- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Sneglehuslekere fra Tanganyika
Sneglehuslekere fra Tanganyika
Jeg ble litt fasinert av disse søte sneglehuslekerene da jeg var på et foredrag om Tanganyika ciklider og skulle gjerne hatt litt info om disse.
Skal sette opp en reol med 2* 63 l kar og vil prøve å ha Tanganyika i det ene.
Kan noen tanganyika folk eller noen som har kjennskap til disse sneglehuslekerene gi litt råd om en som ikke er så vanskelig å holde.
Driver med malawi selv, menvil prøve Tanganyika også.
Kom med forslag på flotte fisker folkens.
Mvh Linka
Skal sette opp en reol med 2* 63 l kar og vil prøve å ha Tanganyika i det ene.
Kan noen tanganyika folk eller noen som har kjennskap til disse sneglehuslekerene gi litt råd om en som ikke er så vanskelig å holde.
Driver med malawi selv, menvil prøve Tanganyika også.
Kom med forslag på flotte fisker folkens.
Mvh Linka
Postet 23.10.07 kl 13:35
Postet 23.10.07 kl 13:53
De fleste sneglehuslekere er ganske hardføre., så kikk litt rundt og start med den du synes er finest, det ville jeg ha gjort hvertfall,. Startet selv med multifaciatus og den ene ungfisken har tom tatt seg en runde i dusjkabinettet under kaldt vann, og lever i beste velgående ennå..
Brevis av god kvalitet er etter mine øyene de tøffeste sneglehuslekerene, fks sunspoten fra ikola..
Brevis av god kvalitet er etter mine øyene de tøffeste sneglehuslekerene, fks sunspoten fra ikola..
Postet 23.10.07 kl 13:57
Postet 23.10.07 kl 14:07
Her er navnet på div sneglehuslekere fra tanfanyika sjøen:
Du har brevis og multifasciatus som er nevnt tidligere, og så har du min desiderte favoritt
*lamprologus stappersi eller meleagris som de ofte selges under.
*lamprologus ocellatus (denne er den tøffeste jeg har hatt. Flyr på alt og alle som nermer seg. Til og med hånden min,eller algeskrapen! )
*lamprologus ornatipinnis (veldig fredelig for å være sneglehusleker)
*lamprologus speciosus (ligner på stappersi men har ikke de fine prikkene)
du kan jo også gå inn på www.shelldwellers.com
hold oss oppdatert da på hva du bestemmer deg for
Ligger ved bilde av mine brevis
Du har brevis og multifasciatus som er nevnt tidligere, og så har du min desiderte favoritt
*lamprologus stappersi eller meleagris som de ofte selges under.
*lamprologus ocellatus (denne er den tøffeste jeg har hatt. Flyr på alt og alle som nermer seg. Til og med hånden min,eller algeskrapen! )
*lamprologus ornatipinnis (veldig fredelig for å være sneglehusleker)
*lamprologus speciosus (ligner på stappersi men har ikke de fine prikkene)
du kan jo også gå inn på www.shelldwellers.com
hold oss oppdatert da på hva du bestemmer deg for
Ligger ved bilde av mine brevis
Postet 25.10.07 kl 23:02
Postet 25.10.07 kl 23:04
Postet 25.10.07 kl 23:16
Postet 25.10.07 kl 23:41
Postet 26.10.07 kl 08:49
i mitt 45 liter hadde jeg ikke plass til så mye mer en sneglehus. Hadde biltemasand,for de liker å grave ned sneglehusene sine,eller flytte på de. Så du kan ordne de så fint du kan,men de ommøblerer selv hehe
Du bør ha et par sneglehus pr fisk. Jeg hadde noen planter(anubias) og de likte å ha noe å skjule seg litt under.
Du bør ha et par sneglehus pr fisk. Jeg hadde noen planter(anubias) og de likte å ha noe å skjule seg litt under.
Postet 26.10.07 kl 14:10
Postet 26.10.07 kl 15:00
Anbefaler deg å titte litt på Tanganyika-kar, både her inne og eller på nett.
www.shelldwellers.com er forresten en sneglehuslekerside jeg anbefaler
Må advare deg om at stappersii er sjeldent å finne, og ikke så lett for butikker å skaffe.
Men de er herlige og verdt ventetiden (evnt kjøreturen til Sverige..)
Jeg hadde 6 stk tror jeg det var i en 45 L, det funket fint. Oppdaget fort hvilken hanne som var den mest dominante og innredet karet med terriotoriekamper i bakhodet.
Det som skjedde var at den mest dominante hannen tok den ene siden og de andre levde i ro og fred på den andre siden.
Jeg delte karet opp med skiver på høykant.
Fikk lek, yngel og oppvekst på yngel i dette karet forresten.
Postet 30.10.07 kl 23:40
Postet 31.10.07 kl 08:06
Postet 31.10.07 kl 09:28
Postet 31.10.07 kl 10:28
Postet 31.10.07 kl 11:53
Postet 31.10.07 kl 12:04
Hei! Jeg har akvariene mine fulle av yngel fra Neolamprologus Multifasciatus (alle størrelser) samt Telmatochromis Temporalis (små enda!) Hvis du vil ha noen av meg og kan hente Oslo-Asker så er du velkommen! De går godt sammen med Julidochromis Transcriptus som jeg også har i mengder hvis interesse. OBS, lønner seg å bare ha en av de hvis akvariet er lite. Hissige småtasser..... Hilsen John
Postet 31.10.07 kl 12:20
P1800 4 ever!Hei! Jeg har akvariene mine fulle av yngel fra Neolamprologus Multifasciatus (alle størrelser) samt Telmatochromis Temporalis (små enda!) Hvis du vil ha noen av meg og kan hente Oslo-Asker så er du velkommen! De går godt sammen med Julidochromis Transcriptus som jeg også har i mengder hvis interesse. OBS, lønner seg å bare ha en av de hvis akvariet er lite. Hissige småtasser..... Hilsen John
Hei på deg.
Så utrolig snilt av deg. Karet kommer ikke opp på en stund enda da reolen ikke er bestilt, men jeg skal selvfølgelig ta kontakt med deg når det er oppe.
Er som sagt fasinert av disse sneglehuslekerene og vil ha et kar med slike når reolen kommer opp.
Mvh Linka
Postet 31.10.07 kl 13:52
Postet 31.10.07 kl 14:04