Tropheus i 210 liter?

Jeg har en 210 liter som jeg har så lyst til å ha tanganyika i og spesielt tropheus. Men jeg er litt usikker på om de vil få nok plass...
Så det jeg lurer på er om jeg i det hele tatt kan ha tropheus i 210 literen? og hvor mange må/kan jeg ha? Og hvilke vil i så fall egne seg best?
Har skjellsand i bunn og kulesteinerpå bakveggen og etpar små steinrøyser for evt. yngel...
Noen som har noen tips og råd?
Stingray
Jeg har en 210 liter som jeg har så lyst til å ha tanganyika i og spesielt tropheus. Men jeg er litt usikker på om de vil få nok plass... Så det jeg lurer på er om jeg i det hele tatt kan ha tropheus i 210 literen? og hvor mange må/kan jeg ha? Og hvilke vil i så fall egne seg best? Har skjellsand i bunn og kulesteinerpå bakveggen og etpar små steinrøyser for evt. yngel... Noen som har noen tips og råd?

Heisann!

Jeg vil ikke anbefale og ha en 210 liter til tropheus på permanent basis. Du kan vokse ut yngel til de blir kjønnsmodene, men du vil få en sant h... etter det. Fiskene dine kommer mest sannsynlig til og død. Enten det er pga agressjon, eller bukvannsot ved følge av stress. Men hvis du vil prøve, ville jeg kjøpt 20-30 yngel 3-5 cm og satt igang planleggingen av et større kar på minimum 325 liter. Hvis du får yngel i 4 cm størrelsen, har du vel et lite år på deg før du må flytte de. Det kommer selvfølgelig ann på hvor mye du mater, vannkvalitet osv..

Hva er målene på 210 literen. ?

Jeg ville ha holdt steinoppsetningene på et minimum i et så lite kar. Jeg ville også beplantet karet med fks crinum el. sånn at underkuet fisk har et sted og søke tilflukt.

Når det gjelder hvilken variant du burde ha, så ville jeg satt meg ned og sett på bilder og valgt de jeg synes er penest. Nå er det ikke så utrolig mange varianter som er mulig og få tak i yngel av, men her er noen som pleier og være tilgjengelige.

ikola
kasakalawe
moliro
pemba
kiriza
duboisi

Alle tropheuser er like bajaser, eller like fredlige.. Kommer ann på øyet som ser

Mvh,
Kristian

heisann
Jeg har masse tanganyika å anbefale i 210 liter. Tropheus ville jeg ikke hatt i en 210 liter! Det blir for lite. Evt må du kjøpe små yngel og ha et større kar i tankene. Ellers kan du risikere å ende opp med bukvannsott pga stress.
Men her håper jeg Kristian kan svare deg.
Men av andre tanganyikaciklider kan du ha i fra 30-40 liter og oppover.
Men i ditt kar kan du jo ha noen hule-lekere som f.eks neolamprologus leleupi, noen julidocromis arter, og noen sneglehuslekere.
En annen liten søt fisk er lamprologus caudopunctatus. Disse anbefaler jeg!!
Skikkelig sjarmerende fisker.
Du kunne hatt en flott gruppe med prinsesser,men disse ville jeg hatt alene. De er veldig hissig under lek, og får du et par, er det lek hele tiden.
Vi har et par i vår 120 liter og får yngel ca hver 4. uke. Og da kommer det masse yngel. (30-40 stk) Det er veldig gøy
Av sneglehuslekere har du f.eks
*lamprologus brevis
*lamprologus occelatus (tøffe jæ....hehe..de biter når du nærmer deg sneglehuset)
*lamprologus mutifasciatus
*Og ikke minst den fineste av dem alle : Lamprologus STAPPERSI
(eller meleagris som de ofte selges som)

Ang sanden din så spørs det hvor finkornet den er. Mange tanganyikaciklider graver masse. Vet ikke om de kan skjære seg på den sanden?
Jeg har biltemasand i mine kar.
Spes sneglhuslekere graver masse og flytter rundt på husene sine

Du kan jo søke på www.youtube.com på tanganyika, eller på noen av navnene jeg har nevnt her så får du se video av hvilke adferd de har
Eller se på
* www.shelldwellers.com
*http://www.kim-jakobsen.dk/Artikler/tanganyikaakvarier.htm
Lykke til
Se der ja! Svarte samtidig. Da fikk du jo svar på begge deler
Stingray
Jeg har en 210 liter som jeg har så lyst til å ha tanganyika i og spesielt tropheus. Men jeg er litt usikker på om de vil få nok plass... Så det jeg lurer på er om jeg i det hele tatt kan ha tropheus i 210 literen? og hvor mange må/kan jeg ha? Og hvilke vil i så fall egne seg best? Har skjellsand i bunn og kulesteinerpå bakveggen og etpar små steinrøyser for evt. yngel... Noen som har noen tips og råd?

Jeg har kalksand som du kan få kjøpe hvis du har mulighet, vet ikke hvor Gransherad ligger i landet. Jeg har annonsen på linken nedenfor:

http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=18543
"vet ikke hvor Gransherad ligger i landet"

Noe sier meg telemark? Rundt Hovden?

oj oj oj!!!!
Her fikk jeg jo greie på mye! Så morro!!
Sanden er kanskje litt grov....ca.2mm i dia....
Gransherad er i Notodden kommune,Telemark, ja... og ca. 40 min. fra Kongsberg...
Har kikket på flere sneglehus lekere, brevis og multifacius. Også syns jeg julidochromis dickfeldi er veldig fine...
Har ikke fått sett på de andre du nevnte, Vibsi og Kristian. Står på farten av gårdenå... ser mer på dem i kveld.
Tusen takk for svar!!
Ciklide liker å skille sand i munn på jakt etter mat. 2 mm er for stor til dette så det blir et lite minus. Men skjellsand er hel OK å bruke i Tanganyika kar.
skal du ha sneilehuslekere og slikt kjøp deg biltema blåsesand den er fin og billig vi har det i tropheus karet til kirizaen samt i karet til sneglehusleker og de andre tanganyika fiskene.
Stingray
oj oj oj!!!! Her fikk jeg jo greie på mye! Så morro!! Sanden er kanskje litt grov....ca.2mm i dia.... Gransherad er i Notodden kommune,Telemark, ja... og ca. 40 min. fra Kongsberg... Har kikket på flere sneglehus lekere, brevis og multifacius. Også syns jeg julidochromis dickfeldi er veldig fine... Har ikke fått sett på de andre du nevnte, Vibsi og Kristian. Står på farten av gårdenå... ser mer på dem i kveld. Tusen takk for svar!!

Petrochromise er en fisk som lever godt sammen med Tropheus i naturen. Du kan prøvde deg på fisken før du går over til Tropheus.
badat
[QUOTE=Stingray]oj oj oj!!!! Her fikk jeg jo greie på mye! Så morro!! Sanden er kanskje litt grov....ca.2mm i dia.... Gransherad er i Notodden kommune,Telemark, ja... og ca. 40 min. fra Kongsberg... Har kikket på flere sneglehus lekere, brevis og multifacius. Også syns jeg julidochromis dickfeldi er veldig fine... Har ikke fått sett på de andre du nevnte, Vibsi og Kristian. Står på farten av gårdenå... ser mer på dem i kveld. Tusen takk for svar!!

Petrochromise er en fisk som lever godt sammen med Tropheus i naturen. Du kan prøvde deg på fisken før du går over til Tropheus.

Petrochromis ville jeg nok ikke hatt i en 210 liter. Har selv en liten gruppe trewevasae i 400literen, og disse må nok flytte på seg når de vokser seg større. Fordelen med trewevasae er at disse er mye roligere en de fleste andre petrochromiser. Har hatt mtoto varianten i 400literen tidligere, og disse 15 tok livet av hverandre på noen mnd. Gjennom mine øyne er petrochromis en mer krevende art og holde i akvarier enn tropheus. De er hissigere, kan få bukvannsot på samme måte som tropheus og er som regel dobbelt så dyre. Men tøffere fisk skal du lete lenge etter. Se på denne fks;
[External Image]
Dette bildet er tatt i sjøen av Ad Konings, så man kan ikke forvente og finne sånne eksemplarer i akvarier, men alikevel.. Fisken er en P. Polyodon fra Mtoto.. Får jo tropheus til å framstå som noen sild fra oslofjorden.
Hei...
de var kjempefine! Siden jeg er ganske grønn på akvariefronten tenke jeg at det sikkert er lurt å begynne med en tanganyika som er litt enkel, så nå har jeg akkurat hentet en liten gruppe, 6 stk, Prinsessen av burundi. De er veldig pene og jeg er blitt fortalt og lest meg til at de er greie å starte med.....

Han jeg kjøpte de av sa at de skulle bare ha grøntfor og det stussa jeg litt på.. Stemmer det da?? Trodde de var carnivore...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap