Plutselig alge oppblomstring i malawi kar

Den siste uka har jeg fått mega oppblomstring av alger i mitt malawi kar.

Nei, jeg har ikke algespisere i karet.

Algene sitter på den innvendige bakveggen og steinene. Steinene er blitt grønne, og ikke bare at de er blitt grønne, de er "hårete".

Var innom Krizoo i Stokke i går, der sa han at dette kunne skje i Malawi akvarier og at algene kunne forsvinne like raskt som de kom. ???

Så vi fikk egentlig ikke noe "klokt" svar om hva vi skulle gjøre med dette.

Er det noen som har erfaring med dette? Skal ta vannbytte i dag og "skrubbe" bakveggen og steinene med filtervatt. Men i lengden så ønsker vi jo ikke at dette skal vedvare.

Hva sier dere? Er dette "normalt" i et relativt nyoppstartet malawi kar (ca i mnd) og kan forsvinne av seg selv igjen, eller er den eneste løsningen å smekke i noen sugemaller?
Det vil fort kunne bli alger i ett kar uten planter, og uten noe til å beite ned algene. Dette er jo ett resultat av at det i slike kar stort sett alltid vil være mer enn nok næring til at algene trives

Hvilke malawier er det du har i karet? En del av disse, er faktisk ganske gode algespisere, og vil kunne beite ned algene fortere enn hva en greier å dyrke disse fram (jada, det er en del som faktisk ønsker alger i slike kar).
Frank Angell
Det vil fort kunne bli alger i ett kar uten planter, og uten noe til å beite ned algene. Dette er jo ett resultat av at det i slike kar stort sett alltid vil være mer enn nok næring til at algene trives :) Hvilke malawier er det du har i karet? En del av disse, er faktisk ganske gode algespisere, og vil kunne beite ned algene fortere enn hva en greier å dyrke disse fram (jada, det er en del som faktisk ønsker alger i slike kar).

Joda jeg vet og ser at fiskene spiser av algene. Men ikke nok til at det blir borte. Joda jeg vet også at Malawi ciklider trenger alger, det er en del av deres naturlige kost.

Kanskje jeg fòrer for mye? at de blir så mette at de ikke orker å spise algene?

Nei jeg må nok få noen algespisere oppi karet for å hjelpe dem å spise opp dette grønne
Bør jeg kanskje kjøpe et anti algemiddel? Har aldri sett så mye alger i hele mitt liv.

Har tatt ut alle steinene nå og skubbet de godt, de var ikke bare grønn, men sleip. Æsj

Skal ta et realt vannbytte nå.

Hva er det jeg evt. har gjort galt siden jeg har fått dette problemet? Håper noen med god erfaring med malawi akvarier kan gi meg noen tilbakemeldinger og evt. råd.
Vil bare nevne at slamsuging og vannbytte er tatt hver uke. Samt gått over glasset og inventaret med filtervatt. Det er fint et par dager etter vannbytte men så bygger det seg opp igjen.
Jeg ville ikke brukt noen form for algemiddel, dette er gift, som oftest resulterer i mer problemer enn en hadde før en starta denne behandlingen.

Siden alger ikke er skadelige, er det ikke noen grunn til å få panikk.
Selv ville jeg om dette var til sjenanse, rett å slett få testa litt vannverdier, og tatt noen grep ut fra dette.
Trolig har du for mye av både nitrat og fosfat i vannet, begge deler trigger algevekst så det holder.

Om du ikke kan teste disse vannverdiene, ville jeg selv tatt å fjernet mye av algene med børste\ slamsuging. Deretter ville jeg stansa fôringa noen dager, og mørklagt karet.
Dette fører til at algene ikke får næring fra lyset, og siden fiskene heller ikke får noe kosttilskudd, vil de normalt beite på algene.
Etter denne kuren, tar en ett vannbytte på 50%, og kjører karet med om mulig dempet belysning.
Frank Angell
Jeg ville ikke brukt noen form for algemiddel, dette er gift, som oftest resulterer i mer problemer enn en hadde før en starta denne behandlingen. Siden alger ikke er skadelige, er det ikke noen grunn til å få panikk. Selv ville jeg om dette var til sjenanse, rett å slett få testa litt vannverdier, og tatt noen grep ut fra dette. Trolig har du for mye av både nitrat og fosfat i vannet, begge deler trigger algevekst så det holder. Om du ikke kan teste disse vannverdiene, ville jeg selv tatt å fjernet mye av algene med børste\ slamsuging. Deretter ville jeg stansa fôringa noen dager, og mørklagt karet. Dette fører til at algene ikke får næring fra lyset, og siden fiskene heller ikke får noe kosttilskudd, vil de normalt beite på algene. Etter denne kuren, tar en ett vannbytte på 50%, og kjører karet med om mulig dempet belysning.

Det var lurt, takk. Mørkelegging, snakker vi da om å legge noe over karet i tillegg til å ha lysene av?
2nelise
Det var lurt, takk. Mørkelegging, snakker vi da om å legge noe over karet i tillegg til å ha lysene av?
Jupp
Det er ofte mer enn tilstrekkelig med lys i rommet karene står i, til at en ved bare å slukke rørene, ikke oppnår noen verdens ting

Men fy fasan hvor kjedelig det er med kar som er mørklagt og bortgjemt :p
Vel, det går greit at det er litt kjedelig med tildekket kar så lenge det hjelper.

Har du noen anbefalninger på hvor mange dager det bør være mørkelagt?
Og når jeg er over denne fasen, hva tror du om blått lys? Sånn nattlys/månelys. Jeg har det på karet, kanskje jeg skulle kjøre bare det en stund når jeg kan slå på lyset igjen?
Det er litt avhengi av hvilke alger en har, hvor lenge karet må være mørkt. En del alger dauer i løpet av 2-3 dager, andre er seige som fysj, og kan trenge opp mot ei uke.
Titt inn en gang om dagen, med ei lommelykt, så ser du jo hvordan det går

Nattlys skal ha liten effekt på algeveksten, men er man akkurat i grenseland, kan det kanskje være en utslagsgivende faktor.
Frank Angell
Det er litt avhengi av hvilke alger en har, hvor lenge karet må være mørkt. En del alger dauer i løpet av 2-3 dager, andre er seige som fysj, og kan trenge opp mot ei uke. Titt inn en gang om dagen, med ei lommelykt, så ser du jo hvordan det går :) Nattlys skal ha liten effekt på algeveksten, men er man akkurat i grenseland, kan det kanskje være en utslagsgivende faktor.

Nå har jeg jo aldri nattlyset på om natta, men pleier å ha det på på dagtid sammen med det hvite lyset. Gir en veldig fin effekt. Det jeg lurte på var når jeg skal begynne å ha lys igjen, du nevnte tidligere dempet belysning. Og det var her det blå lyset kom inn. Hvis jeg bruker kun det blå på dagtid og selvfølgelig ingenting på natta...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap