Malawi i selskapsakvarie, kan noen se om dette kan funke?

Jeg har tenkt og kjøpe meg malawiciklider.
Kan jeg ha de i noen av disse akvariene?
1. 26l med tetra
2. 63l selskapsakvarie
3. 93l med gullfisk & zebra danio.

mvh Jørgen
Malawiciklider er fasinerende fisker, og jeg skjønner godt at du har lyst på disse! Men ingen av de akvariene du har er nok store nok for Malawi dessverre.... Jeg har Malawi i en 160 L og det er et absolutt minimum av akvariestørrelse vil jeg si. Så jeg anbefaler deg å skaffe deg et større kar eller kose deg med akvariehobbyen uten Malawi. Det er masse spennende fisker som går i dine kar. Hva med noen amerikanske dvergciklider - de er både fine og har en artig adferd
Anita
Malawiciklider er fasinerende fisker, og jeg skjønner godt at du har lyst på disse! Men ingen av de akvariene du har er nok store nok for Malawi dessverre.... Jeg har Malawi i en 160 L og det er et absolutt minimum av akvariestørrelse vil jeg si. Så jeg anbefaler deg å skaffe deg et større kar eller kose deg med akvariehobbyen uten Malawi. Det er masse spennende fisker som går i dine kar. Hva med noen amerikanske dvergciklider - de er både fine og har en artig adferd:-)

jeg lurte jo på om malawi ciklider går sammen med noen av fiskene mine.

-jørgen-
Generelt sett så går malawier sammen med bare noen få andre fisker pga de spesielle vannverdiene de vil ha, og pga deres "personlighet".
De vil ha høyere ph og gh enn fisker flest, ellers vil de ikke trives.

Se i profilene til de fiskene du har og sammenlign med de du vil ha, så kan du få en liten pekepinn (heter det det?) på om vannverdiene passer.
Malawi
Men vil den spise neontetraen , gullfisken eller skalarene mine jeg har alle i forskjellige akvarium. kan den bli for aggresiv på de andre fiskene eller kan de andre fiskene bli aggresiv på malawiciklidene?

takker for alle svar

*jørgen*

Det er tre grunner til at du ikke kan ha malawiciklider:

-De er ganske dominerende, aktive og hissige så de blir vanligvis for "bøllete" for vanlige selskapsfisk.

-Karene dine er for små. Mange mener 150 liter er et minimum for et par som går alene.

-De krever veldig hardt, alkalisk vann, mens de fiskene du har fra før ikke kan leve i slikt vann i lengre tid.

Malawicilider holdes altså best med rette vannverdier, sammen med andre malawiciklider og i et kar på 200 liter eller større. Det er derfor ikke særlig lurt av deg å kjøpe disse før du har mulighet til å gi dem de forholdene de må ha.
Jeg vil svare nei, både med tanke på artene du tenker å ha malawi sammen med, og med tanke på de begrensede størrelsene på karene dine.

Forstår jeg deg rett i at du har scalare i ett 63L kar? Karet er alt, alt, alt for lite til slike fisk...

Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap