Er det noen som vet hvilken malawi dette er?

Denne har jeg kjøpt 2 av i dag, og de i butikken visste ikke hva de heter.

Noen her som vet?
Tycker det ser ut som en Melanochromis johannii

mvh Kjell
det finns bilder på oxå.

Alla är gula som yngel och ungfisk.

Hanarna blir blå och honorna förblir gula.

Men den bilden du la med liknar väldigt bra den på den första linken.

Har haft de simmande här hos mig och det är en fin fisk.

(Om du ser på den 4 fisken på linken ovan så var det den som simmade här Erlend tog foto här hos mig)
Kjell Begby
Tycker det ser ut som en Melanochromis johannii [URLBLOCK1] mvh Kjell

Jeg tror heller at det er Melanochromis cyaneorhabdos
Det kan det mycket väl vara Melanochromis cyaneorhabdos
!

är alla 3 blå?och hur stora är de?
Kjell Begby
Det kan det mycket väl vara Melanochromis cyaneorhabdos ! är alla 3 blå?och hur stora är de?

Hvis du ser på profilen min så har jeg lagt ut et par bilder der. Det er to blå som er lik. ca 6-7 cm.

Og så er det den gule som er en Golden
Det var veldig vanskelig å ta bilder av de blå da de er veldig sky ennå. Den gule svømmer rundt, men de to blå er bare fremme litt og så gjemmer de seg i steinene.
Har varit och tittat på ditt akvarium nu!

Tycker du har gjort det bra med sten och finkornig sand !

Tänk på att ha god cirkulation det gillar dina malawi!

Efter att jag tittat på din sida så har du nog helt rätt att det är Melanochromis "Maingano" som jag kallar de ännu...får lära mig att säga Melanochromis cyaneorhabdos som de nu heter.

Kjell Begby
Har varit och tittat på ditt akvarium nu! Tycker du har gjort det bra med sten och finkornig sand ! Tänk på att ha god cirkulation det gillar dina malawi! Efter att jag tittat på din sida så har du nog helt rätt att det är Melanochromis "Maingano" som jag kallar de ännu...får lära mig att säga Melanochromis cyaneorhabdos som de nu heter.

Jeg har en luftslange som blåser luft ut av pumpen, det er vel ok? - eller hva mener du med god sirkulasjon?

Ellers, takk for komplimentet. Jeg skal skaffe flere stener i morgen for å bygge litt mer opp i bakgrunnen.

Har du ett filter eller cirkulationspumpar som ger 4-5 gånger akvariumets storlek! Det vill säga om du har ett akvarium på 100 liter bör du ha 4-500 liters cirkulation.

Ha gärna utblåset riktat mot vattenytan så du får små vågor på vattenytan "bølger ? ".

Den luften som kommer ut av pumpen ger väldigt lite syre fast det ser så ut som det skulle hjälpa massor!
Samma sak gäller syrestenar.

läs på denna linken så forstår du vad jag menar !

mvh Kjell
Kjell Begby
Har du ett filter eller cirkulationspumpar som ger 4-5 gånger akvariumets storlek! Det vill säga om du har ett akvarium på 100 liter bör du ha 4-500 liters cirkulation. Ha gärna utblåset riktat mot vattenytan så du får små vågor på vattenytan "bølger ? ". Den luften som kommer ut av pumpen ger väldigt lite syre fast det ser så ut som det skulle hjälpa massor! Samma sak gäller syrestenar. läs på denna linken så forstår du vad jag menar ! [URLBLOCK1] mvh Kjell

Oki, så da er det bedre å sette på den trekant stussen på utblåsningen og la den boble godt i vannoverflaten, eller?
Se till att det rör sig bra vid vattenytan så blir det nog bra.
Vet inte vilken typ pump du har.
Kjell
Hei, det virker som du har god peiling på malawi.

Denne blå arten: Melanochromis cyaneorhabdos, vet du om det er et kjennetegn på de at de har litt gult på analfinnen?

Jeg har lest at hunnene er lysere og ikke så blå som hannene. Og to av de jeg kjøpte i dag er mindre fargerike.

Men nå begynner jeg å bli litt usikker på om jeg faktisk har fått samme art. Felles for alle er at de har litt gule prikker på analfinnen, heter det det? den bakerste finnen under fisken.

Etter som jeg kan se på bildene i fiskebasen så har Melanochromis cyaneorhabdos litt gult på denne finnen.

Hva tror du?
Hej

Vi får se om vi löser detta!

Med lite gult menar du äggfläckarna?
Eller gult i fenorna?

Ägg fläckar

skall ta lite kort om det

Små runda/ovala gula ringar på analfenan det kan vara från 1 till 6-7 st på beroende på art!

Både honan och hanen kan ha det.Men oftas har hanen flera äggfläckar och ibland så är hanens äggfläck med en mörkare kant runt!

Ägg fläckarna används i leken !Hanen lägger sig lite på snedden och vibrerar så honan försöker att plocka upp äggfläckarna som de vore riktiga ägg då passar hanen på att befrukta äggen.(gäller inte alla arter)

På engelska heter de Egg dummis

Men nu tillbaka till din fisk!

Hanarna har 3 lite större äggfläckar hos Melanochromis cyaneorhabdos
honorna kan ha ett par äggfläckar.

titta på linken jag lagt med där står det lite!

Var det förståligt eller förklarade jag dåligt?

Kjell Begby
Var det förståligt eller förklarade jag dåligt?

Det var meget forståelig

Har ikke hatt tid til å lese den linken, men skal gjøre det senere.

Tror nå faktisk at det er Melanochromis cyaneorhabdos alle sammen, men at jeg har to hunner og to hanner.

Skal du til Moss på storauksjonen? Har du da evt. Malawi som du kommer til å selge?
Det kommer helt säkert att finnas en massa malawi där!
Ett litet tips är att ta med papper och penna och skriva upp namnet på de fiskarna man köper.Man tror att man minns men det är lätt att glömma.
Samma sak när du köper fisk i affären.Skriv upp!

Har inte så mycket malawi kvar!
Om du klickar på min profil så kan du se vilka jag har.
Håller mest på med Viktoriaciklider nu.

Har inte bestämt mig om jag skall dit ännu.

Kjell Begby
Tycker det ser ut som en Melanochromis johannii [URLBLOCK1] mvh Kjell

Her har jeg hele tiden trodd at jeg hadde 4 stk. Melanochromis cyaneorhabdos. Og at det var tre hanner og en hunn jeg har.

Nå er jeg jaggu ikke sikker lenger gitt. Jeg har nok tre Melanochromis johannii (se bilde) og en M. cyaneorhabdos. Sistnevnte er smalere i kroppsformen, M. johannii (bildet) er større og litt mere oval i kroppen.

De tre Melanochromis johannii er veldig hissige overfor hverandre men de enser ikke Melanochromis cyaneorhabdos. Kanskje ikke så rart hvis det er en annen art. Alle fire er mørkeblå, M. cyaneorhabdos har rettere mer sammenhengende hvit stripe langs kroppen.

Hva ligner bildet på?

MalawiCarsten har litt info om disse fiskene:
Forskellen på Melanochromis johanni,interruptus,cyaernohabdos.

Legger ved et bilde av min Melanochromis cyaneorhabdos - hanne.
Shiramor
MalawiCarsten har litt info om disse fiskene: [URLBLOCK1]. Legger ved et bilde av min Melanochromis cyaneorhabdos - hanne.

Takk for svar shiramor! Joda, den "snille fine blå frøkna" som jeg trodde jeg hadde er nok en M. cyaneorhabdos hann, hehe...

De andre to er nok M. johannii ja. Flotte fisker selv om de er noe aggressive. Jeg skal selge den ene og beholde den andre og forsøke å skaffe meg ei hunn også. Så får en vel kanskje yngel av disse også - hehe, hjelper ikke langt med bare hanner

Utrolig at noen arter er så like at en sliter med å se forskjell på de, ikke rart egentlig at butikkene ikke vet hva de selger og at de må bli en viss størrelse før en klarer å se det
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap