- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tips til varig økning av gh
Tips til varig økning av gh
Jeg har nettopp kjørt i gang et akvarium som det skal være malawi i. akvariet har stått med vann en uke, tilsatte to tabletter med bactozym på fredag og verdiene var i dag: ph 8, gh 4 og en anelse nitritt.
Regner med at de vannverdiene som er nå er det jeg vil få ved feks vannbytter o.l. Så da blir spørsmålene:
Vil vannverdiene endre seg i løpet av uken når karet får stått lenger?
Finnes det en annen måte å få opp gh på enn å måtte tilsette masse remedier?
Takker for svar!
Regner med at de vannverdiene som er nå er det jeg vil få ved feks vannbytter o.l. Så da blir spørsmålene:
Vil vannverdiene endre seg i løpet av uken når karet får stått lenger?
Finnes det en annen måte å få opp gh på enn å måtte tilsette masse remedier?
Takker for svar!
Postet 31.03.08 kl 20:50
PH er relativt enkelt med kalksand og/eller kalkstener. Jeg har kalksand hos meg og PH holder seg stabilt på 8. GH er vanskeligere. Jeg har prøvd GH + og vært lite fornøyd, syns det er mye gris og vanskelig å få oppløst. Prøver nå ut et produkt som heter "instant cichlid" fra webzoo som virker veldig lovende. 4 teskjeer øker GH fra 3 til 8-9 hos meg - og det blander seg lett.
Postet 31.03.08 kl 23:31
Det er umulig å si om pH blir å forholde seg såpass høy over tid eller ikke, uten å vite hva Kh i vannet er.
Mest trolig er pH høy akkurat nå, men etterhvert som karet får gått seg til, faller den både langt og fort.
Det er derfor bufferen til pH som er viktigst å finne ut av hva er i dette tilfellet.
Å øke vannverdier på en permanent måte er ikke umulig, men ofte vanskelig.
Benytter en f.eks korallsand, vil denne avgi forbindelser som påvirker både Gh og Kh (og dermed pH).
Men det er jo den berømmelige ballansen. Jeg anbefaler ikke slike medier uten at en vet hva en driver med.
La meg sette ett par senarioer i fokus:
Normalt ligger Kh på 5, pH på 8,1, og Gh på 8. Dette med normale vannbytteregimer på 1*33% eller 2*20% i uka.
Så kommer Mr. Sykdom på besøk, og fiskene begynner å slite. For å avverge dette, bytter du ut 30% av vannet daglig.
Hva skjer da med vannverdiene om en ikke er obs på forholdene? Joda, det meste faller, også fiskene
Motsatt senario: Du reiser bort i tre uker, og lar karet derfor være upasset i denne tiden. Ikke en dråpe nytt vann, i tillegg til noe fordamping i karet, får Gh til å stige til 22, og Kh til 16. pH ligger spikra rett over 9. Fiskene ser småapatiske ut, og du panikkbytter 75% av vannet. Dagen etter auser du ut spøkelser...
I tillegg må en huske på at ingenting varer evig. Korallsand, skjellsand, faxekalk etc vil etterhvert få mindre og mindre masse. Dette krever at en hele tiden overvåker verdiene, også med tanke på at den kjemiske sammensettingen i vannet kan endre seg, og derfor frigjøre mer eller mindre av stoffene en er ute etter.
Personlig foretrekker jeg faktisk å tilsette i pulverform. Dette er 100% kontrollerbart, og en skal jaggu ta hardt i for å bæsje skikkelig på leggen der
Mest trolig er pH høy akkurat nå, men etterhvert som karet får gått seg til, faller den både langt og fort.
Det er derfor bufferen til pH som er viktigst å finne ut av hva er i dette tilfellet.
Å øke vannverdier på en permanent måte er ikke umulig, men ofte vanskelig.
Benytter en f.eks korallsand, vil denne avgi forbindelser som påvirker både Gh og Kh (og dermed pH).
Men det er jo den berømmelige ballansen. Jeg anbefaler ikke slike medier uten at en vet hva en driver med.
La meg sette ett par senarioer i fokus:
Normalt ligger Kh på 5, pH på 8,1, og Gh på 8. Dette med normale vannbytteregimer på 1*33% eller 2*20% i uka.
Så kommer Mr. Sykdom på besøk, og fiskene begynner å slite. For å avverge dette, bytter du ut 30% av vannet daglig.
Hva skjer da med vannverdiene om en ikke er obs på forholdene? Joda, det meste faller, også fiskene
Motsatt senario: Du reiser bort i tre uker, og lar karet derfor være upasset i denne tiden. Ikke en dråpe nytt vann, i tillegg til noe fordamping i karet, får Gh til å stige til 22, og Kh til 16. pH ligger spikra rett over 9. Fiskene ser småapatiske ut, og du panikkbytter 75% av vannet. Dagen etter auser du ut spøkelser...
I tillegg må en huske på at ingenting varer evig. Korallsand, skjellsand, faxekalk etc vil etterhvert få mindre og mindre masse. Dette krever at en hele tiden overvåker verdiene, også med tanke på at den kjemiske sammensettingen i vannet kan endre seg, og derfor frigjøre mer eller mindre av stoffene en er ute etter.
Personlig foretrekker jeg faktisk å tilsette i pulverform. Dette er 100% kontrollerbart, og en skal jaggu ta hardt i for å bæsje skikkelig på leggen der
Postet 01.04.08 kl 10:27
Takk for utfyllende svar. Var i en dyrebutikk i dag og han sa at dersom man ikke tilsatte noe i vannet var kh på ca 3-4 her i Larvik. Så jeg kjøpte et remedium som balanserer kh, ph og gh, for å forhindre disse droppene. I tillegg kjøpte jeg et remedium for å få opp gh. Får håpe dette skal gjøre karet levelig for fiskene
Postet 01.04.08 kl 17:41