Sneglehuslekere fra Tanganyika

Jeg ble litt fasinert av disse søte sneglehuslekerene da jeg var på et foredrag om Tanganyika ciklider og skulle gjerne hatt litt info om disse.

Skal sette opp en reol med 2* 63 l kar og vil prøve å ha Tanganyika i det ene.

Kan noen tanganyika folk eller noen som har kjennskap til disse sneglehuslekerene gi litt råd om en som ikke er så vanskelig å holde.
Driver med malawi selv, menvil prøve Tanganyika også.

Kom med forslag på flotte fisker folkens.

Mvh Linka
Brevis
Her står det litt om sneglehusleker fra Tanganyika.

OT: Hvis du går inn på profilen min finner du det nye bostedet til rødzebraen jeg fikk med deg
De fleste sneglehuslekere er ganske hardføre., så kikk litt rundt og start med den du synes er finest, det ville jeg ha gjort hvertfall,. Startet selv med multifaciatus og den ene ungfisken har tom tatt seg en runde i dusjkabinettet under kaldt vann, og lever i beste velgående ennå..
Brevis av god kvalitet er etter mine øyene de tøffeste sneglehuslekerene, fks sunspoten fra ikola..
Takker for svar.
Problemet er at jeg ikke vet hvem som er sneglehuslekere. Vil gjerne ha noen navn så blir det lettere.

Skal sjekke ut litt om de dere skrev om.

Mvh Linka
Her er navnet på div sneglehuslekere fra tanfanyika sjøen:
Du har brevis og multifasciatus som er nevnt tidligere, og så har du min desiderte favoritt
*lamprologus stappersi eller meleagris som de ofte selges under.
*lamprologus ocellatus (denne er den tøffeste jeg har hatt. Flyr på alt og alle som nermer seg. Til og med hånden min,eller algeskrapen! )
*lamprologus ornatipinnis (veldig fredelig for å være sneglehusleker)
*lamprologus speciosus (ligner på stappersi men har ikke de fine prikkene)

du kan jo også gå inn på www.shelldwellers.com

hold oss oppdatert da på hva du bestemmer deg for

Ligger ved bilde av mine brevis
det ble visst to av samme bildet gitt....
Stappersiene var drit lekre. Tror jeg vil ha noen slike.

Kan man ha to par i en 63 l eller holder det med en\t par ??

Mvh Linka
Det er vanskelig å få to par med seg fra butikken men jeg ville kjøpt en liten gruppe på 6-8 stk, så finner de fort ut hvem som er par. Jeg hadde 6 stk i min 45 liter. Det gikk helt fint!
Da får jeg kjøpe 6-8 stykker som du sier. Bedre å se selv enn å finne ut at man har to av samme kjønn.

Kan jeg spørre hvordan du innredet ditt Tanganyika kar ??

Mvh Linka
i mitt 45 liter hadde jeg ikke plass til så mye mer en sneglehus. Hadde biltemasand,for de liker å grave ned sneglehusene sine,eller flytte på de. Så du kan ordne de så fint du kan,men de ommøblerer selv hehe
Du bør ha et par sneglehus pr fisk. Jeg hadde noen planter(anubias) og de likte å ha noe å skjule seg litt under.
Takker for svar. Da får jeg se hva jeg gjør ang. innredning. Et par små lavasteiner bør vel få plass. Litt anubias er også flott.

Mvh Linka

Anbefaler deg å titte litt på Tanganyika-kar, både her inne og eller på nett.
www.shelldwellers.com er forresten en sneglehuslekerside jeg anbefaler

Må advare deg om at stappersii er sjeldent å finne, og ikke så lett for butikker å skaffe.
Men de er herlige og verdt ventetiden (evnt kjøreturen til Sverige..)

Jeg hadde 6 stk tror jeg det var i en 45 L, det funket fint. Oppdaget fort hvilken hanne som var den mest dominante og innredet karet med terriotoriekamper i bakhodet.
Det som skjedde var at den mest dominante hannen tok den ene siden og de andre levde i ro og fred på den andre siden.
Jeg delte karet opp med skiver på høykant.

Fikk lek, yngel og oppvekst på yngel i dette karet forresten.
Hmm.... hvor kan man da eventuellt finne disse flotte fiskene da ?? Jeg vil jo ha de. Noen som vet om bur\tikker i Norge/Sverige som har de ??

Har god tid for karet disse skal gå i kommer ikke opp før i desember en gang.

Mvh Linka

Tor på Dahls har fått tak i de til meg en gang, ellers har jeg sett de på Herkules og Ciklidhuset i Nol (to sistenevnte er i Sverige)
Du finner begge de svenske i lenkesamlinga, jeg ville evnt tatt en telefon til de
Og selvsagt spurt Tor og andre butikker om å skaffe de!
Thanks McDarup. Da skal jeg kontakte Tor og andre så fort som mulig.

Mvh Linka
de har de på aquazoo i bergen nå, men det blir jo litt langt for deg...
Eg var på Herkules Zoo i Skien på måndag. Der var det ein god del sniglehusleikarar i eit kar.
Hei! Jeg har akvariene mine fulle av yngel fra Neolamprologus Multifasciatus (alle størrelser) samt Telmatochromis Temporalis (små enda!) Hvis du vil ha noen av meg og kan hente Oslo-Asker så er du velkommen! De går godt sammen med Julidochromis Transcriptus som jeg også har i mengder hvis interesse. OBS, lønner seg å bare ha en av de hvis akvariet er lite. Hissige småtasser..... Hilsen John
P1800 4 ever!
Hei! Jeg har akvariene mine fulle av yngel fra Neolamprologus Multifasciatus (alle størrelser) samt Telmatochromis Temporalis (små enda!) Hvis du vil ha noen av meg og kan hente Oslo-Asker så er du velkommen! De går godt sammen med Julidochromis Transcriptus som jeg også har i mengder hvis interesse. OBS, lønner seg å bare ha en av de hvis akvariet er lite. Hissige småtasser..... Hilsen John

Hei på deg.

Så utrolig snilt av deg. Karet kommer ikke opp på en stund enda da reolen ikke er bestilt, men jeg skal selvfølgelig ta kontakt med deg når det er oppe.
Er som sagt fasinert av disse sneglehuslekerene og vil ha et kar med slike når reolen kommer opp.

Mvh Linka
Bare gjør det når akvariet er klart. De formerer seg hyppig og jeg har god plass så jeg lar dem vokse opp sammen med foreldrene. Betyr at de vokser langsommere, men føles mer naturlig...
Hilsen John
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap