Oppstart av malawi

Holder på og gjøre klart ett 720 liters malawi kar.
Har tidligere gått oscar oppi der, så akvariet er godt innkjørt.
I går skiftet jeg bunnsubstratet fra grus og røtter til biltemasand,kalksteiner og skifersteiner

Her er fiskene jeg hadde tenkt og ha oppi :

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1426 Cynotilapia Pulpican (10stk)
http://www.african-cichlid.com/TropheopsT.htm Tropheops sp "red top chilumba (10 stk)
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1771&tab=1 Lab. Treawavsae (10 stk)
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1771&tab=1 Ps.Saulosi (10 stk)

Noen kommentarer på sammensetningen?
Og noen forslag til L-Maller som jeg kan ha oppi? Har nå 4 Ancistrius.

Takker for kommentarer / råd
Grattis med malawikar.

Ser at du ikke ble skremt av de ikke så koselige ordene som er skrevet om Tropheops sp. Chilumba Mphanga. Har selv en flokk med disse og hannen oppfører seg faktisk helt ok. Han er ikke noe mer agressiv enn f.eks. Labidochromis caeruleus Nkali hannen jeg har, men nå som to av ungfiskene begynner å farge ut så har han blitt litt mer på hugget. Vil ikke anbefale å ha flere enn en hanne.

De andre fiskene vet jeg desverre ikke så mye om. Har selv mine sammen med Pseudotropheus Acei Ngara, Melanochromis maingano og Labidochromis caeruleus Nkali og dette går helt flott. (har kar på 540 liter)

Lykke til, men pass på..... du vil bli HEKTET !!

Mvh Linka
Takker for rask respons
Skremt og skremt. Synes den er kjempefin, så må jo prøve hehe...
De fleste malawi er jo litt aggressiv har jeg forstått...
Hvordan ser man fosjkell på kjønnene på de? og hvor gammel er de når de farger ut?
Gleder meg villt til og hente de.. Det klør i fingrene her nå...
1 hanne ja, kansje jeg må gå ned på antall da, til 1 hanne og 4-5 hunnfisker.
Mine ungfisk er ca 6+ cm og begynner å farge ut nå, men jeg tror at det er veldig individuellt. Har hatt denne gruppen siden de var ca 3-4 cm og det er først nå jeg ser antydning til hanne farger og mye hanne oppførsel.

Min opprinnelige gruppe var på 1 hanne og to hunner. Dette har fungert kjempebra, men jeg håper at flere hunner vil dukke opp.

Hunnene vil beholde den gule fargen så når de har farget ut er det enkelt å se forskjell, men det kan sikkert være noen snik hanner som ikke tør farge ut helt.

Kjenner igjen følelsen av at det klør i fingrene. Det er jo så mye moro med malawi. Og såå mange å velge imellom. Du får legge ut bilder når karet er oppe med fisk i. Gleder meg allerede.

Mvh Linka
Ser du spør om maller og jeg har selv ancistrus i mitt kar, men har også skaffet meg noen synodontis njassae (malawisynodontisen) og disse er morsomme skapninger å ha i karet. Kanskje det er noe å tenke på ??

Linka
Personlig synes jeg du bør ha flere fisk oppi karet ditt. 40 individer i en 720 er ikke overstadig mye. Tror det var Stuart Grant som en gang sa: Når du synes karet ditt er velfylt, har du 20 % for lite fisk......

Angående maller: Jeg har Pleco, Synodontis multipunctatus, ancistrus L-144 og L-240 Leporacanthicus galaxias i mine malawikar.
Skal ha flere malawi etterhvert, men må finne noen som dretter de i nærheten av der jeg bor først
er jo ganske dyre i butikken.. (i forhold til privatsalg)

Grunnen til at jeg spurte om det med mallene, er at noen av de er jo avhengig av røtter for og overleve, og det er jo ikke så egnet i ett malawikar...
L240 var jo meget pen og se til
Hejsan Tonny

Du skall inte vara rädd för att ha rötter i ett malawi akvarium.
Har du en rot som varit med en stund så påverkar den vattnet väldigt lite!

Jag har rötter i alla mina akvarium och har en ph på ca 8.4.

Man behöver inte ha XL rötter då ta en lagom stor så malarna har något att gotta sig med.
Synes også at synodontis njassae var sjarmerende. Hvis jeg kommer over noen i nærheten, så kansje jeg "henter inn" 4-5 stk
Her hvor jeg bor, har vi en ph i vannet på ca 7.6 - 7.7 slik at jeg prøver og unngå røtter og slikt, for da trenger ikke tilsette noe annet enn kalkstein i vannet
Derfor vil jeg unngå røtter av noe slag Men Acistrusen er vel ikke avhengig av røtter? eller?
Du behöver inte ungå rötter.. utan ha gärna rötter i malawi akvariumet.

Vi i fredrikstad akvarieklubb hade besök av Kjell Forhman och han sa att det är inga problem att ha rötter i ett malawi akvarium och har du en liten rot där så påverkar det inte ph värdet.

Och kalksten höjer inte nämnvärt ph värdet.
Ta i bikarbonat och höj ph lite itaget.

Det med malar är inte min starka sida.Men som jag har förstått det så klarar sig ancistrusen utan men det är tydligen bra för deras matsmälltning om de har rötter.

Kjell Begby
Du behöver [B]inte[/B] ungå rötter.. utan ha gärna rötter i malawi akvariumet. Vi i fredrikstad akvarieklubb hade besök av Kjell Forhman och han sa att det är inga problem att ha rötter i ett malawi akvarium och har du en liten rot där så påverkar det inte ph värdet. Och kalksten höjer inte nämnvärt ph värdet. Ta i bikarbonat och höj ph lite itaget. Det med malar är inte min starka sida.Men som jag har förstått det så klarar sig ancistrusen utan men det är tydligen bra för deras matsmälltning om de har rötter.

Vet at kalkstein ikke her noe innvirkning på ph, men på hardheten i vannet
Tenkte jeg kunne prøve og ha phen slik den er, uten og tilføye noe i vannet.
I og med at den er så tett på 8.
Men hvis ikke røtterne har noe spes innvirkning, så blir jeg og ha nedi en medium som jeg har liggende
Her er så langt jeg har kommet til nå
Skal prøve og få skjult innsuger og utblåset til pumpene på ett eller anna vis...
Se der ja. Nå begynner det å ta form. Flott var det.

Har prøvd å skjule innsug og utblåser selv, men det er næimen ikke lett...hehehe

Flott at du legger inn bilder. Moro å se på fremgangen i karet ditt.

Mvh Linka
Det ser ju riktigt fint ut

Visst är det skoj att sätta i gång ett akvarium!
Kjell Begby
Det ser ju riktigt fint ut [B]Visst är det skoj att sätta i gång ett akvarium[/B]!

Kunne ikke sagt det bedre selv. Det er nok derfor så mange har fler enn et kar i hjemmet sitt. All planleggingen og møbleringen av det nye karet er vel så morsomt som å putte fisk i det.

Har når hentet yngel av Auratus - Treavawase - Pulpican - Rød sebra - Ps. Saolusi og Tropheous.
Auratusen er ca 1,5cm store og Treavawasen er ca 5cm.
Er litt usikker på for til de, men bruker Naturion Baby fra Prodac foreløbig.

Synes jeg mangler en "svart sort mbuna, da jeg har blå - gul - rød.
Så da lurer jeg på, hva heter denne?
Den på bildet ser ut som en blå acara. Ikke en malawi ciklide.
Oki. Hehe... Er ikke så kjent med malawi enda, også lignet det fælt på en.. *rødme*
Men er det noen som har forslag til en hovedsaklig svart malawi (med hvite striper/flekker) som er lett og oppdrive (kjøpe i butikk) Er ikke så mange som driver med malawi her i kristiansund som jeg vet av.
De jeg har fått tak i hittes, er kjøpt i tr-heim. Og det er jo litt tungvindt og reise til tr-heim for hver gang man skal handle fisk.. hehe...
Melanochromis auratus kansje. Har de selv og synest de er veldig fine.

Har 10 stk auratus yngel
Tenkte mere på noe ala denne
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap