Jeg gjorde noe fryktelig dumt med min tyggende c.moorii :-( trenger noen gode råd nå

Min ene C.Moorii (delfinciklide) hadde tygget i 14 dager da en annen hunn ble befruktet og begynte å tygge. Hunnen nr. 2 ble svært aggressiv når hun begynte å tygge og jaget alt og alle.

For å unngå at den første tyggende hunnen skulle bli for stresset så flyttet jeg henne til et bittelite kar forleden kveld. Jeg la sand i bunnen av dette karet, hadde i noen steiner og fylte opp med vann fra hovedkaret. Hun spyttet selvfølgelig eggene i hoven men plukket de opp da hun kom i lillekaret. Dette karet var bare en meget midlertidig løsning, hun sto bare i det over natten.

I går gikk vi til innkjøp av en 45 liter som vi skal bruke som spytte/yngelkar og flyttet henne meget skånsomt over til denne. Hun spyttet ikke eggene denne gangen.

I gårkveld begynte jeg å få mistanke om at hun faktisk ikke tygget lenger. Jeg har lest at hvis de blir stresset så kan de både spytte og svelge eggene. Jeg landet på det siste, regnet med at hun antagelig har svelget eggene. I morres tok jeg en "test" og hadde mat i karet til henne. Og hun spiste! ikke mye men litt. Hm... jeg tror det betyr at hun ikke tygger lenger.

Vi tok en test nr. 2, forsøkte forsiktig å ta henne med hoven, vi begynte å snakke om at det blir helt feil å ha henne der hvis hun ikke tygger lenger.

Ingen egg ble spyttet. Vi slapp henne tilbake i hovedkaret. Så valgte vi heller å ta den tyggende hunnen nr. 2 i spyttekaret, hun som er så aggressiv. Vi var meget forsiktig denne gangen for å unngå at hun ble for stresset. Vi klarte å fange henne skånsomt og la henne i spyttekaret. Hun tygger fortsatt men virker stresset, jager opp og ned i karet.

Og nå begynner jeg å tenke at kanskje hun blir stresset av å være alene, bli isolert fra de andre liksom?

Er det noen som har noen råd til meg nå? Jeg har vært dum, det vet jeg. Men gjort er gjort. Vannverdiene i spyttekaret er det samme som hovedkaret og pumpen som går der er innkjørt fra et annet kar.

Bør jeg ta henne tilbake i hovedkaret eller skal jeg la det bero og la henne være i 45 literen?

Ønsker jo så inderlig å få dette til og har gjort ting i beste mening.
For det første: Synes ikke noe av det du gjorde var dumt. Man kan ikke forutse alt når det gjelder håndtering av levende dyr.
Og man lærer av prøving og feiling.

Har ikke hatt tyggende delfin selv, men tror kanskje at de kan føle seg tryggere i et litt mørkere kar. Kan det hjelpe å ha litt dempet belysning?
Evt unngå hvite steiner og helt lys sand.
Det tar nok uansett litt tid til hun blir vant til nye omgivelser.
hvorfor tar du hun ut av karet i det hele tatt? Yngel som ikke får vokse opp i karet blir mye svakere individer. Og det er bevist at yngel som har vokst opp i kar aleine har 6 ganger så vanskelig for å få yngel senere selv,eller ha en vellykket paring om du vil..
Har som Shiramor ikke hatt tyggende delfiner selv, men har hatt mye annen tyggende malawi. Jeg pleier å la de tygge i noen dager før jeg flytter de over i 140 liter yngelkar for at de skal kunne gå alene uten masende hanner. Dette har funket bra for meg, men de to siste gangene har jeg strippet to av hunnene ved 12-14 dagers tygging da de får så mye yngel at plassen blir liten og 50% får krokbøyd hale.

Syntes ikke du har gjordt noe galt jeg heller. Her har jeg måtte skille tyggende hunner noen ganger for i noen trioer jeg har virker det som om den hunnen som ikke tygger "hevner" seg på den som tygger. Er ikke lett å ta igjen når man har munnen full av egg..hehe..

Tror man bare må prøve seg frem og se hva som funker. Man blir kjent med fiskene etter en stund og da blir man tryggere på hva man kan og ikke kan gjøre.

Hunnene her er mye roligere når jeg prøver å fange dem inn nå. Akkurat som om de vet at de skal få gå alene å slappe av uten maset fra konkurrerende hunner og masete hanner.

Hold oss oppdatert. Spennede å se om det kommer noe yngel.
140 liters yngelkar blir jo noe helt annet også..
45 liter blir for lite for en så stor fisk. Det er derfor hun er så stresset
Linka
Hold oss oppdatert. Spennede å se om det kommer noe yngel.

