- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- oppstart av malawi. tips?
oppstart av malawi. tips?
Eg har hatt akvarie i 2 år men de 3 siste mnd har det stått tomt da eg har vært i militæret og skulle flytte i same slengen. så de fiskene eg hadde ble gitt vekk til fiskevennlige venner
Nå kunne eg tenke meg og starte opp et malawi-kar med 3 eller flere arter.
Akvariet eg har til rådighet er på 120 liter.
Kunne som sagt tenke meg 3 eller flere FARGERIKE arter som går godt sammen. (har laget flere huler til de i akvariet. se bilde)
samt en malle eller 2 som passer inn der med den typa vannkvalitet og fisker som eg skal ha. og kanskje noen snegler e.l.
grusen jeg har på bunn er finslipt elvegrus uten skarpe kanter samt en del store runde steiner jeg har hentet fra en lokal elv.
Ønsker tips om arter og antall av hver i dette oppsettet.
Skal gå til innkjøp av gh+ i løpet av at par dager sånn at det skal være rette vannverdier til de når de ankommer.
Bør eg ha noe form for innkjøringsfisk?
Isåfall hvilke?
Ønsker tips fra de som kan malawi.
eventuelt tips om oppsett av andre typer ciklide oppsett da det er dette eg ønsker å bruke tid på.
har sett meg lei på "selskapsakvarie" uten å være for nedlatende om det
Nå kunne eg tenke meg og starte opp et malawi-kar med 3 eller flere arter.
Akvariet eg har til rådighet er på 120 liter.
Kunne som sagt tenke meg 3 eller flere FARGERIKE arter som går godt sammen. (har laget flere huler til de i akvariet. se bilde)
samt en malle eller 2 som passer inn der med den typa vannkvalitet og fisker som eg skal ha. og kanskje noen snegler e.l.
grusen jeg har på bunn er finslipt elvegrus uten skarpe kanter samt en del store runde steiner jeg har hentet fra en lokal elv.
Ønsker tips om arter og antall av hver i dette oppsettet.
Skal gå til innkjøp av gh+ i løpet av at par dager sånn at det skal være rette vannverdier til de når de ankommer.
Bør eg ha noe form for innkjøringsfisk?
Isåfall hvilke?
Ønsker tips fra de som kan malawi.
eventuelt tips om oppsett av andre typer ciklide oppsett da det er dette eg ønsker å bruke tid på.
har sett meg lei på "selskapsakvarie" uten å være for nedlatende om det
Postet 25.09.07 kl 12:05
Endret: 25.09.07 kl 12:35
Først og fremst må jeg si at forumet er for alle, og spørsmål bør derfor ikke rettes mot en enkeltbruker
Karet er på 120L, og da er det ikke mange malawier du har plass til. Jeg ville ikke hatt mer enn en enkelt art, og da kun få fisk av denne arten (eks en han, tre damer)
Siden du ettertrykkelig vil ha mer enn en enkelt art, ville jeg heller gått for dvergcikider. Det er også enklere med tanke på maller, og annen fisk.
Hva med å sette opp karet med ett par apistograma, en stim med tetra, og noen maller? Karet er mer passende for dette i alle fall
Karet er på 120L, og da er det ikke mange malawier du har plass til. Jeg ville ikke hatt mer enn en enkelt art, og da kun få fisk av denne arten (eks en han, tre damer)
Siden du ettertrykkelig vil ha mer enn en enkelt art, ville jeg heller gått for dvergcikider. Det er også enklere med tanke på maller, og annen fisk.
Hva med å sette opp karet med ett par apistograma, en stim med tetra, og noen maller? Karet er mer passende for dette i alle fall
Postet 25.09.07 kl 12:38
har hatt apistoer før. men vil helst ha malawi nå..
etter å ha lest litt ser eg det kan bli vanskelig med flere arter, men går det ann å ha 2 da kanskje? tenkte på golden og en til som går sammen med den med tanke på foring og vannverdier?
Typer malle bør eg ha?
Blir ikke tetraer spist opp av ciklider?
ser akvariet greitt ut med tanke på innredning?
bør eg ha innkjøringsfisk?
etter å ha lest litt ser eg det kan bli vanskelig med flere arter, men går det ann å ha 2 da kanskje? tenkte på golden og en til som går sammen med den med tanke på foring og vannverdier?
Typer malle bør eg ha?
Blir ikke tetraer spist opp av ciklider?
ser akvariet greitt ut med tanke på innredning?
bør eg ha innkjøringsfisk?
Postet 25.09.07 kl 14:40
Det er en rekke malawier som passer sammen med goden - i ett større kar. Jeg syntes dette karet er for snaut til mer enn en art.PeCO85har hatt apistoer før. men vil helst ha malawi nå.. etter å ha lest litt ser eg det kan bli vanskelig med flere arter, men går det ann å ha 2 da kanskje? tenkte på golden og en til som går sammen med den med tanke på foring og vannverdier?
Til ett malawikar er det ansictrus som funker best.PeCO85Typer malle bør eg ha?
Med over 1000 arter av ciklider og over 1700 arter av tetra, er det en del kombinasjoner som går utmerket, og en del som går særdeles dårlig.PeCO85Blir ikke tetraer spist opp av ciklider?
Det er noen milliarder kombinasjoner en snakker om her, og er derfor klin umulig å si noe på ett konkret grunnlag
Til Malawi, tja... Disse foretrekker fin sand, og steinformasjoner de kan gjemme seg i. Røtter og planter er noe de fleste styrer unna i slike kar.PeCO85ser akvariet greitt ut med tanke på innredning?
Karet må innkjøres enten en har den ene eller den andre typen fisk.PeCO85bør eg ha innkjøringsfisk?
Malawier er relativt førsomme for forgiftning, så det er ikke å forakte å ha ett godt innkjørt kar på forhånd.
Postet 25.09.07 kl 15:05
OK:)
greitt.. du har overtalt meg.
enten en malawi art eller ingen.
Men er det noen fra mellom/sør-amerika som passer sammen flere da?
helst i størrelsen 8-9 til 15 cm. kanskje da med en type stimfisk?
vet det er mange kombinasjoner men kan du ikkje gje meg noken navn eller tips så eg har nåke og gå etter. Det hadde vært supert
så kan eg prøve å feile fra der..
på forhånd tusen takk
enten en malawi art eller ingen.
Men er det noen fra mellom/sør-amerika som passer sammen flere da?
helst i størrelsen 8-9 til 15 cm. kanskje da med en type stimfisk?
vet det er mange kombinasjoner men kan du ikkje gje meg noken navn eller tips så eg har nåke og gå etter. Det hadde vært supert
så kan eg prøve å feile fra der..
på forhånd tusen takk
Postet 25.09.07 kl 15:38
8-9cm er absolutt maks for ett 120L kar. 15cm på dette volumet vil garantert ende i mistrivsel og fare for aggressjon.
Det er en helt hærskare av flotte apostioer, anbefaler deg å se over de artene som har profil her, finne den du faller for, og bygge videre rundt denne arten.
Husk at malawi og SA-ciklider ikke er forenelig. (nevner det kun, antar du vet det )
Det er en helt hærskare av flotte apostioer, anbefaler deg å se over de artene som har profil her, finne den du faller for, og bygge videre rundt denne arten.
Husk at malawi og SA-ciklider ikke er forenelig. (nevner det kun, antar du vet det )
Postet 25.09.07 kl 19:36
hehe
Motatt forstått og ja sjølvsagt visste eg det..
Skal vel strengt talt ikkje blande sjøene i afrika en gang.
Da leter eg videre. Maximalt opp under 10 cm. den er grei. T
takk for tipsene. Kommer nok flere spørsmål etterhvert.
Skal vel strengt talt ikkje blande sjøene i afrika en gang.
Da leter eg videre. Maximalt opp under 10 cm. den er grei. T
takk for tipsene. Kommer nok flere spørsmål etterhvert.
Postet 26.09.07 kl 10:49
Postet 27.09.07 kl 22:08
Postet 28.09.07 kl 10:01