God "ristemetode" for munnrugere?

Hei!
Jeg har lest flere steder om folk som "rister" malawiene sine for at de skal slippe yngelen.
Hvordan gjør man egentlig det uten å skade og overstresse fisken, og når er det trygt å gjøre det (etter hvor lang tid)?
Har en golden som har tygget i underkant av tre uker nå, som jeg tenkte jeg kanskje kunne prøve ut dette på, så er derfor takknemlig for tips!

Mvh Siv
Supersiv
Hei! Jeg har lest flere steder om folk som "rister" malawiene sine for at de skal slippe yngelen. Hvordan gjør man egentlig det uten å skade og overstresse fisken, og når er det trygt å gjøre det (etter hvor lang tid)? Har en golden som har tygget i underkant av tre uker nå, som jeg tenkte jeg kanskje kunne prøve ut dette på, så er derfor takknemlig for tips! Mvh Siv

Hejsan

Tycker du skall vänta lite ruvningstiden varierar mellan 18-21 dagar beroende på temperatur.
Många honor spottar ut ynglen i håven om de är klara och några kan även spotta ut ynglen i håven fast de inte är klara.
Är inte ynglen klara när hon har spottat i håven så brukar jag ta ynglen i ett såkallat födokar till levandefödande fiskar som hängs på akvarietsinsida.
Brukar låta de gå där tills gulsäcken försvunnit.

Men om du skall "riste" dom så brukar det räcka att fånga fisken och hålla henne på sidan av huvudet och då brukar hon släppa ut sina avkommor.
Gör hon inte det brukar jag ta fingern och öppna försiktigt hennes mun och skaka försiktigt..

MEN det bästa är att fånga upp honan och sätta henne i ett eget så kallat spöttekar (ett litet akvarium som har lite sand ett litet kryp inn som honan kan gömma sig i om hon vill och en pump).

Så att hon kan gå med ynglen ett litet tag.Kan inte säga exakt tid för alla det varierar några tappar intresset efter bara 6-7 dagar andra malawi ciklider passar de ända upp till 4 veckor det är Nimbochromis Livingstonii.

Så mitt råd är har du ett yngelakvarium sätt honan där och låt henne spotta ut ynglen i lugnan ro.

Var det förståligt?

mvh Kjell
Takk for tips!
Hunnen går allerede i et spyttekar, er bare jeg som er litt utålmodig..
Men da tror jeg nok at hun får gå noen dager til før jeg evt. gjør noe. Det er vel det som er best for både yngel og mor..

Mvh Siv
Supersiv
Takk for tips! Hunnen går allerede i et spyttekar, er bare jeg som er litt utålmodig.. ;) Men da tror jeg nok at hun får gå noen dager til før jeg evt. gjør noe. Det er vel det som er best for både yngel og mor.. Mvh Siv

Det var ett klokt val tycker jag
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap