservert og stå mer stille i vannet, med ryggfinnen "lagt ned", gradvis dårligere matlyst osv., for så å plutselig ligge på bunnen med "buken i været". Det er synd fordi det var fine fisker og jeg gledet meg til de skulle få fargene sine ordentlig. Kan de ha fått mangelfull oppforing hos meg siden de var så små?

Glemte å skrive at jeg hadde 25 grader til å begynne med, men noen av fiskene hang rundt varmekolben så jeg tenkte at de kanskje søkte noe mer varme. Skal skru ned igjen når jeg kommer hjem.
Det er ikke varmen de har stått å jaget på ved kolben, men en rolig plass å trekke seg bort.

For meg høres det ut som fiskene har vært sjuke, siden de gradvis svekkes og dør. Men hvilken, det er det ikke godt å si ut fra det du har observert.
Sørg for optimale forhold, så kan det hende du berger resten. Og skaff da ett større kar til dem
Inaktiv bruker
Det skal jeg gjøre. Takk til alle for hjelpen.
Og vannbytte? Mente jeg leste at det er førstehjelp når fisk plages.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap