Vil yngelen ha en sjanse til å overleve?

Jeg har en Delfinciklide (Cyrtocara moorii) som har tygget i 15 dager nå, samt ei som har tygget i 2 dager.

Jeg har ikke noe spyttekar og jeg har i utgangspunktet ikke ambisjoner med å drive oppdrett. Men jeg rives litt innvendig, det er jo moro også, å se at yngelen vokser opp.

Driver Cyrtocara moorii med yngelpleie? Vil yngelen evt. ha en sjanse til å overleve i storkaret eller må jeg få henne til å spytte i et yngelkar for å berge yngelen?

Øvrige malawi i karet, bortsett fra Delifnene:

4 stk Golden Labidochromis caeruleus
2 stk Melanochromis auratus (ungfisk)
4 stk Melanochromis cyaneorhabdos
3 stk Stuartgranti rubyred
3 stk Stuartgranti maleri

Ville ikke satset på at de ikke blir spist. Jeg har prøvd selv noen ganger å la naturen gå sin gang, men ingen yngel som har blitt spyttet i 720 literen har klart seg.
Men når delfinen først har tygget en gang, så tar det ikke lange stunden før det er på an igjen.
Når jeg vil beholde yngelen, fanger jeg hoa inn etter ca. 2 uker, og putter ho i et stort nett (sydd selv) som flyter rundt i karet. Her går ho til ho har spyttet, eller blitt tømt, kan de fores opp i nettet, eller flyttes til oppforingstanken. Det tar ikke så mange ukene før yngelen berges godt i ilag med de voksne.
Men alle innredninger og fisker er jo forskjellig, så det må vel bare prøves.
Det var jo lurt. Det nettet ditt, henger det fast i kanten på karet? hm.. kanskje jeg skulle prøve det Takker og bukker.
Hei igjen

På bildet ditt ser det ut som du har noe rundt øverst på nettet. Hva er det? Er det noe for å få nettet til å flyte eller?
Laget nettet av myggnetting. Klippet ut et stort rektangel, og en sirkel, og sydde dette ihop (fikk litt hjelp av kona med nålen, skumle greier).
Tok en ledig slange som man bruker til utvendig filter og laget en sirkel av denne lik diameteren til nettet. Skjøtet slangen med en bit hageslange som passet inni. Brettet toppen av nettet over slangen, og sydde fast (runt slangen, ikke gjennom).
Har festet nettet til tanken med en klesklype, da det spant mye rundt i strømmen.
Funker utmerket. Også er det større plass en i et vanlig føde nett/bur, så hoa kan ta noen svømmetak.
Nå var vi heldig og husket på at vi hadde en liten 10 liter stående på boden. Vi tok å fylte biltemasand og laget en liten steinhule i denne og vann fra malawikaret. Fanget henne opp, hun spyttet eggene i hoven, men både hun og eggene gikk rett i spyttekaret. Hun har nå plukket opp eggene og har de i munnen.

Delfiner er vel kjent for å spytte hvis de blir stresset, og det blir de jo når de blir fanget.

Men som sagt, hun tygger eggene igjen - får håpe ikke dette har skadet eggene da?
2nelise
Delfiner er vel kjent for å spytte hvis de blir stresset, og det blir de jo når de blir fanget. Men som sagt, hun tygger eggene igjen - får håpe ikke dette har skadet eggene da?

Det är aldeles rätt det 2nelise Cyrtocara Moorii (delfinciklide) spottar ofta i håven när de fångas !

De flesta arter går det bra att fånga och placera i ett spötte kar men i regel inte C.Moorii.

Mvh Kjell

Jepp Kjell, har forstått det nå

Jeg var nok litt for kjapp i vendinga her, men gjort er gjort og får bare håpe at hun tygger til eggenen klekkes. Denne feilen gjør jeg ikke to ganger
Det tror inte jag att du gör heller

Du får starta en personlig tråd på din profil så vi kan följa med på hur det går med dina Malawi och andra invånare!

mvh Kjell
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap