- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Malawi for dummies
Malawi for dummies
Hei
Vi har absolutt null peiling på Malawi, men vil alikevel forsøke å sette opp ett slikt kar. Vi har diverse selskapskar fra før, så helt på jordet er vi ikke. Men hvor finner vi informasjon om hvordan ett fungerende Malawi kar skal settes opp, bilder av Malawi sjøen under vann osv? Håper noen kan ta seg tid til å sette opp en slags liste over de viktigste tingene. Tenker bunnsubstrat, kan man ha planter osv. Ser at mange bruker veldig mye stein, men må det være kun stein? Er det røtter i naturlig biotop.
Karet vi har tenkt å sette opp til dette formålet blir enten 530 eller 720 liter.
Vi har absolutt null peiling på Malawi, men vil alikevel forsøke å sette opp ett slikt kar. Vi har diverse selskapskar fra før, så helt på jordet er vi ikke. Men hvor finner vi informasjon om hvordan ett fungerende Malawi kar skal settes opp, bilder av Malawi sjøen under vann osv? Håper noen kan ta seg tid til å sette opp en slags liste over de viktigste tingene. Tenker bunnsubstrat, kan man ha planter osv. Ser at mange bruker veldig mye stein, men må det være kun stein? Er det røtter i naturlig biotop.
Karet vi har tenkt å sette opp til dette formålet blir enten 530 eller 720 liter.
Postet 20.10.07 kl 17:33
-
Hei
Har malawikar her. I det har jeg sand fra biltema i bunnen. Som stein har jeg litt kalkstein,granitt og noen lavasteiner.
Røtter passer vel ikke så godt med tanke på de senker ph-verdien.
Planter er etter hva jeg har fått med meg ikke naturlig for de som lever på litt dypere vann iallefall.
Lykke til med en fasinerende fisk
Har malawikar her. I det har jeg sand fra biltema i bunnen. Som stein har jeg litt kalkstein,granitt og noen lavasteiner.
Røtter passer vel ikke så godt med tanke på de senker ph-verdien.
Planter er etter hva jeg har fått med meg ikke naturlig for de som lever på litt dypere vann iallefall.
Lykke til med en fasinerende fisk
Postet 20.10.07 kl 17:42
Postet 20.10.07 kl 17:57
Postet 20.10.07 kl 18:05
Hehehe.. Når du setter opp et kar så er det ikke liten nei...
Hadde jeg vært dere så hadde jeg sjekket ut denne linken.
Der finner du masse snacks. Gå inn på library og deretter cookie cutter setup så finner du masse fine sammensetninger av malawi du kan ha i karet.
Bare å spørre så svarer vi.
Mvh Linka
Hadde jeg vært dere så hadde jeg sjekket ut denne linken.
Der finner du masse snacks. Gå inn på library og deretter cookie cutter setup så finner du masse fine sammensetninger av malawi du kan ha i karet.
Bare å spørre så svarer vi.
Mvh Linka
Postet 20.10.07 kl 18:26
Ang. planter: De som vil ha et rent biotopakvarium bruker ikke planter eller røtter, men noe av dette er det jo i Malawisjøen så noen synes det er greit allikevel, f.eks Vallisneria av no slag.
Du bør også finne ut hva slags gruppe ciklider du vil ha: Herbivore (algespisere) eller omnivore (spiser også dyr). Disse har forskjellig fordøyelse og en blanding i karet kan gi problemer.
Det er veldig mye å sette seg inn i her så jeg sender med en link til tråd her på AF hvor malwi er tatt opp før:
Og du finner mye mer info om du søker på "Malawi", "Malawisjøen" osv.
[URL=http://www.youtube.com/watch?v=xVVKQDIkkks&mode=related&search=]Film[/URL]
Malawiciklider er utrolig flott fisk, da, og veldig aktiv / spennende.
De lager leksgroper i bunnen stadig vekk så derfor bør de ha fin sand.
Du bør også finne ut hva slags gruppe ciklider du vil ha: Herbivore (algespisere) eller omnivore (spiser også dyr). Disse har forskjellig fordøyelse og en blanding i karet kan gi problemer.
Det er veldig mye å sette seg inn i her så jeg sender med en link til tråd her på AF hvor malwi er tatt opp før:
Og du finner mye mer info om du søker på "Malawi", "Malawisjøen" osv.
[URL=http://www.youtube.com/watch?v=xVVKQDIkkks&mode=related&search=]Film[/URL]
Malawiciklider er utrolig flott fisk, da, og veldig aktiv / spennende.
De lager leksgroper i bunnen stadig vekk så derfor bør de ha fin sand.
Postet 20.10.07 kl 18:41
Postet 21.10.07 kl 17:03