- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Foring neolamprologus brichardi
Foring neolamprologus brichardi
Hei, har hørt at de ikke skal ha mygglarver da de ikke har mage/tarmsystem som takler det. Er det andre typer for jeg skal se opp for? Noen tips til et bra for? Veksler mellom Sera Granured og Sera Granugreen som hovedfor - de er forøvrig veldig glad i sugemalletablettene så ancistrusene har hard konkurranse i matfatet. Skulle gjerne supplert med litt frossent for og delikatesser.
Postet 29.01.08 kl 16:55
Postet 30.01.08 kl 18:02
Takk for tipset
Da skal jeg prøve det. Har også kjøpt frosne cyclops i dag og det ble skikkelig party Granulat er greit, men blir vel ensformig for dem i lengden.
Postet 30.01.08 kl 20:36
Mygglarver
hei har hatt mine i et 1/2 år nå og forer en gang i uka med røde myglarver og de spiser som bare det.Har hort at det er sonnerfuglciklider som ikke skal ha det men aldrig prinsessen av burbndi. Står ikke noe om det i bøkene heller.
Noen som har en god forklaring på dette?
Noen som har en god forklaring på dette?
Postet 30.01.08 kl 23:08
Ad Köning sier vel at man ikke skal gi røde myggiser.
Mener han begrunner dette med at steder disse fanges ofte er forurenset, og dermed gir man fisker forurenset fòr.
Jeg gir sjeldent mine Tanganyikaciklider røde myggiser, men det hender en sjelden gang.
Jeg sjekker alltid at de røde myggisene er skikkelige røde og ser friske ut i fargen.
(En sjelden gang er for meg 1 gang hver 14 dag feks)
Postet 30.01.08 kl 23:12
Raude mygglarvar kjem vel stort sett frå oppdrett no, så forureiningsproblematikken er stort sett ein saga blott. Har og lest om fleire som gjev raude myggisar utan problem. Dei åtvaringane eg har høyrt angåande mygglarver er at dei ikkje skal ha det på grunn av at det er for proteinrikt og kan føre til forstoppelse. Har difor stort sett halde meg til kvite, som har eit næringsinnhald som er nokså likt artemia. Men å gje dei litt raude ein gong i blant kan nok ikkje skade.
Postet 31.01.08 kl 10:36
Postet 31.01.08 kl 12:02
HavengelRaude mygglarvar kjem vel stort sett frå oppdrett no, så forureiningsproblematikken er stort sett ein saga blott. Har og lest om fleire som gjev raude myggisar utan problem. Dei åtvaringane eg har høyrt angåande mygglarver er at dei ikkje skal ha det på grunn av at det er for proteinrikt og kan føre til forstoppelse. Har difor stort sett halde meg til kvite, som har eit næringsinnhald som er nokså likt artemia. Men å gje dei litt raude ein gong i blant kan nok ikkje skade.
Men dette med proteiner og "kraftig kost" gjelder jo mer enn bare røde mygglarver. Feks oksehjerte.
Jeg gir sjeldent dette til mine tanganyikaer, blir som med røde mygglarver- snacks nå og da.
Postet 31.01.08 kl 12:39
Hovedfor?
Hva anbefaler dere som hovedfor til disse fiskene da? Bruker nå sera granulat til ciklider, men de ser ikke særlig begeistra ut og bitene virker for store for fiskene de spyttes ut og tas igjen flere ganger.
Postet 31.01.08 kl 15:10
Postet 31.01.08 kl 15:14
Da prøver jeg
meg på noe rekemix i tillegg til granulatet - og jeg kan da altså trygt la dem få sorte mygglarver av og til?
Postet 31.01.08 kl 15:15
Postet 31.01.08 kl 15:17
Har sorte mygglarver
som jeg gir til sommerfuglciklidene og cyclops som jeg kjøpte i går og som var skikkelig suksess blir vel en tur til byn og shoppe mer frossentfor til helga Vurderer å kjøpe et akvarium til også. Jeg la forresten inn kommentar på et av akvariene dine da jeg så du er en av få her som har sjakkbrettciklider. Får du dem til å trives?
Postet 31.01.08 kl 15:20
Postet 31.01.08 kl 15:36
Postet 31.01.08 kl 15:42
Postet 08.02.08 kl 11:32
Postet 08.02.08 kl 13:24