Er det noen som har erfaring med denne ferdigmixen for vann?

Er det noen som har prøvd dette produktet?

Løser dette både PH og GH? Selv for det sure og bløte oslovannet?
Det jeg alltid har stusset over med disse ferdigmixene, er at så mange biter på og kjøper. Vannverdiene varierer jo fra vannkrane til vannkrane, og der en spiseskje er passe hos noen, vil denne være alt for lite hos andre, og alt for mye hos noen få av oss.

Personlig liker jeg å ha full kontroll. Dette gjøres ved å tilsette de aktuelle substanser i mengder tilpasset vannet her jeg bor - og livet i de aktuelle karene

Siden produktet har "salt" i navnet, regner jeg med at det er brukt en del kloridforbindelser i dette. Dette er tilstrekkelig til at jeg selv hadde styrt galant unna
Veldig fristende med alt som kan gjøre at jeg slipper GH+ griseriet. PH-en regulerer jeg greit, men med Oslovann og tanganyika er GH mye styr. Blander seg dårlig ut, lager tåkete vann og legger seg til slutt som "støv over hele akvariet"

Finnes det noe bedre for stabil bra tanganyika GH?
Bruker du "ordentlig" gh+ eller bruker du gips?
Om produktet heter det ene eller det andre, er det jo det samme det gjør. Med andre ord; grumser Gh+, grumser også dette andre produktet

Løs opp Gh+ eller gips om det er det du vil gå over på i noe annet før du har det i karet, så er det ikke noe problem.

Kan nevne at jeg hadde ett kar for en lengre periode siden, der jeg hadde ca 40 i Gh (økning på 37-38). Siden jeg løste opp gipspulveret i vannet før jeg bytta, hadde jeg aldri grumsete vann etter vannbytte.
Når du sier løser opp pulveret i vannet hva er det fysisk du gjør da? Lar du det stå lenge og blande seg?

Prøver å gjøre det samme, men det fungerer dårlig for meg. Jeg tar pulver i et glass sammen med litt vann og rister godt ut mens jeg fyller vann i bøtte til vannskift. Heller så det jeg har rista sammen oppi bøtta før jeg har det i akvariet. Det blir uansett "tåkehav" og når tåkehavet legger seg så ligger det synlig pulver på plantene (ikke at det er så mange oppi der, men anubiaser med pulver er lite pent) Bruker forøvrig GH+ fra akvariebutikk. Men har skjønt det finnes rimeligere alternativer så jeg kommer vel til å prøve det. Er imidlertid fristet til å teste ut det ciklide saltet.
Vann har begrenset evne til å løse opp slike forbindelser. Ett glass med vann, høres snaut ut.

Jeg blander rett ut i 100L bøtter der jeg lar vannet stå å godgjøre seg i ca ett døgn. Mengden CaSo4 og MgSo4 (og evt NaHCo3) vil da være den samme i dette vannet, som i karet.
Derfor løser det hele seg opp på en enkel og meget kontrollerbar måte.
Hva med å prøve en desiliter eller to med rent sjøvann?
*ler* da har du nok større bøtter enn jeg har akvarium Har dessverre begrensa plass til å la de ca. 70 liter jeg bytter med vann i 2 akvarier de to tangayika akvariene i uka stå til modning. Rister ut så godt jeg kan i store glass med lokk. Men det fungerer ikke særlig bra - blir mye gris.
Vil det løse GH? Har 3 i kranen og prøver å holde akvariet på 13-15. Hvor mange desiliter i forhold til vann?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap