Malawi å uvasket lavastein

Har tenkt en del på hvorfor i alle dager malawiene mine klør seg i sanda....?
Fikk et svar (i tråden, "fiskene mine klør" )fra Mona O om en mulig årsak, å dessverre tror jeg at jeg har funnet grunnen. Når jeg skulle gjøre i stand karet med lavasteiner så synes jeg steinene så ganske bra ut, med lite støv osv (så jeg var dum nok til å ikke skylle dem før jeg puttet dem i karet)... Men nå i ettertid har jeg veldig grått vann Partikler som ikke blir borte. Dette er noe jeg har grublet vel å lenge over, kommer frem til at dette "grumset" må ha ligget inne i steinene. Lavastein er jo nesten som en sveitserost, høl på høl på høl....
Har kommet frem til at jeg må bytte ut vannet å skylle steinene godt under dusjen.
Kan jeg bytte ut alt vannet på en gang, eller er det lurest å spare på masse vann å håpe at pumpen drar til seg partiklene etter hvert?
Hvis jeg husker riktig ble karet satt opp 27. september så det er en snau mnd gammelt.

Om du er i stand til å få ganske så like vannverdier i det nye vannet, er det ikke noe stort poeng i å ta vare på masse gammelt og grått vann

Husk at Ph, Gh, og temp må være ganske lik. Siden dette for de fleste av oss innebærer at en må bruke beredervann, bør du tilsette aquasafe denne gangen vannet byttes.
Om du har muligheten til å la berederen gjennomskylles dagen før dette skal gjøres, er det også en fordel.
La i så fall tanken tømmes for varmtvann, med å sette 3-4 kraner på full guffe med rent varmvann, til dette er kaldt. Glem dusjen de nærmeste timene, det tar litt tid å varme opp vannet igjen :p
Med å gjøre dette, fjerner en masser av bunnfall fra berederen. I dette bunnfallet, er det både metaller, mineraler, og millioner av bakterier (siste om da ikke berederen varmer til 80`C+).
Dagens varmtvannstanker har heldigvis en ny standard mht max antall grader de varmer opp til. Mener å huske det er enten 70 eller 75 varmegrader. Eller var det 80 Frank?

Grunnen til denne endringen i standard/forskrifter, er at gamle varmtvannstanker (inkl vår) bare varmet vannet til max 65 C, og denne temperaturen er det mange skumle, sykdomsfremkallende umhumskheter som overlever. Legionella for eksempel overlevde i den temperaturen...
Det er noe ulikt hvor høyt de ulike berederne er stilt. Min relativt nye, sto på 72`C. Sånn vil jeg ikke ha det, og har guffa den opp i 85`C.
Med dagens overtrykksventiler, er det ikke noe fare for at skiten eksploderer i en sky av damp
En av grunnene, er for å få drept en del ulumskheter, en annen er at den hos meg er på bare 100L (står i ett skap på kjøkkenet).
Med forhåndsinnstilt varme, var det mer enn en gang at jeg opplevde at dusjen ble en smule kjøligere enn planlagt, dersom en hadde brukt en del vann ellers.
Kalddusj, det er ikk favoritten min det
Takker for svar begge to :o)
Da prøver jeg å få samme temp og vannverdier. Når jeg lager alt vannet nytt, lønner det seg da å vente med å putte oppi fiskene til i morgen (skal ha fiskene i to 30 liter`s tønner mens jeg skifter vann) eller skal jeg sette de inn med en gang karet er klart?
Jeg synes vannet blir fryktelig grått (nesten hvitt) av gh/th+.
Er dette fordi pulveret ikke blir godt nok løst opp når jeg putter det i karet?
Når jeg bytter vann står jeg å visper ut pulveret i en bøtte med vanlig visp.
Noen ganger er det så ille at jeg ikke ser fiskene før mange timer etter jeg har skiftet vann......

Skal prøve meg med varmtvann fra springen for første gang (pleier å koke vann for å ikke ta det fra tanken), har kjøpt inn en 500ml flaske med aquasafe.
Det tar litt tid før gipsen i Gh\Th+ løser seg opp i vannet, og til dette skjer, er det ganske grått\ tåkete, spesielt med såpass mengder som skal til for malawi-vann.
Økt sirkulasjon hjelper godt på. Satte selv inn totalt 7000L\t sirk i 170litern, da jeg satte dette opp for malawi. Vannet var da krystallklart etter 5 timer, men du verden, så mye sirk krever at en limer fast bunnlaget
All grusen lå plutselig oppetter veggen i en ende

Jeg ville avventet intruduksjon av fisk til det meste av gips har løst seg opp, fiskene lider neppe noen akutt nød i bøttene
Det var nok støvet fra lavasteinene som gjorde at fiskene mine begynte å klø

Nå ser det ut til at alt er som det skal i karet, heldigvis.
Jeg tappet ut 60 liter vann, fordelt på to tønner så fiskene kunne ha "hybel" mens jeg skiftet ut alt vannet. Ut med alt av stein ( PHU! litt av en jobb), skylte steinene godt i hardt trykk fra dusjen (huff, litt av en sølete jobb). Deretter blandet jeg til vann med varmtvann fra springen, brukte så aquasafe for å være på den sikre sia. Siden jeg byttet alt vannet så ble det kritthvitt når jeg blandet til med gh/th+ pulver, karet sto i 3 døgn før jeg kunne putte over fiskene igjen.

Nå ser det ut til at alle fiskene er fornøyd, ikke sett noe tendenser til kløing, så det var verdt å gjøre jobben for mine våte venner :o)

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap