Sneglehuslekere

Er på tide og bestille fisk nå som 74literen står klar om en uke.

Har tenkt mye på om jeg kun skal ha en gruppe med en type fisk, eller om jeg skal ha 2 typer fisk. Og da bare 2-3av hver type.

Planen er jo og få yngel og at familien skal vokse over tid. Men så kan det kanskje bli litt sjedelig med bare en type fisk.

Valget av type fisk står mellom:
Neolamprologus caudopunctatus
Neolamprologus brevis
Neolamprologus multifasciatus
Lamprologus ocellatus
Lamprologus stappersi
Julidochromis transcriptus

Er det noen av disse som går helt fint isammen og som ikkje kommer til og spise yngel fra den andre typen?
Eller anbefaler dere og bare ha en type fisk?
Og er det noen av disse dere anbefaler/ikke anbefaler?

Sneglehuslekere er ciklider, og med det kommer jo en viss grad av aggresivitet.
Noen sneglehuslekere er mer aggresive enn andre, bla brevis er vel kjent for å være sinna.

Jeg ville satset på en gruppe av en art i en 74 L. Tror ikke det vil bli kjedelig, det vil jo være interne territoriekamper, lek, yngelpleie og oppvekst av yngel hvis du er heldig

Noen arter er lettere å få tak i enn andre, jeg ville hatt dette med i avgjørelsen hvis du ikke er keen på å kanskje vente noen mnd. Pluss at det vil jo innebære mer venting hvis du skulle ønske å utvide gruppen av ulike årsaker.
Da trur jeg at jeg satser på en gruppe.
Var nede på dyrebutikken idag men den eneste de hadde på listen nå var Brevis.
Så jeg får vel vente og se på neste liste
Jeg har en trio med Neolamprologus multifasciatus, og kan absolutt anbefale disse! Hos meg har de veldig små territorier og yngler hele tiden, så jeg satser på at de kan vokse seg til en stor familiegruppe i karet der de går nå.

De er også relativt små av størrelse, synes det ser best ut i et såpass lite kar. Hunnen var ikke mer enn ca 2 cm da de fikk første kullet. Da kan man ha flere også.
Lamprologus ocellatus
MatsO
Er på tide og bestille fisk nå som 74literen står klar om en uke. Har tenkt mye på om jeg kun skal ha en gruppe med en type fisk, eller om jeg skal ha 2 typer fisk. Og da bare 2-3av hver type. Planen er jo og få yngel og at familien skal vokse over tid. Men så kan det kanskje bli litt sjedelig med bare en type fisk. Valget av type fisk står mellom: Neolamprologus caudopunctatus Neolamprologus brevis Neolamprologus multifasciatus Lamprologus stappersi Julidochromis transcriptus Er det noen av disse som går helt fint isammen og som ikkje kommer til og spise yngel fra den andre typen? Eller anbefaler dere og bare ha en type fisk? Og er det noen av disse dere anbefaler/ikke anbefaler?

Ville bara visa en fin bild som Erlend D Bertelsen tog i mitt akvarium med Lamprologus ocellatus ..det är en tuff rackare .den hona som biter mig i fingret säger en del om deras självförtroende och vilken självbild de har..de tror nog att de är en mycket stor fisk..men jag gillar de väldigt mycket

Det occelatusbildet harjeg sett før, og det er helt fantastisk!
Og helt beskrivende
MC Darup
Det occelatusbildet harjeg sett før, og det er helt fantastisk! Og helt beskrivende :)

Stämmer det .det har jag visat förut men tyckte det var värt att visa igen.

Men jag har tyvär inte kvar Occelatus längre..plats brist..synd mycket man skulle vilja ha.

Jeg venter stadig på mine stappersii.. godt jeg er en tålmodig sjel.
Har forresten lagt ut bilder i "drømmeliste"- tråden min av kar pr idag.
Fant ut en ting idag.. Jeg flytter bare de få fiskene jeg har i 160literen over til ett 74liters kar, så bruker jeg heller 160l til tanganyika kar=)

I og med den lokale dyrebutikken hadde lite tanganyika fisk på listen så har jeg god tid til og gjøre karet om..

Blir spennende=)
Da var 160literen klar.
Heiv oppi 5kg koralsand og endel kalkstein som dere ser.

Da gjenstår det bare å bestille fisk..
Hadde ingenting intressant på listen sist gang jeg var nede å sjekket.

Men har lyst på en gruppe sneglehuslekere og ett par med calvus tror jeg.
Går denne sammensetningen greit?

Vis dere har nogen innvendinger/tips/ros så bare spytt ut=)

Til de fleste sneglehuslekere anbefaler man 2-3 sneglehus pr fisk.. bare et tips
Der er 14 sneglehus nå.Prøver å få tak i noen fler..kanskje noen mindre en dem jeg har nå.. men har ikkje fått tak i noen..
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap