- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- "utstøtte" tanganyika?
"utstøtte" tanganyika?
Arva et par som jeg tror er neolamprologus leleupi, hunnen henger vertikalt
og gjemmer seg ved termometeret da hannen konstant jager henne. bør jeg
fjerne en av dem? Vil kanskje hjelpe å innrede med mer gjemmesteder?
Arva også 2 neolamprologus brichardi - hadde 4 på samme størrelse gående i
et kar så jeg slapp dem oppi til disse. Den ene gjemmer seg, men får hyppig
"besøk" av de gamle - så det ser ut som det går seg til. Den andre henger i
toppen av et hjørne og de andre er bortom og bøller med den med jevne
mellomrom. Verdt å gi det lenger tid eller prøve å få stakkaren ut? De ble
sluppet uti for ca. et døgn siden.
og gjemmer seg ved termometeret da hannen konstant jager henne. bør jeg
fjerne en av dem? Vil kanskje hjelpe å innrede med mer gjemmesteder?
Arva også 2 neolamprologus brichardi - hadde 4 på samme størrelse gående i
et kar så jeg slapp dem oppi til disse. Den ene gjemmer seg, men får hyppig
"besøk" av de gamle - så det ser ut som det går seg til. Den andre henger i
toppen av et hjørne og de andre er bortom og bøller med den med jevne
mellomrom. Verdt å gi det lenger tid eller prøve å få stakkaren ut? De ble
sluppet uti for ca. et døgn siden.
Postet 03.02.08 kl 22:48
Virker som han kanskje er vel aggresiv, og jeg vet at det ikke er lett å finne flere av samme art for å avlaste henne.
Hmm.. hvis jeg hadde hatt et ekstra kar ville jeg tatt henne ut, latt henne hvile litt og spise godt mens jeg innredet med flere naturlige revirer så hun har mulighet til å stikke seg vekk ved retur.
Postet 03.02.08 kl 22:59
Det andre karet jeg har med samme vannkvalitet går det bare prinsessen av burundi i - 6 stk. det blir vel fra asken til ilden vil jeg tro. Skal de egentlig holdes flere hunner til en hann?
Hva tror du om den "utstøtte" prinsessen av burundi? Bør jeg gi det mer tid eller fiske den opp og få gitt bort så raskt som mulig?
Hva tror du om den "utstøtte" prinsessen av burundi? Bør jeg gi det mer tid eller fiske den opp og få gitt bort så raskt som mulig?
Postet 03.02.08 kl 23:05
Å huhei ja.
Blir nok fra asken til ilden.
Jeg ville fulgt nøye med prinsessene, gi de litt mer tid.
Men de er jo noen aggresive jævler..
Ellers har jeg ikke egenerfaring med disse typene så jeg vet ikke så mye mer jeg kan si, annen enn erfaring med Zambia- prinsesser og noen andre sneglehuslekere.
Og Zambia- prinsessene mine var et harmonisk par, de mobbet ikke hverandre. Jagde kun vekk inntrengere fra deres territorie.
Postet 03.02.08 kl 23:09
Prøver å kvitte meg med 2 av artene jeg overtok som (hvis jeg har identifisert dem riktig - kanskje du kunne sjekke tråden for meg?) aldri burde vært i en 128 liter. Da blir det igjen altolamprologus calvus, leleupiene? og neolampr. pulcher? Hvis jeg da får laget litt mer adskilte revirer så håper jeg det går bra? Nå er det kun noen få store steiner og lite gjemmesteder.
Prøver å se an et par dager med brichardiene - den ene ser ut til å klare seg bra og ser den andre har begynt å trekke forsiktig nedover nå. Håper det går seg til. Usikker på om den "utstøtte" er en hun eller en svak han - de er ikke fullt utvokste ennå.
Prøver å se an et par dager med brichardiene - den ene ser ut til å klare seg bra og ser den andre har begynt å trekke forsiktig nedover nå. Håper det går seg til. Usikker på om den "utstøtte" er en hun eller en svak han - de er ikke fullt utvokste ennå.
Postet 03.02.08 kl 23:13
Høres ut som om at du har to hanner av neolamprologus leleupi,ut fra hva du beskriver.
McDarup er også inne på noe,når det gjelder mangel på huler og gjemmesteder.
Ikke lett å se forskjell på kjønn når det gjelder leleupi før de er utvokst.
Uansett villle jeg tatt ut stakkaren bak filteret,da dette i lengden ikke er noe godt gjemmested.Hvis du har mulighet til å ha den på ferie i et annet kar en uke eller to så kan du sette den tilbake igjen da.
McDarup er også inne på noe,når det gjelder mangel på huler og gjemmesteder.
Ikke lett å se forskjell på kjønn når det gjelder leleupi før de er utvokst.
Uansett villle jeg tatt ut stakkaren bak filteret,da dette i lengden ikke er noe godt gjemmested.Hvis du har mulighet til å ha den på ferie i et annet kar en uke eller to så kan du sette den tilbake igjen da.
Postet 03.02.08 kl 23:46
De er veldig forskjellige på størrelse så det er nok en hun og en han (eller en stor og en veldig liten han?) Den ene er ca. 2/3 av den andre. Har dessverre ikke noe annet sted å ha den, prøver å få logistikken til å gå opp med å kvitte meg med 4 fisker før jeg innreder med mer gjemmesteder (ellers ikke enkelt å få dem opp) Tør ikke sette den med prinsessene da det nok blir verre og i s. amerikabiotopen på 54 liter går det nok minst like dårlig. Ikke bare enkelt å arve fisk med brukt akvarium, de har gått sammen lenge så jeg får bare håpe det går greit til jeg får kvitta meg med noen fisker og fått innreda skikkelig - kanskje skaffet meg en hunfisk til.
Postet 03.02.08 kl 23:52
Postet 04.02.08 kl 00:47
akvariet er nok alt for lite for calvuser også. De bør ha kar på 250 liter og oppover. OG du fpr nok ikke yngel på noen av fiskene dine så lenge calvusene er i sammekar. De er yngeltyver. Jeg hadde lek på mine leleupier i et sneglehus, og en dag stod calvusen på hode nedi sneglehuset og raserte alt.
Alternativet med leleupiene er å skaffe en hunn til. Jeg ville hvertfall tatt ut den lille stakkaren som ble jaget.
Alternativet med leleupiene er å skaffe en hunn til. Jeg ville hvertfall tatt ut den lille stakkaren som ble jaget.
Postet 04.02.08 kl 01:19
Takk Skulle ønske jeg hadde et sted å sette den inntil videre, men har ikke noe som passer. Prinsessekaret er nok et dårligere alternativ. Vurderer stadig om jeg skal ha den utstøtte prinsessen over til dette isteden... for et puslespill.....
Håper de klarer seg til jeg får kvittet meg med de største fiskene og ominnreda med revirer. Prøver også å få en leleupi hun til.
Håper de klarer seg til jeg får kvittet meg med de største fiskene og ominnreda med revirer. Prøver også å få en leleupi hun til.
Postet 04.02.08 kl 01:55
Postet 04.02.08 kl 02:28
Hei, det er ikke et par som går der - men fire unge. Satte inn de to nye som jeg arva og den ene ser ut som den går fint med de andre, men den andre blir ikke akseptert. Ser det an til i morgen kveld. Henger den fortsatt rundt øverst i kanten så får jeg prøve å fange den - håper noen har gode tips til fanging av prinsesser i akvarium fullt av huler og gjemmesteder :-S
Postet 04.02.08 kl 03:21
Kanskje det går seg til med prinsessene - i dag er den rundt hulene og ser ut som hun eller han har funnet ut av det med en av fiskene. Holder seg på motsatt side av hannen. Tror den første som det gikk fint med må være hun - hannen er veldig intr. i henne og haremet er litt småirritert på han. For et skuespill, i alle fall ikke kjedelige fisker
Postet 04.02.08 kl 13:28