Sandsnegler i tanganyika?

Noen som har erfaring med dette? Vurderer å kjøpe noen malaysiske sandsnegler, men ser at de egentlig ikke passer pga PH og GH. Redd de skal ligge og dø under sanden og forurense vannet.
Eg putta 5 vaksne sandsneglar i sneglehuskaret mitt for to månader sidan. No har eg hundre og må byrje å plukke ut. Dei trivs betre her enn i dei andre kara mine.
Veel,for å si det sånn så har jeg fått med noen blindpassagerer til mitt tanganyika kar av arten sandsnegler.De formerer seg,og lever sitt liv i sanden.Ser ut til at det ikke blir så mange som det ellers ville ha gjort,men om det er vannverdiene eller fisken som spiser opp det vet jeg ikke..
Hjelper det godt på renholdet eller? Tar de alger også? Sliter litt med å få ancistrusene mine til å trives. Har mistet en i hvert av tanganyika karene. Kanskje jeg kjøpte dem for små, var ikke mer enn ca. 2 cm
Hva slags alger er det snakk om?
Ja,det var det jeg fikk også.Fikk et tips om å bruke biltema lysrør,og jeg puttet inn dette i karet og dermed var grønnalgene i full vekst.
Har fått byttet ut til vanlig plantelys fra dyrebutikken,og håper det retter seg.
Kanskje det er lysstoffrøret som er feil hos deg?
Sandsneglene spiser ikke grønnalger,dessverre(har ikke sett det her hos meg..,her må det tas for hånd)-de holder bunnlaget i orden disse sandsneglene
Det hjelper mye det Skal skru ned lystiden litt og se om det hjelper, hvis ikke får jeg prøve å bytte rør. Ifølge han jeg kjøpte brukt av skal ikke akvariet være mer enn ca. 6 mnd så da burde rørene være ok. Får se an med litt mindre lys, har jo lett for å bli alger når det ikke er så mye andre planter.

Da blir det nok kjøp av sandsnegler til begge tanganyika karene mine
Ja,det hjelper å skru ned antall timer også når det gjelder å bekjempe alger.
Fortsatt ikke overbevist om det snegle-prosjektet. MÅ man ha sandsnegler når en har en del fin sand? Er ikke så glad i de ekle sneglene og tenker med gru på formeringen. Er det noen som har hørt om noen som har opplevd de berømte gasslommene? Akvariet mitt ser allerede ut som et byggefelt - halve akvariet er oppgravd, så klarer ikke tanganyika fiskene dette selv?
Tror karet ditt klarer seg fint uten sandsnegler,det er nå min mening.
Disse berømte gasslommene må da kunne bli borte hvis en rører litt rundt med en pinne e.l.

Tanganikane er flinke til å dekorere om karet slik de vil ha det selv,så da gjør nok disse en del av jobben
Da krysser jeg fingrene og lar det stå til uten snegler Hehe de dekorerer fælt ja Ser ut som et sandtak etter hvert eller rettere sagt mange. Tar det som et godt tegn på at de trives.
ja,da trives de
Lykke til med fiskene!
Takk Ser et par av multifasciatusene har laga seg et skikkelig sneglehushule under sanden - kanskje det blir yngel etter hvert. Det hadde vært gøy. Ellers morsomt å se at calvus som beskrives som rovfisk og agressiv er de fredeligste fiskene i akvariet. Tanganyika er utvilsomt vannvittig spennende fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap