Innsetting av ny fisk: hvordan?

Er det noen som har tips ang. innsetting av ny fisk? Evt. link til tråd hvor dette er tatt opp før (fant ikke selv).
Jeg kjøpte ei mellomstor golden-hue til hannen, men både han og de andre hyenene av mbuna finkjemmer karet for å kunne ta knekken på henne.

Jeg flyttet på noen planter og ei steinrøys for å bryte opp territoriene.

Og etter å nesten ha fått avspist både finner og hale så fikk jeg satt henne i en yngleboks i håp om at de skal bli bedre kjent. Og hadde vitaminer i karet (eSHa Optima).
Etter noen dager slapp jeg henne ut og puttet hannen i boksen i stedet. Hun begynte etterhvert å komme frem, og i sted slapp jeg løs hannen også og jakten har startet igjen.
Alt var harmonisk før hun kom, og nå er hun vel så skadet at avliving må til.

Så: Er det noe annet jeg kunne ha gjort? Eller var det feil det jeg gjorde?
Tør jo ikke å skaffe ny fisk skal det være på denne måten. ( Ikke lett heller her jeg bor, så jeg kjøper en her og der når jeg kommer over noen. Denne var den første.)
Hmm.. jeg gjorde om på steinere og slapp oppi. Det gikk greit.

Det du kan gjøre er å ta ut all fisk og deretter gjøre om. Så slipper du alle fiskene ut samtidig.

Mvh Linka
Det å ta ut alle høres logisk ut, ja. Men det virker som at den flokken jeg har kjenner hverandre godt, de har vært sammen i tre år og funnet sin rangordning. Skal ihvertfall huske det tipset til neste gang. Tusen takk
At fiskene kjenner hverandre kan jo være et problem, men de skal ihvertfall ikke ha et territorium å forsvare hvis man tar ut fiskene og så gjør om.

Mvh Linka

Mener å ha lest det samme, i Ad Könings bøker.
Man må ta ut alle fiskene, flytte på all innredning og sette alle tilbake samtidig.
Egentlig så er det kanskje ikke territoriet som er problemet, men en yren enkemann. Han har en sønn og en datter der, og sønnen vil også ha seg dame (typisk, hva?). Og så blir hele gjengen med på klappjakten.
Så det er her problemet ligger, tror jeg.
Men rådet skal følges. Skal gå og se om det er håp enda...
Hei.

Du kan også mate rett etter innsettingen, så de får andre ting å tenke på. Deretter avslutter du med å skru av lyset.

Mvh Henrik
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap