Malawikar og sandsnegler

Holder på med tilvenning av vann til ancistruser som jeg skal ha i malawi karet, tenkte også å putte oppi noen sandsnegler. Nå når posen ligger i karet er malawiene helt gale å napper i posen, de prøver å få tak i sneglene

Hvis jeg nå putter sneglene oppi karet, vil de bli spist?

Hvordan få sneglene ned i sanda uten at malawiene får tak i dem?
Har hatt sandsnegler med Malawi med stort hell. Hva med å grave en grop, putte de nedi og grave over de. Derfra klarer de seg selv. Hiver du de oppi fra toppen tror gjerne Malawien at det er mat...
Fiskene klarer ikke å drepe sneglen med å bite den, til det er skallet for hardt.
Det som er den største faren, er at fiskene tror småsnegler er deilig mat. Så slukes disse, og forstoppelsen er ett faktum.
Heldigvis er de fleste malawier såpass lure, at de spytter ut det som oppfører seg, og smaker, som en stein i kjeften
Det gikk veldig greit å putte sneglene oppi, avledet fiskene med deilig mat :o)

Så nå er sneglene i karet og jeg håper de lufter sanda godt.
Ut i fra bildet av malawikaret du har på profilen din så er det jo ingen planter der, hva er da vitsen med sandsnegler!? Gasslommene som måtte bli rører man fint ut med hendene mye mer effektivt.
Jeg har ikke så lange armer :o)

Dessuten er sandsneger veldig flinke til å spise matrester etter fisker......
akvafil
Ut i fra bildet av malawikaret du har på profilen din så er det jo ingen planter der, hva er da vitsen med sandsnegler!? Gasslommene som måtte bli rører man fint ut med hendene mye mer effektivt.

Hvor ofte er det lurt å stå der å veive med armene dypt ned i bunnlaget? Ikke ofte, da dette virvler opp mer slam og gass enn hva vannet\ fiskene vil sette pris på. I tillegg vil man risikere nitritt i vannet, siden det "plutselig" blir en del mer organisk materiale i filteret, og det er siste sort.
For ikke å snakke om at denne jobbingen er sølete for akvaristen, og stressende for fisken.
Da er det bedre å laq gass være gass, grums være grums, og la det hele stå der uten å gjøre noe med det. Gasslommene som av og til vil dannes, er ikke så skadelige som mange skal ha det tll. Kan ikke si at jeg noen gang har opplevd noe negativt ut over en uggen stank av råtne egg fra slike lommer
Sånn her gjør jeg en gang i blant, ingen fisk som har tatt skade av det. Finnes jo grenser for hvor brutal man skal være med sanden dah

Hadde litt problem med alger mellom sand og glass som var veldig stygt å se på, men det problemet er ute av verden med denne fremgangsmåten.
Jeg synes nå det er mye greiere at sandsneglene tar seg av den jobben :o)
Enig, bruk sandsneiler-så slipper du å rote i bunnlaget, noe som slett ikke er sunt for fiskene eller filteret.
Dette med gasslommer i sand er nok betydelig overdrevet. Det har blitt en slags myte, at man må unngå dem for enhver pris ellers blir det død og fordervelse.

Jeg har aldri brydd meg om gasslommer. Hvis sanden vil slippe en promp i nattens mulm og mørke, så greit, gjør det Har aldri merket noe som helst negativt ved at jeg har sand i akvariene, men uten sandsnegler. Jeg unngår sandsnegler som pesten... for de blir fort en pest. De formerer seg i uhyggelige mengder. Dessverre smugler de seg selv som blindpassasjerer fra akvarie til akvarie ved at jeg f.eks. henter javamose i et kar, og flytter over til et annet. De bitte, bittesmå baby-sandsneglene er usynlige i mosen, og følger derfor med i blant, uten at jeg vet det.

Men, som det nevnes her, har de en veldig nyttig jobb; de spiser matrester og renser sanden. Når de graver seg gjennom den i tuneller medfører dette at de snur på den i overflaten også. Sanden blir derfor ren og pen å se på.

Ta en titt på gasslommene på dette bildet (de ligger inntil frontglasset)
Det er i eplesnegle-karet mitt, som aldri slamsuges eller noe. Skikkelig møkkete.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap