Fryeri 2 stk. brå død. kr 500 rett i dass.

hva skjer? æ baghera?. Kjøpte Fryeri for 1 uke siden. Null nitritt i vannet .Var borte i 3 dager og fiskene fikk TetraMin Weekend for. akvariebutikken sa dette var maten. Fiske huden var litt revnet og de hadde utstående øyne. Maten så uspist ut da vi kom hjem, med utvekster på maten. og nå er faen i mei hongien i fare også. De spiser dårlig nå. Hjælp!!!! Noen som har tips!!??
Lite festlig påskemoro det der....

Anbefaler at du fjerner alle synlige rester av foret,
og bytter ca. 50% av vannet så fort som mulig.
Se om fisken kvikner til etter dette.

Gjør den det vil bør du nok bytte 30-50% vann daglig til alt gruff er borte. Mål NO2 og NO3 daglig.

Kullfiltrering kan muligens være lurt noen dager dersom du mistenker at foret har innehodt noe skummelt.

Hold utkikk etter sykdomssymptomer på resten av fiskene, mulig fryeriene kan ha vært syke da du fikk dem.
Weekend for er noe forbanna dritt syns jeg. Har brukt det en gang tidlig i "akvarierkarriere" med samme resultat som du beskriver. Fisker tåler maange dager uten mat (Jeg reiser fra mine tropheus en uke uten problemer), så neste gang anbefaler jeg deg å heller gi litt oftere mat i forkant av reisen, enn å bruke weekendfor.

Jeg vil tro du har fått en amoniakkforgiftning, så da gjelder hyppige vannskifter! Gjerne 40 % daglig til fiskene har kommet seg.

Hvilke andre fisk har du i akvariet?

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg ville også ha medisinert med bactopur direct eller furanol (eller annen medisin med nifurpurinol som virkemiddel). Dette fordi du kan ha fått med noe dritt med dine nyinnkjøpte fryeri.

Jeg ville også ha saltet vannet den første uken. 200g pr 100l.

Har du dyre maller ville jeg medisinert eller saltet.
Mener ikke å være kranglete, men:

Salt er kanskje ikke så lurt da maller tåler dette dårlig....

Og medisinering kan bli en unødvendig belastning for fisken akkurat nå dersom det ikke er synlige symptomer på noe annet enn "matforgiftning."

Jeg lurer litt på om du har et eget kar for malawi? De vil jo ha høy GH og PH, og kan også bli stresset ihjel av andre typer fisk.
Kan det være andre innvånere som har gått løs på dem?
Glemte IKKE der! Bra du så den graverende feilen der!

Jeg har kun hatt positive resultater av medisinering i lignende tilfeller. Jeg har kun hatt tanganyika og malawi, så snakker kun av erfaring med fisk fra disse sjøene.

Hvis maten ser uspist ut, tror jeg ikke dette har noe med forgiftning å gjøre, men det kan være noe bakteriellt fra de nye fiskene.

Jeg har aldri hørt, eller opplevd selv at fisk har gått med etter bruk av de medisinene jeg beskriver.

Bruker man disse medisinene tar man hvertfall knekken på det eventuelt de nye fiskene hans har fått med seg. Bedre å være på den sikre siden synes jeg..

Baksiden med bruk av disse medisnene er at man tar knekken på endel filterbakterier.. Jeg har da ikke hatt problemer med oppblomstring av amoniakk,nitrit og nitrat etter bruk av disse.

Skifter 60 % av vannet etter endt kur, og følger på med et vannsifte 4-5 dager etter dette igjen.

Esha 2000 kan kanskje være et "snilt" middel å forsøke?
Den er rimelig effektiv mot en hel del bassilusker,
og tar ikke rotta på filterbakteriene.
Mange som har hatt meget gode resultater av Esha medisinene, så det kan være lurt.. Har ikke brukt dem selv. Blir tropheusene mine syke, tar jeg heller ingen sjangs på å teste ut nye medisiner.. Never change a winning team var det en luring som sa!

Men før Haien drar ut på handletur må han skifte vann og salte!

Hvordan er det med oksygentilførselen i akvariet ditt The shark?
Hold utkikk etter sykdomssymptomer på resten av fiskene, mulig fryeriene kan ha vært syke da du fikk dem.

Ja. Det mistenker jeg også at de kan ha dratt med seg noe dritt.
3 panser maller, 4 sebraciklider og 3 maller. itillegg resten er malawi. Jeg svarer mer senere, nå drar jeg og leverer den daue fisken, der den kom fra. Jeg skal ha gratis ny fisk mener jeg...... vi får se.....Tilbake snart.
Hadde kanskje vært lurt å ta en tur til butikken fisken kommer fra, og sjekke hvordan det står til i karet de gikk i.
Informer samtidig om hva som har skjedd.
De bør da,dersom fisken har bragt med seg sykdom refundere kjøpesummen.
Evt. andre utgifter må du trolig stå for selv, ettersom du ikke har hatt de nye fiskene i eget karantenekar.
Der var jeg heldig. Får ny fisk på Tirsdag selvom vi fant ut at det var min feil. Gjett hvor feilen lå? Spørrekonkurranse:

Så vil jeg takke for mange fine svar.

Takk for hjelpen alle sammen om mulige hypoteser til problemløsningen.

Vennligst Svar nå!

Mvh Martin
Feil vannverdier? Veldig ute i det blå her
Fint at du får ny fisk, da.
Jo takk. Tampen brenner.....
For høy musikk, solkrem på hendene
eller de har fått påskelam (-else) ?
he he..nesten kh var årsaken. min var 2,0 . skulle hatt 10 til 12
Ett litet tips

Om du skall vara borta i ca 10dagar så behöver inte dina malawi ha mat utan de klarar detta bra.
Tänk på att en en hona som tuggar går utan mat i 3 veckor.

Fast om man åker bort ofta i mer än en vecka så är det inte bra då!

Kort sagt:

Är du bort rest i 1 vecka behöver du ej mata!

Tråkigt är det när fisk dör...
Ååååh, da var det vannverdier lell...
Det er Blå Ahli (Sciaenochromis fryeri) du mener, ja?
Jeg vet ikke åssen du har tenkt det, men vil absolutt anbefale deg å ha et eget malawi-kar til fryeri, til nød sammen med hongi`n.
Sebraciklider er jo "fra en annen verden" og er også ganske aggressive av seg, vel?
Kun noen tanker her. Kjedelig å miste flere fisk.

Shiramor
Ååååh, da var det vannverdier lell... Det er Blå Ahli (Sciaenochromis fryeri) du mener, ja? Jeg vet ikke åssen du har tenkt det, men vil absolutt anbefale deg å ha et eget malawi-kar til fryeri, til nød sammen med hongi`n. Sebraciklider er jo "fra en annen verden" og er også ganske aggressive av seg, vel? Kun noen tanker her. Kjedelig å miste flere fisk.

Zebraciklider är inte bara från en annan värld utan från en annan planet...

Får nog instämma med dig Shiramor att ha Malawin i ett eget kar.
Inga pansar malar heller i detta för de bör inte gå med varken Malawi eller Zebraciklider
Kjell Begby
Ett litet tips Om du skall vara borta i ca 10dagar så behöver inte dina malawi ha mat utan de klarar detta bra. Tänk på att en en hona som tuggar går utan mat i 3 veckor. Fast om man åker bort ofta i mer än en vecka så är det inte bra då! Kort sagt: Är du bort rest i 1 vecka behöver du ej mata! Tråkigt är det när fisk dör...

Takk Kjell. Skal mate de mindre nå ja. Men du et spørsmål? Nå har jeg tatt oppi 1 ts natron, hvor mye stiger kh med da hvis den var på 2 og jeg skal ha 10 til 12?

På forhånd takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap