Ønsker meg Malawi/Tanganyika kar, men... har jeg en sjanse med min 112 liter...?

Har utrolig lyst på Malawi eller Tanganyika ciklider, men en kombinasjon av plass/råd har begrenset mitt akvariske liv til en 112 liter og en 56 liter, og da er det jo begrenset hva man kan ha av fisk. Finnes det noen fine, vakre, interessante, spennende (osv.) fisk fra disse sjøene som kan fungere ( - ikke bare fungere, men stortrives!) i min 112 liter? Hvis det gjør det, - har dere noen linker til fiskebasen og erfaringer å dele?
Håper på svar!
Jeg ville satset på noen små Tanganyika-ciklider, feks en slik sneglehusleker eller noen av julidochromisene, feks denne.Mange av fiskene fra denne sjøen kan holdes i et såpass lite akvarium, men viktig at de tilbys gjemmesteder blant steiner eller sneglehus, avhengig av arten. Du får bare lese i basen og kose deg

Malawi ville ikke jeg hatt i et så lite kar.
Det finnes flere flotte Tanganyika cilkider som er lette å få yngel på. Feks. Neolamprologus Caudopunctatus eller Neo. Leleupi.. Bare søk på Neolamprologus så kommer det opp mange flotte arter. Noen av de kan til og med gå i 54 litern

Fredrik
Åh, nydelige fisk, spesielt Julidochromis transcriptus og Neolamprologus caudopunctatus! Takk for tipsene!
Er det sånn at jeg bør ha kun en type tanganyika i karet, eller kan jeg sette sammen f.eks. to/flere ulike sorter? Dere får sparke meg i leggen hvis jeg viser tegn til overivrighet her... 112 liter er tross alt bare 112 liter, - skal prøve å minne meg selv på det... Jeg ble bare veldig glad for at det kan være mulig å gjøre noe spennende ut av det jeg allerede har.
Så lenge det er nok skjulesteder kan du sikkert ha et par arter av disse mindre typene. Viktig å ikke overbefolke siden de krever bra vannkvalitet og oksygenrikt vann. Bra sirkulasjon og gode vannbytterutiner er nødvendig. I tillegg så er noen lette å få yngel på, avhengig av hvilken art du velger, og da kan det fort bli trangt

Vær obs på at noen beslektede arter kan krysse seg og du bør derfor unngå å ha disse i samme kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge Waldeland
Reklame for plussmedlemskap