Hvorfor er noen sitronciklider "svartsmuskete"?

Jeg er på jakt etter sitronciklider, og har kikket litt i butikker. Har lagt merke til at noen av fiskene i butikken har en mørk/svart farge særlig rundt munnen, men også andre steder på kroppen. Det er en glidende overgang mellom gulfargen og det svarte.

Skal disse fiskene alltid være knallgule? -Bør jeg la være å kjøpe fisk med dette svarte på?

Litt vanskelig å forklare hva jeg mener, og har ikke bilde av dette. Fiskene ser ellers friske ut, men ser ikke ut til å trives noe særlig der de er nå. (I butikken).

Dette er ikke sår eller byller, men ser ut som en (mis)farging av huden.

Bør jeg unngå fiskene og finne meg noen andre?

Er det en herbivore ciklide?

Har lest flere ganger at enkelte Malawiciklider som får fòr med for høye doser spirulina-alger, kan få svarte prikker og/eller flekker av dette. Det er ikke farlig, men et tegn på at kostholdet kanskje bør justeres litt.

(ikke skyt meg om jeg husker helt feil)
De finnes i flere farger faktisk. Gul/oransje, sølv/beige, brun/sort.
Alle lever på samme område i sjøen.
Vi har som sagt 4 stk leleupi og en av de er sort rundt munnen. Ganske sikker på at det er en hann, men om alle som er sort rundt munnene er hanner vet jeg jeg ikke.
Men det er viktig å ikke ha mer en maks to hanner i karet. Ellers kan de drepe hverandre. Viktig med masse huler,helst en i hver ende til hannene. Hunnene vil også ha egne huler,de danner ikke par utenom lek.
50-100 yngel visst du er heldig
Takk for svar!

Jeg har nå fått tak i tre av disse nydelige tanganyikaene. De er ikke så store enda, ca 4 cm. Den største har svarte lepper, knall gul ellers. De to andre er også knallgule men med et hint av sort på hodet.

To av de driver og flørter og styrer, mens den største går for seg selv. Blir spennende å følge de fremover!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap