Malawi og nitrit :(

Synes fiskene mine pustet forferdelig fort i går kveld, det viste seg at jeg har fått nitrit i vannet
Jeg tror at planten jeg hadde oppi karet er synderen (den hadde begynt å råtne i bunnen), den har jeg tatt ut, tok ett delvannsbytte på ca 30% når jeg oppdaget dette.
Heldigvis så oppdaget jeg dette på ett tidlig stadium vil jeg tro, for ingen fisker har strøket med.

Har ikke tort å mate fiskene i dag, det som bekymrer meg nå er at det ikke er noen alger i karet som de kan beite på, så de får ikke noe mat....
Er det lurt å gi dem litt mat for det om det er nitrit i vannet?
Må bytte vann i dag også, hvis jeg skal fôre, er det lurest å gjøre dette før eller etter vannbytte?
De klarer seg bra lenge uten mat, så det er ikke noen grunn til bekymring for at de skal sulte.
Finskene kan overleve ganske lenge uten mat, ja.
Hvor lenge innkjørte du filteret før du brukte det i malawikaret? Og hva var belastningen på filteret da, før malawiene fikk det?

Ser i profilen din at Malawikaret ble satt opp for knappe to uker siden.
Kjøpte karet brukt med maaaange store fisker og ferdig innkjørt pumpe. Kjøpte dette i Oslo og satte det i gang med en gang jeg kom hjem, så det sto ikke i mange timer uten sirkulasjon.
Jeg har heller tro på at det er planten som er synderen, den hadde begynt å råtne
Jeg får ikke helt det til å stemme, skjønner du
For i et godt innkjørt og så stort akvarium med stor nok filterkapasitet, skal ikke EN plante som har begynt å råtne forårsake sånt. Det skal ikke slå ut på nitritt av den grunn.

Jeg har haugevis av planter i mine kar, og det er stadig en eller annen plante som ikke trives, får noen brune blad, eller at jeg oppdager plutselig at en er i ferd med å daue eller visne bort. Men jeg har aldri merket noe utslag på nitritt i vannet, bare pga en plante! (DA ville jeg hatt seriøst trøbbel, for jeg er lite flink til å pelle ut visne og avråtnede blader i ett kjør hele tiden)
Jeg tror noe av problemet ligger i det du sier her:
Kjøpte karet brukt med maaaange store fisker og ferdig innkjørt pumpe. Kjøpte dette i Oslo og satte det i gang med en gang jeg kom hjem, så det sto ikke i mange timer uten sirkulasjon.

Antar det ikke var gjort noen grep for å berge filterbakteriene under frakten, siden det ikke sies noe om dette. Etter ca 30 min begynner ting å dø, og da har man det gående.
At karet er brukt, resulterer trolig også i at det var en del biologisk avfall som ble virvlet opp fra bunnlaget.

Jeg tviler sterkt på at en plante av normale proposisjoner er i stand til å gi særlig med nitritt i vannet, dersom bakteriene er tilstede.
Kan underbygge dette utsagnet med at jeg hadde en diger e. rubin som råtnet stygt fra bunnen og opp. Fjernet ca 2dl råtten masse (og da mener jeg råtten!), på tross av dette var No2 på 0.0 i vannet
Da er det sikkert ikke planten. Pumpen er en Eheim 2228, denne er stor nok for karet (325 liter) mitt, er den ikke?
Grusen som fulgte med karet tømte jeg ut, den var ille møkkete
Vasket karet med rent vann før jeg puttet oppi blåsesand fra biltema.

For å være helt ærlig så har jeg ikke åpnet pumpa i det hele tatt, var bare veldig gira på å få det i gang med en gang jeg kom hjem. Siden jeg ikke vet hvor gammel pumpa er, så er det kanskje smart å bytte innmaten? Eller?

Hvor lenge tror dere at jeg vil ha nitrit i karet?
Hvor ofte skal jeg skifte vann?
Skal jeg gjøre som jeg har begynt med, bytte ut ca 100 liter hver dag til jeg ikke får utslag på testen?
Har i natron og gh/th+ hver gang jeg bytter ut vann.
Jeg forstår deg slik, at pumpa ikke ble tømt for vann engang før denne ble startet i karet? Den har da etter alt å bedømme spydd en masse gørr og dævelskap ut i karet. Det vannet som står i slike filtre, er rett å slett gift.
Du skal prise deg lykkelig over at ikke fiskene la buken opp alle som en

Siden skaden er skjedd, er det lite hensikt å begynne å røre filteret nå. Filtermassen er ikke ødelagt, selv om bakteriekulturen fikk seg en knekk.
2228 er forresten en helt kurant størrelse til ett kar på 325L. Siden det er malawi i karet, ville jeg supplert med ett eller flere pumpehoder, rett å slett siden malawier trives best i vann med en del bevegelse.

Hvor lenge No2 kan påvises, er umulig å forutsi. Det kommer ann på hvor mye bakterier som gikk føyken, og hvor mye som overlevde.
Anbefaler hyppige vannbytter og lite fôring fremover. Fiskene elsker rent vann, så det skader ikke
Neida, det var ikke vann i pumpen, selger tømte den (godt det var riktig da i allefall). Trodde det skulle være nok at filtermaterialet lå fuktig nedi bøtta (den som hører til pumpa).
Når jeg satte i gang pumpa her hjemme så måtte jeg suge nytt vann inn i pumpa (bøtta), så da regner jeg med at det var riktig.....?

Jeg har brukt masse penger på fiskene som går i karet, så hvis de legger seg med buken opp, ja da legger jeg meg på gulvet med ræva i været å skriker ut min frustrasjon.....
Så langt har jeg heldigvis ikke mistet en eneste en å jeg har holdt meg rolig :o)

Har bestilt en sirkulasjonspumpe fra webzoo, regner med at den kommer snart.
I går orket jeg ikke å bytte vann, fordi jeg var syk. Til min store glede slår ikke testen ut på nitrit i dag :o) Testen er gul, altså mindre enn 0,3mg, testen er dråpetest fra tetra.
Tenkte alikevel å bytte ut hundre liter til nå på morran for å være 100% sikker. Er jeg da over den store faren i henhold til nitrit?
Behøver vel ikke å måle hver dag da,eller?
Har ikke gjort annet enn å fjerne planten og skiftet ut ca hundre og tjue liter vann i to dager.
Som sagt så var jeg syk i går, glemte tilogmed å sjekke vannet......
Bra at det går rette veien
Du er neppe helt over kneika, men kan sikkert redusere testingen til annen hver dag. Er det null utslag i ei ukes tid fremover, berget du mer filterbakterier enn hva teorien sier du skal, garantert på grunn av at vannet ble tappet av filtertønna før denne ble transportert
Frank Angell
Bra at det går rette veien :) Du er neppe helt over kneika, men kan sikkert redusere testingen til annen hver dag. Er det null utslag i ei ukes tid fremover, berget du mer filterbakterier enn hva teorien sier du skal, garantert på grunn av at vannet ble tappet av filtertønna før denne ble transportert :)

Da lurer jeg på om det er lurt å skifte vann hver dag som planlagt, eller skal jeg bare teste vannet å bytte hvis det slår ut på nitrit?
(Bytter så klart som vanlig på vannbyttedagen).

Fôre sparsomt, eller som jeg pleier?
Lene E
[QUOTE=Frank Angell]Bra at det går rette veien :) Du er neppe helt over kneika, men kan sikkert redusere testingen til annen hver dag. Er det null utslag i ei ukes tid fremover, berget du mer filterbakterier enn hva teorien sier du skal, garantert på grunn av at vannet ble tappet av filtertønna før denne ble transportert :)

Da lurer jeg på om det er lurt å skifte vann hver dag som planlagt, eller skal jeg bare teste vannet å bytte hvis det slår ut på nitrit?
(Bytter så klart som vanlig på vannbyttedagen).

Fôre sparsomt, eller som jeg pleier?
Siden rent vann ikke har noen skadeeffekter, ville jeg byttet vann daglig. Jeg hadde også fôret sparsommelig, forøvrig som jeg alltid gjør Her lever ikke fiskene på overflod
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap