Div spørsmål ang mine malawi

Hei jeg har et 350 liters akvarium med malawi. Har en del fisk oppi her nå, men har lyst på mer Det er ca 35-40 fisker oppi her nå. De er ikke spesielt store. Dere kan se meste parten av fiskene jeg har på profilen min. Utenom de i profilen så har jeg også to små rød sebra, 3 stk Cynotilapia afra (Mbenji) og 2 stk Pseudotropheus sp. "Elongatus Ndumbi". Har også flyttet noe sebra ciklide yngel over i dette karet for å se om de vokser fortere. Det ser ut til å gå bra å ha disse i samme kar, er ikke mye krangling.

Er det noen andre malawi ciklider som passer inn i dette karet, eller er det fullt nokk som det er ?

Er litt usikker på kjønn på mine golden. Det er en som jeg vet 100% at er en hanne, men det andre er jeg litt skeptisk til. Noen av de andre har svarte finner under, men svart fargen er ikke så sterk. Jeg kjøpte også 2 nye golden for ikke så lenge siden men det er mesten hvite. Kan det være hybrider? Ser også at noen av en av de har en eggflekk på anal finnen. Skal golden ha det ?

Lurer også på hvor store lombardoi og auratus hannene blir før de begynner å skifte farger.

Dette ble kansje litt uoversiktelig og litt mangen spørsmål på en gang, men håper noen gidder å ta seg tid til å svare alikevel.
Grrrotle
Hei jeg har et 350 liters akvarium med malawi. Har en del fisk oppi her nå, men har lyst på mer:) Det er ca 35-40 fisker oppi her nå. De er ikke spesielt store. Dere kan se meste parten av fiskene jeg har på profilen min. Utenom de i profilen så har jeg også to små rød sebra, 3 stk Cynotilapia afra (Mbenji) og 2 stk Pseudotropheus sp. "Elongatus Ndumbi". Har også flyttet noe sebra ciklide yngel over i dette karet for å se om de vokser fortere. Det ser ut til å gå bra å ha disse i samme kar, er ikke mye krangling. Er det noen andre malawi ciklider som passer inn i dette karet, eller er det fullt nokk som det er ? Er litt usikker på kjønn på mine golden. Det er en som jeg vet 100% at er en hanne, men det andre er jeg litt skeptisk til. Noen av de andre har svarte finner under, men svart fargen er ikke så sterk. Jeg kjøpte også 2 nye golden for ikke så lenge siden men det er mesten hvite. Kan det være hybrider? Ser også at noen av en av de har en eggflekk på anal finnen. Skal golden ha det ? Lurer også på hvor store lombardoi og auratus hannene blir før de begynner å skifte farger. Dette ble kansje litt uoversiktelig og litt mangen spørsmål på en gang, men håper noen gidder å ta seg tid til å svare alikevel.

Hej Det var många frågor.
Men kan ju ta mig av den med golden

Golden heter Labidochromis Caeruleus det finns flera färg varianter.

Det finns Labidochromis Caeruleus Nkhata bay den är vit och vid Ruarwe och lundu (detta är lokaliter)
Nkhata bay det är en lokalitet som ligger nord väst i malawisjön.
Och den färg varianten vit finns bara på de 3 lokaliterena så vitt jag vet .Men de är inte så vanliga i handeln .

Den som säljs som golden i handeln brukar vara gul men har även sett mycket bleka exemplar som nästa är vita.
Ibland så bryr sig inte odlare sig om kvalitet utan bara kvantitet och då skickar de ut även aldeles för bleka exemplar ..men det är min åsikt.

Man kan se skillnad på könen genom att hanen har längre utdragna fenor Ryggfenan och analfenan .samt att dessa fenor brukar vara mera intesivt svarta detta syns iregel tydligast på den dominanta hanen.

Och äggfläck har de.

ok takk for svar. Kjøpte meg et par til med golden i dag 2 godt volsne individer som gikk i et utstillings karr på oasen storsenter De er ca 10 cm. Håper det blir noe yngel snart
La foresten netopp merke til at partiet mellom buk finnen og anal finnen på den nye hannen min er buet inn på en måte. Er den barre tynn eller kan dette være en sykdom?
Lurer også på om disse fiskene faktisk er Pseudotropheus sp. "Elongatus Ndumbi", eller om det kan være en annen art. Lurer på om det kansje kan være Pseudotropheus sp. "Elongatus Ruarwe", men er ikke sikker i det hele tatt. Noen som har peiling ?
Grrrotle
La foresten netopp merke til at partiet mellom buk finnen og anal finnen på den nye hannen min er buet inn på en måte. Er den barre tynn eller kan dette være en sykdom?

Har inte sett fisken.. så svårt att säga.

Men det finns många malawi fiskar som går i diverse affärer som är magra
som efter tag blir fina .Ibland går fiskarna tätt i akvariumen i affärerna
och då är det inte säkert att alla får lika mycket mat.
Mbunas (gruppen av fisk där Golden ingår)är väldigt frampå när det gäller mat .
Men det är bättre att avstå från dessa exemplar för säkerhets skull

Men jag vill inte säga om den är frisk eller sjuk efter som jag inte har sett hur den upför sig och hur ev. avföring ser ut.

Du får studera din fisk ett tag och se om den äter och titta på avföringen så den inte är ljus och tunn.
Får den inte tag i maten där du brukar mata så mata från 2 olika possitioner i akvariet så kanske den får i sig mat.

Mvh Kjell

For å gi mbuna-ciklidene "vomfyll" i blandt så kan du legge oppi en bit agurk e.l.
De er jo laget for å beite på alger hele dagen, og har et tarmsystem deretter.
Derfor liker de godt no fiber (grønnsaker) som de kan gnage på og bli mett av (fylle magen).
Shiramor
For å gi mbuna-ciklidene "vomfyll" i blandt så kan du legge oppi en bit agurk e.l. De er jo laget for å beite på alger hele dagen, og har et tarmsystem deretter. Derfor liker de godt no fiber (grønnsaker) som de kan gnage på og bli mett av (fylle magen).

Jepp du är inne på något där.
Man oxå ta pellets som har legat i blöt en stund (min20min) de ger oxå samma effekt men ta en med spirolina..
har at agurk oppi i dag, men de spiste veldig lite av den. De virker veldig sky, selv om de er de største fiskene i karret akurat nå. Bruker også Tetra cichlid sticks, men legger de aldri til bløtting. Har også spirtulina for....
Grrrotle
har at agurk oppi i dag, men de spiste veldig lite av den. De virker veldig sky, selv om de er de største fiskene i karret akurat nå. Bruker også Tetra cichlid sticks, men legger de aldri til bløtting. Har også spirtulina for....

DEt är oerhört viktigt att lägga de i blöt. För de sväller...och kanske blir 2-3 gånger större än de är "torra" det betyda att magsäcken spricker och fisken dör.Detta gäller iallafall pellets

Men skall tilllägga det att jag inte använder Tetra cichlid sticks.
Men är dessa sticks för malawi?
Vad innehåller de?
Gör så här :

Ta några sticks och lägg i blöt så ser du om de sväller.
Gör de det så måste du lägga de i blöt.

mvh Kjell
På boksen står det at den inneholder fisk og fiskebiprodukter,plante bi produkter, plante-eggehvite ekstrakter, gjærarter, korn, olje og fettarter.

Der det står garantert analiyse står det: Råprotein 46%, råfett 8%, råfiber 2%,råaske 10%, Fuktighet 6%. åså står det noen tilsetningstoffer.

Står også på boksen at de er for store ciklider, men jeg pleier å brekke de opp i mindre biter før jeg forer.

De blir litt større når de kommer i vann, men fiskene pleier ikke å spise dem før de blir bløte. De barre svømmer rundt med dem i munnen til de blir myke
Grrrotle
På boksen står det at den inneholder fisk og fiskebiprodukter,plante bi produkter, plante-eggehvite ekstrakter, gjærarter, korn, olje og fettarter. Der det står garantert analiyse står det: Råprotein 46%, råfett 8%, råfiber 2%,råaske 10%, Fuktighet 6%. åså står det noen tilsetningstoffer. Står også på boksen at de er for store ciklider, men jeg pleier å brekke de opp i mindre biter før jeg forer. De blir litt større når de kommer i vann, men fiskene pleier ikke å spise dem før de blir bløte. De barre svømmer rundt med dem i munnen til de blir myke

Efter som du har Golden som är en malawi ciklid behöver de lite grönt(inte alla)
Spirolina är en perfekt för dessa fiskar.Mata gärna med räkmix.mysis spirolinaflak.kombinera gärna alla 3 sorterna en dag med räkmix nästa med flak osv.Då får fisken en allsidig diet.

Räkmix kan du mycket enkelt laga själv och frysa in.(se nedan)
Tror att den maten du har är mera till syd amrikanska ciklider.
Ta hellre och köp en sort som innehåller spirolina(en algsort)
Tycker nog att du skall ta för vana att lägga de iblöt dina sticks !
Vad är det ni säger i Norge "Bedre være føre var..eller något sådant"

Så här står det i ciklidboken

Grundrecept på räkmix
1 kg hela räkor med skal
1 kg gröna ärtor
10 ml spirulinapulver (kan köpas i en hälskost butik)
10 droppar koncentrerad multivitamin(köps på zoobutik vitamin droppar till gnagare går bra)
100 ml gelatinpulver ( köps i mat butik)

Detta receptet funkar bra på golden.

*Ta och hacka räkorna så de blir finhackade.

'Ta sedan och hacka ärtorna så det blir en fin massa.

Blanda ihopa detta och tillsätt spirolina och vitaminer.

Följ anvisningen om hur gelatinet skall blandas och ta idetta.

Blanda väl.

Ta och portionera detta i tex 5 liters fryspåsar (bäst är det med påsar med ziplås som man kan stänga och få tätt.
Gör de i tunna kakor ca 5-6 mm tjocka.

Låt de stå i några timmar i kylskåpet före du sätter de i frysen så att gelantinet får verka.

Sätt de på tex en "brødfjøle (uff blev det riktigt) så ligger de plant.

Det finns många olika recept beronde på fisk sorter.
Beroende på vad de lever av .

Detta blev mycket!
Hoppas du förstod vad jag menade.

Till sist får man fråga vad dina golden går tillsammans med?

Hvilken fisk de går sammen med kan du se i begynnelse na tråden eller på profilen min.

Skal jeg bruke vanlige kokte saltvanns reker ?
Grrrotle
Hvilken fisk de går sammen med kan du se i begynnelse na tråden eller på profilen min. Skal jeg bruke vanlige kokte saltvanns reker ?

Ja sådana som du äter själv frossna ..hacka ned dem med skal och allt !
det kan löna sig om de är halvtinade.

Noen som klarer å se hvilken fisk dette er ?
Han jeg kjøpte den av mente det var en afra, men viste ikke hvilken type afra det var. Den varierer litt i farge av og til. De lyse feltene mellom de svarte stripene kan til tider bli nesten helt hvite.
Kan det være en Cynotilapia afra "Jalo Reef"?
det kan være, men den på bildet har ikke de gule ute u tuppen på hale finnen
Se på de andre bildene (Images). Noen har gult på halen.
Fine fisker du har
Jo takk for det Ja det er sikkert den da. Satser på det. Har 3 stykk. Håper på å få yngel på de
Spurte tidligere i denne tråden om golden skal ha egg flekker og det skal de, men har begge kjønn dette? Synest det er vanskelig å skille kjønn på disse siden hunnene også kan ha litt svart i buk og analfinnen. Mesteparten av mine golden som jeg tror er hunner har litt svart i finnene, men hanner som ikke er dominante har vel heller ikke noe serlig svarte finner.
Finnes det en annen måte å skille kjønn på disse ?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap