- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus som akvariefisk.
Tropheus som akvariefisk.
Jeg har lest endel om Tropheus i det siste, da jeg synes dette er fantastiske fisker utseendemessig.
Men jeg har reagert på noen ting som får meg til å lure på om det er noe å ha for meg:
Leste nettopp et innlegg hvor det ble hevdet at det var viktig å fore til samme tid hver dag, da de var så var for forandringer.
Dette finner jeg merkelig, da de sannsynligvis ikke spiser til samme tid i naturen
Et annet sted leste jeg at selv om det var fryd og gammen i karet, så kunne det plutselig bli "krasj".
For meg kan det virke som dette er fisker med et unormalt høyt stressnivå i fangenskap i forholdsvis små kar. At de er var for forandringer, kan det tyde på at de er på "bristepunktet" i utgangspunktet?
Ved stridigheter er det ikke så lett å stikke av fra karet, men dette gjelder jo all akvariefisk, så det blir et tomt poeng.
Dette er ikke påstander fra meg, men jeg bare lurer på hvor bra de har det i "våre" kar.
Men jeg har reagert på noen ting som får meg til å lure på om det er noe å ha for meg:
Leste nettopp et innlegg hvor det ble hevdet at det var viktig å fore til samme tid hver dag, da de var så var for forandringer.
Dette finner jeg merkelig, da de sannsynligvis ikke spiser til samme tid i naturen
Et annet sted leste jeg at selv om det var fryd og gammen i karet, så kunne det plutselig bli "krasj".
For meg kan det virke som dette er fisker med et unormalt høyt stressnivå i fangenskap i forholdsvis små kar. At de er var for forandringer, kan det tyde på at de er på "bristepunktet" i utgangspunktet?
Ved stridigheter er det ikke så lett å stikke av fra karet, men dette gjelder jo all akvariefisk, så det blir et tomt poeng.
Dette er ikke påstander fra meg, men jeg bare lurer på hvor bra de har det i "våre" kar.
Postet 28.09.07 kl 20:17
Hei!
Det er muligens mine innlegg som du har lest. Jeg har også lest tilfelle da folk gjør det stikk motsatte. Hvis jeg forsvarer meg her og nå blir diskusjon for ensidig. Vi får satser på flere andres synspunkt om tema som du tok opp her. Har du Tropheus i dag eller vurderer du å gå til anskaffelse?
Postet 28.09.07 kl 23:43
Postet 29.09.07 kl 00:29
Postet 29.09.07 kl 00:40
her er noen linker til bra lesestoff
Anbefaler tropheus på det varmeste! Helt utrolig flotte og en adferd som er helt utenom det du finner hos andre "vanlige" fisker. De krever litt rutiner men ikke sååå mye som du skrev. Jeg har for eksempel vannbytter hver søndag,men hva klokken er spiller ingen trille. Fôring gjør jeg som regel når lyset kommer på. (har timere på lyset). Men å ha rutiner på ting gjør det jo ikke til mer arbeid en andre akvarier.
Jeg kastet meg ut i det å kjøpte meg en gruppe og syns du skal gjøre det samme
http://www.cichlids.dk/artikel/vis/31/
http://www.santron.no/tropheus.htm
eller gå inn på youtube.com å søk på tropheus,der er det masse videosnutter med tropheus
Anbefaler tropheus på det varmeste! Helt utrolig flotte og en adferd som er helt utenom det du finner hos andre "vanlige" fisker. De krever litt rutiner men ikke sååå mye som du skrev. Jeg har for eksempel vannbytter hver søndag,men hva klokken er spiller ingen trille. Fôring gjør jeg som regel når lyset kommer på. (har timere på lyset). Men å ha rutiner på ting gjør det jo ikke til mer arbeid en andre akvarier.
Jeg kastet meg ut i det å kjøpte meg en gruppe og syns du skal gjøre det samme
http://www.cichlids.dk/artikel/vis/31/
http://www.santron.no/tropheus.htm
eller gå inn på youtube.com å søk på tropheus,der er det masse videosnutter med tropheus
Postet 29.09.07 kl 01:59
Takker for svar, begge to!
Det med rutiner skremmer vannet av meg, da jeg jobber rundskift og rømmer "byen" så fort jeg har fri
Men hvorfor må de ha disse rutinene, da de umulig kan ha dem i naturen?
Det er det som får meg til å lure på om de "mistrives" eller er høystresset i fangenskap, mer enn annen akvariefisk.
Uansett er dette en art som fascinerer meg, men jeg måtte selvfølgelig hatt noen maller i karet.
Jeg drømmer om maller! Selvfølgelig burde jeg drømme om jenter, men her går det i maller
Det med rutiner skremmer vannet av meg, da jeg jobber rundskift og rømmer "byen" så fort jeg har fri
Men hvorfor må de ha disse rutinene, da de umulig kan ha dem i naturen?
Det er det som får meg til å lure på om de "mistrives" eller er høystresset i fangenskap, mer enn annen akvariefisk.
Uansett er dette en art som fascinerer meg, men jeg måtte selvfølgelig hatt noen maller i karet.
Jeg drømmer om maller! Selvfølgelig burde jeg drømme om jenter, men her går det i maller
Postet 29.09.07 kl 02:11
DonaldMen hvorfor må de ha disse rutinene, da de umulig kan ha dem i naturen?
Det er akkurat det de har.. Tropheus gresser alger.. Algeveksten er jevn og sjøen er stor..
De jeg kjenner til som har hatt problemer med hold av tropheus, har alle vært av typen du betegner deg selv som.. Men det betyr ikke at du ikke kan ha tropheus for det. Så lenge du er hjemme og bytter vann en gang i uka, så skal det gå bra.. og løsningen på problemet er fórautomat. Men jeg vil virkelig anbefale og ha et daglig tilsyn med tropheusene for det..
Postet 30.09.07 kl 21:48
DonaldTakker for svar, begge to! Det med rutiner skremmer vannet av meg, da jeg jobber rundskift og rømmer "byen" så fort jeg har fri:-) Men hvorfor må de ha disse rutinene, da de umulig kan ha dem i naturen? Det er det som får meg til å lure på om de "mistrives" eller er høystresset i fangenskap, mer enn annen akvariefisk. Uansett er dette en art som fascinerer meg, men jeg måtte selvfølgelig hatt noen maller i karet. Jeg drømmer om maller! Selvfølgelig burde jeg drømme om jenter, men her går det i maller:-)
Jeg får vel komme med noe kommentar her selvom jeg risikerer å bli arrestert av eksperten her.
Alt strev med rutine skyldes 2 grunner: fiskens agressivitet og tarmssystem. Tarmen til Tropheus er 3 ganger lengre en fisken kropp.
Tropheus agressivitet er til tusen. De fleste Tropheus holder har opplevd døden i fiskegruppen sin før eller senere. Agresivitet fører til stress og videre til spiseforstyrelse og forstopelse. Det siste gjelder spesielt Tropheus pga. det lange tarmsystem. Så her handler om stabilitet. For endring medfører irritasjon også videre... Når det først er sagt så kan man også si at det går an å endre rutine, men det må gå gradvis over lengre tid.
Mine kommentarer er basert på det jeg har lest hos andre. Det er ikke vitenskaplig dokumentert.
Nå går jeg tomt for ide....
Postet 03.10.07 kl 20:24
badat[QUOTE=Donald]Takker for svar, begge to! Det med rutiner skremmer vannet av meg, da jeg jobber rundskift og rømmer "byen" så fort jeg har fri:-) Men hvorfor må de ha disse rutinene, da de umulig kan ha dem i naturen? Det er det som får meg til å lure på om de "mistrives" eller er høystresset i fangenskap, mer enn annen akvariefisk. Uansett er dette en art som fascinerer meg, men jeg måtte selvfølgelig hatt noen maller i karet. Jeg drømmer om maller! Selvfølgelig burde jeg drømme om jenter, men her går det i maller:-)
Jeg får vel komme med noe kommentar her selvom jeg risikerer å bli arrestert av eksperten her.
Alt strev med rutine skyldes 2 grunner: fiskens agressivitet og tarmssystem. Tarmen til Tropheus er 3 ganger lengre en fisken kropp.
Tropheus agressivitet er til tusen. De fleste Tropheus holder har opplevd døden i fiskegruppen sin før eller senere. Agresivitet fører til stress og videre til spiseforstyrelse og forstopelse. Det siste gjelder spesielt Tropheus pga. det lange tarmsystem. Så her handler om stabilitet. For endring medfører irritasjon også videre... Når det først er sagt så kan man også si at det går an å endre rutine, men det må gå gradvis over lengre tid.
Mine kommentarer er basert på det jeg har lest hos andre. Det er ikke vitenskaplig dokumentert.
Nå går jeg tomt for ide....
For det første, hvis det er meg du omtaler som eksperten, vil jeg si at jeg er langt i fra noen ekspert på området, men har hatt forskjellige grupper i noen år og er vel langt over gjennomsnittlig interessert i emnet.
Som du sier badat, har tropheusene en veldig lang tarm.. Dette trenger de for og kunne utnytte all energi i algene den går og beiter hele dagen. Når vi prøver og simulere dette i et akvarie er vi avhenig av et mildt og forholdsvis næringsfattig for. Det sier seg selv at det beste hadde vært om fisken kunne fått små små mengder med mat hele dagen. Dette er for de aller fleste meget vanskelig å etterkomme. Det er her det med rutiner kommer inn. Gode rutiner = mindre stress for et allerede utsatt tarmsystem.
Den største grunnen til at man mister tropheuser, er bukvannsot. Bukvannsot er en generell beskrivelse på fordøyelseproblemer forårsaket av bakterier og flaggelater. Kort fortalt stopper disse ulumskhetene fiskens evnter til å kvitte seg med avfallstoffer. Derfor får fisken en meget oppsvulmet buk før den tilslutt dør. Jeg skal ikke bevege meg alt for mye inn på emnet, da jeg verken har medisinsk eller biologisk bakgrunn. Det som er sikkert er at det ikke er noe artig og oppleve dette. Jeg har selv mistet to grupper til soten når jeg startet med hold av tropheus. Unner ingen det, men dessverre så kommer de fleste til og oppleve dette før eller siden når man holder tropheus. Det sier seg selv at stresset fisk er mer utsatt for sykdom en fisk som trives. Aggresjon skaper stress, men jeg vil ikke si at aggresjon er hovedårsaken til bvs. Den er en medvirkende faktor, det er det ikke tvil om, men og si at det fører til død er utsagn som overhodet ikke har noe med virkeligheten og gjøre. Tropheuser er aggresive, men tar man forhåndsregler er de ikke værre en mange andre fisk vi holder i våre akvarier. Jeg har feks hatt geophaguser som har vært mye mer aggrezsive enn tropheus. Jeg synes man skal være veldig forsiktig med og uttale seg for mye om et tema som er så omfattende som dette, som så kan skremme andre akvarister fra denne meget spennende fisken.
Postet 04.10.07 kl 17:51
Mye synsing om tropheus
Om du forer regelmessig eller ikke har ingen betydning for tropheus. Om du utelater å fore en dag eller en uke har heller ingen betydning. Tenk fx på tyggende hunner som går uten mat i tre - fire uker og så plutselig spiser som en hest. De blir da ikke syke av det. Tropheus blir heller ikke syke av det vi oppfatter som stress. Hadde dette vært tilfelle så hadde vi ikke hatt dominante hanner igjen i akvariet, og de er ihvertfall de siste fiskene som blir syke hvis du får sykdom i karet ditt.
Det som imidlertid er sikkert er at tropheus blir syk av:
- dårlig eller varierende vannkvalitet
- svingninger i vannparametre slik som hardhet og pH
- overforing
- overføring av smitte fra andre fisk, dyr eller vannet den går i.
Klarer du å eleminere disse faktorene vil du aldri få problemer med denne fisken. Jobben og hobbyene dine forøvrig bør ikke hindre deg fra å anskaffe deg disse flotte fiskene.
NB. Dette er kun et svar på det opprinnelige innlegget.
Lykke til
Mvh Atle
Det som imidlertid er sikkert er at tropheus blir syk av:
- dårlig eller varierende vannkvalitet
- svingninger i vannparametre slik som hardhet og pH
- overforing
- overføring av smitte fra andre fisk, dyr eller vannet den går i.
Klarer du å eleminere disse faktorene vil du aldri få problemer med denne fisken. Jobben og hobbyene dine forøvrig bør ikke hindre deg fra å anskaffe deg disse flotte fiskene.
NB. Dette er kun et svar på det opprinnelige innlegget.
Lykke til
Mvh Atle
Postet 11.10.07 kl 18:11
Hei Atle
Hyggelig at du kommer deg ut av "Santron" og tar en liten "spanske" her. Du skrev at du kommenterte kun mot det opprinnelig spørsmålet. Men jeg tror du sikter mer enn det. Lar oss prate litt om temaet. Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål om Tropheus. Du selv har opplevd overaskelser med forandring av oppførsel i flokken på grunn av endring i miljøet. Stadig vekk forandring skaper forvirring i flokken. Dette er jo i tråd med mange andres meningen om stabilitet. Men en vet aldri. En tror en kjenner Troffene sine inntil en dag det mottsatte skjer. Jeg har ikke tenkt å skremme folk her, Tanken var å får folk til å være mest mulig utrustet før de går til anskaffelse av fisken. Grundighet er en god vane å ha. Så min konklusjonen er at jo mer stabilitet du kan gi fiskene desto mindre problem med "bloat".
Ps! Jeg prøvde å melde meg inn på listen deres men linken virket ikke.
Ps! Jeg prøvde å melde meg inn på listen deres men linken virket ikke.
Postet 11.10.07 kl 20:35
Dette temaet er noe som jeg også synes vi virkelig skal ta en prat om.. Som Atle sier, handler dette i bunn og grunn om stabilitet, det saktens enig i.. Hva som menes med dette er jo et ganske så bredt spekter., Og høre uttalelser fra gamle( ikke ta knekken på meg nå travere som Atle fks, gir meg mye mere enn 1000 poster på diverse forum, fra diverse hobbyister som ikke egentlig vet hva de prater om..
Det eneste jeg ikke direkte kan si meg enig i, er utsagnet om vannverdier. Men igjen,der er vi tilbake til det som dreier seg om at hver enkelt Tropheus gruppe oppfører seg forskjellig fra den andre.. Jeg personlig har ikke opplevd at vennverdiene har utspilt den store rollen ved fiskenes trivsel.. Men så må man også se på hva Atle sitter inne med av erfaring ifht meg.. Jeg mener ikke at man kan drite i vannverdiene, men jeg tror at tropheus har god toleranse ovenfor vannverdier..Men så har jeg heller ikke prøvd ut vannverdier utenfor det "akseptable"
Nå klarte jeg og sovne ved daten her, så fortsetter innlegget i morgen, god natt folkens
Det eneste jeg ikke direkte kan si meg enig i, er utsagnet om vannverdier. Men igjen,der er vi tilbake til det som dreier seg om at hver enkelt Tropheus gruppe oppfører seg forskjellig fra den andre.. Jeg personlig har ikke opplevd at vennverdiene har utspilt den store rollen ved fiskenes trivsel.. Men så må man også se på hva Atle sitter inne med av erfaring ifht meg.. Jeg mener ikke at man kan drite i vannverdiene, men jeg tror at tropheus har god toleranse ovenfor vannverdier..Men så har jeg heller ikke prøvd ut vannverdier utenfor det "akseptable"
Nå klarte jeg og sovne ved daten her, så fortsetter innlegget i morgen, god natt folkens
Postet 14.10.07 kl 01:32
Kristian HennigDette temaet er noe som jeg også synes vi virkelig skal ta en prat om.. Som Atle sier, handler dette i bunn og grunn om stabilitet, det saktens enig i.. Hva som menes med dette er jo et ganske så bredt spekter., Og høre uttalelser fra gamle( ikke ta knekken på meg nå :) travere som Atle fks, gir meg mye mere enn 1000 poster på diverse forum, fra diverse hobbyister som ikke egentlig vet hva de prater om.. Det eneste jeg ikke direkte kan si meg enig i, er utsagnet om vannverdier. Men igjen,der er vi tilbake til det som dreier seg om at hver enkelt Tropheus gruppe oppfører seg forskjellig fra den andre.. Jeg personlig har ikke opplevd at vennverdiene har utspilt den store rollen ved fiskenes trivsel.. Men så må man også se på hva Atle sitter inne med av erfaring ifht meg.. Jeg mener ikke at man kan drite i vannverdiene, men jeg tror at tropheus har god toleranse ovenfor vannverdier..Men så har jeg heller ikke prøvd ut vannverdier utenfor det "akseptable" Nå klarte jeg og sovne ved daten her, så fortsetter innlegget i morgen, god natt folkens;)
Jeg vet ikke om du skrev i søvn men du antydet visst at Tropheus kunne like godt har overlevd i Malawisjøen eller Viktoriasjøen. Da kutter vi ut begrepet "endemisk". Forresten så antar jeg at 90% av alle tilfeller som førte til døden hos fisker var dårlig vannkvalitet. Det er i hvert fall det første man spørrer når noen kommer med en dødfisk.
Postet 15.10.07 kl 18:59
Endret: 15.10.07 kl 19:01
badat[QUOTE=Kristian Hennig]Dette temaet er noe som jeg også synes vi virkelig skal ta en prat om.. Som Atle sier, handler dette i bunn og grunn om stabilitet, det saktens enig i.. Hva som menes med dette er jo et ganske så bredt spekter., Og høre uttalelser fra gamle( ikke ta knekken på meg nå :) travere som Atle fks, gir meg mye mere enn 1000 poster på diverse forum, fra diverse hobbyister som ikke egentlig vet hva de prater om.. Det eneste jeg ikke direkte kan si meg enig i, er utsagnet om vannverdier. Men igjen,der er vi tilbake til det som dreier seg om at hver enkelt Tropheus gruppe oppfører seg forskjellig fra den andre.. Jeg personlig har ikke opplevd at vennverdiene har utspilt den store rollen ved fiskenes trivsel.. Men så må man også se på hva Atle sitter inne med av erfaring ifht meg.. Jeg mener ikke at man kan drite i vannverdiene, men jeg tror at tropheus har god toleranse ovenfor vannverdier..Men så har jeg heller ikke prøvd ut vannverdier utenfor det "akseptable" Nå klarte jeg og sovne ved daten her, så fortsetter innlegget i morgen, god natt folkens;)
Jeg vet ikke om du skrev i søvn men du antydet visst at Tropheus kunne like godt har overlevd i Malawisjøen eller Viktoriasjøen. Da kutter vi ut begrepet "endemisk". Forresten så antar jeg at 90% av alle tilfeller som førte til døden hos fisker var dårlig vannkvalitet. Det er i hvert fall det første man spørrer når noen kommer med en dødfisk.
Jeg tør påstå at det ikke hadde vært vannparameterene som hadde tatt livet av en tropheus i malawisjøen.. Heldigvis kommer vi aldri til og finne ut av dette, for det kunne ha rotet det til ganske mye der nede.. Jeg vil tro at de mange rovfiskene i malawi hadde vært tropheusens største utfordring.. Tro jeg,.
Victoria hadde nok blitt for vanskelig for en tropheus, parametervis..
Vannverdier og vannkvalitet er to forskjellige ting. Vannkvalitet er selvfølgelig meget viktig når man holder akvariefisk, og spesielt fra de store sjøene, der vannet er stabilt,meget rent og oksygenrikt. Jeg vet om mange som har hatt lek på troheus med gh på 5, meg inkludert.. Jeg har også hatt lek på tropheus med en gh på 30.. Begge dele er langt ifra optimalt, men jeg tror tropheuser har større toleranse for avvik i vannverdier, en de har rykte på seg for. Når det gjelder ph, så skal jeg holde kjeft for jeg har alltid brukt argonittsand, så den har hele tiden vært stabil hos meg, men jeg vet om mange som ikke bruker buffer og får til mye lek ved ph på under 8.
Artig med troffeprat gitt..
Du hadde nesten rett badat, for jeg husker ingenting av hva jeg skrev.. hehe,. Godt jeg jeg kan stå inne for det jeg skriver i halvsøvne..
Postet 15.10.07 kl 20:44
Hehe...Måtte bare få en bekreftelse på saken.
Jeg prøver som du vet å pumpe mest mulig infor om Tropheus herinne. Det er ikke lett for en nybegynner som meg å lese det du og Atle har skrevet om vannkvalitet (vannverdier). Tanganyikasjøen har høyt mineralinnhold sammenlignes med Malawi og Victoria. Dette er årsaken til at Tropheus ikke finnes i de andre sjøer. Selv i Tanganyikasjøen deles også fiskene opp i forskjellige endemiske grupper som lever på bestemt lokasjon. Det er dette som gjør at fiskene derfra er spesielt.
Ellers så kan man si at vår kunnskap om fisken er erfaringsbasert og individuelt oppfatning. Din "Tanganyikasjøen" er ikke samme som min. Men sannheten er at alle prøver så godt som de kan å gi fisken samme levesett som stedet de kommer fra. Jeg holder Gh=10 . Kh=14 og Ph har vært stabilt på 8,3 i karet mitt. Skulle gjerne ha en litt høyere Ph-verdi. Jeg lar stråle fra utvendig filter og strømmen fra Maxijet går mot hverandre slik at små luftbobler fra strålerør blir presset ned og bortover. Dette gir masse oxigen i vannet. Jeg slamsugger og skifter vann 2-3 ganger i uken. Avføring fra fisken blir så synlig i hvit sand og det irriterer meg. Jobben gjør jeg ganske rolig og fiskene har så vidt begynt å venne seg til det.
Jeg prøver som du vet å pumpe mest mulig infor om Tropheus herinne. Det er ikke lett for en nybegynner som meg å lese det du og Atle har skrevet om vannkvalitet (vannverdier). Tanganyikasjøen har høyt mineralinnhold sammenlignes med Malawi og Victoria. Dette er årsaken til at Tropheus ikke finnes i de andre sjøer. Selv i Tanganyikasjøen deles også fiskene opp i forskjellige endemiske grupper som lever på bestemt lokasjon. Det er dette som gjør at fiskene derfra er spesielt.
Ellers så kan man si at vår kunnskap om fisken er erfaringsbasert og individuelt oppfatning. Din "Tanganyikasjøen" er ikke samme som min. Men sannheten er at alle prøver så godt som de kan å gi fisken samme levesett som stedet de kommer fra. Jeg holder Gh=10 . Kh=14 og Ph har vært stabilt på 8,3 i karet mitt. Skulle gjerne ha en litt høyere Ph-verdi. Jeg lar stråle fra utvendig filter og strømmen fra Maxijet går mot hverandre slik at små luftbobler fra strålerør blir presset ned og bortover. Dette gir masse oxigen i vannet. Jeg slamsugger og skifter vann 2-3 ganger i uken. Avføring fra fisken blir så synlig i hvit sand og det irriterer meg. Jobben gjør jeg ganske rolig og fiskene har så vidt begynt å venne seg til det.
Postet 15.10.07 kl 22:09
badatHehe...Måtte bare få en bekreftelse på saken. Jeg prøver som du vet å pumpe mest mulig infor om Tropheus herinne. Det er ikke lett for en nybegynner som meg å lese det du og Atle har skrevet om vannkvalitet (vannverdier). Tanganyikasjøen har høyt mineralinnhold sammenlignes med Malawi og Victoria. Dette er årsaken til at Tropheus ikke finnes i de andre sjøer. Selv i Tanganyikasjøen deles også fiskene opp i forskjellige endemiske grupper som lever på bestemt lokasjon. Det er dette som gjør at fiskene derfra er spesielt. Ellers så kan man si at vår kunnskap om fisken er erfaringsbasert og individuelt oppfatning. Din "Tanganyikasjøen" er ikke samme som min. Men sannheten er at alle prøver så godt som de kan å gi fisken samme levesett som stedet de kommer fra. Jeg holder Gh=10 . Kh=14 og Ph har vært stabilt på 8,3 i karet mitt. Skulle gjerne ha en litt høyere Ph-verdi. Jeg lar stråle fra utvendig filter og strømmen fra Maxijet går mot hverandre slik at små luftbobler fra strålerør blir presset ned og bortover. Dette gir masse oxigen i vannet. Jeg slamsugger og skifter vann 2-3 ganger i uken. Avføring fra fisken blir så synlig i hvit sand og det irriterer meg. Jobben gjør jeg ganske rolig og fiskene har så vidt begynt å venne seg til det.
Er mange begrep i begynnelsen, så skjønner at du går i surr Grunnen til at tropheus kun finnes i tanganyikasjøen har med evolusjonen og gjøre.. Malawisjøen har utviklet en egen gruppe, meget lik tropheus, mbunaene. Hvorfor mbunaene har utviklet seg den veien -mindre og mer fargerike, kan jeg bare spekulere i , men kansje det har noe med at de er mye mer utsatt for rovfisk, enn tropheusene.. Derfor trenger de og kunne gjemme seg lettere mellom stener ol. , ikke vet jeg men..
Jeg er sikker på at fiskene dine har det meget bra badat, oksygen kan du ikke få nok av Målte gh og ph i går, siden vi diskuterte det, og har hardt vann med gh på 20 viser det seg. Det er jeg fornøyd med, da jeg ikke bruker gh buffer for uten sand og sten. Phen var på høye 8.9... Bruker tanganyika buffer fra seachem på viltfanget fisk..
Forresten, så er det intensive vannbytte programmet ditt lurt da ungfiskene dine kommer til vokse fort med så mye friskt vann!
Postet 16.10.07 kl 19:50