Hei, ja jeg skal holde dere oppdatert. Ønsker så inderlig å få yngel av Delfinene da de visst nok skal være noen av de vanskeligste å få oppdrett på grunnet at de spytter eggene ved det minste stress. De er kjent for å være "dårlige mødre" pga dette.

Det virker som hun i 45 literen har roet seg, er ikke like stresset som tidligere i dag. Hun er fortsatt mørkeblå (leksfarge) og tygger som bare det.

Så jeg bare håper at jeg skal greie dette. Det er jo ikke så enkelt når en aldri har gjort dette med oppdrett på malawi ciklider før. Og spesielt Delfin som skal være så vanskelig.
Shiramor
For det første: Synes ikke noe av det du gjorde var dumt. Man kan ikke forutse alt når det gjelder håndtering av levende dyr. Og man lærer av prøving og feiling.

Tusen takk for trøstende ord
Skjønner deg godt jeg. Er jo veldig gøy når fiskene får det til. Og såå moro å se de små kopiene av foreldrene svømme rundt i karet. Lite tips kan jo være å ikke flytte hunnen før hun har tygget i 14+ dager. Da bør yngelen ha en fair chance til å overleve hvis de blir spyttet.
Hvor stort er karet du har malawiene i?

Akvariet er på 250 liter.

Jeg flyttet jo tygga nr. 1 etter 15 dager og egg ble spyttet, ikke yngel. Hun plukket de opp igjen men de ble etterhvert "borte", svelget sannsynligvis. Delfin hunnene kan finne på å gjøre dette under stress, desverre. Hvis nå tygga nr. 2 kan være i 45 literen til hun er klar, så spytter hun jo yngel og ikke egg? Og disse ruger visstnok i gjennomsnitt 23 dager.
jeg syns heller ikke du har gjort noe galt. det er som de sier lengre oppe her, du kan aldri vite hvordan hver fisk reagerer. men det du skal vite er at etter ca 15 dager, så spiser en del av malawiene littegrann. ikke mye, og veldig forsiktig. så selv om hun har svelget noen kan det alikevel være et par egg igjen i munnen på henne. jeg mener at hvis man vil beholde så mange som mulig av ynglene, så er det beste å flytte dem. mange ganger er sammensetninger vi har i malawikar noe som ikke ville vært ute i naturen. yngelen blir fort spist hvis den ikke har masse gjemmeplasser. dessuten syns jeg det er godt å se at de kan være trygge når de blir født. det finnes jo ikke noe koseligere enn når alle fiskebebisene kommer rett til glasset og overflaten når du kommer en 45 liter holder helt fint til en rugende mamma masse lykke til, håper du får yngel snart..
Tusen takk tinaj

Det var informativt og hyggelig lesning. )
Vibsi
hvorfor tar du hun ut av karet i det hele tatt? Yngel som ikke får vokse opp i karet blir mye svakere individer. Og det er bevist at yngel som har vokst opp i kar aleine har 6 ganger så vanskelig for å få yngel senere selv,eller ha en vellykket paring om du vil..

Jeg har også tro på at man får de sunneste/sterkeste fiskene om yngelen får vokse opp i hovedkaret.

Men det at det er bevist at de er såpass mindre produktive som voksne synes jeg er en såpass drøy og bastant påstand at jeg synes den bør følges opp med en link ellerno.
passer ikke hannen på ho da,som et par, slik sebra ciklider gjør ??kansje ho føler sei alene uten maken! jeg har 3 delfinciklider, men aldrig fått yngel av di. men sebraciklidene og blåciklidene yngler hele tia.men en delfinciklide er jo ikke akuratt en tøffing.så vist du har andre tøffere ciklide sorter der ,så kan jo di vere med på å stresse di opp.
Nei, Delfinciklider er en helt annen type ciklide enn sør-amerikanske ciklider som feks. Sebracilkider. De lever ikke monogamt og dermed ikke som par.

Ja hvorfor flytter man de egentlig? Det kan vel være for å berge yngelen fra å bli spist opp av de øvrige fiskene? Da blir det i hvertfall ikke noe å drette opp.
Mongis
Du har vel ikke malawi ciklider i vanlig ferskvannakvarie sammen med sør-amerikanske ciklider?

jeg spør siden du bare har registrert et akvarie i profilen din og i fiskelista du har registrert så er det begge deler der.
jo det har jegingen problemer dethar gh på mer en 10. å all fisken har det som plomme i egget
Jihi joh haha woho -yes!
jessu navn og fader (unnskyld meg) men nå er jeg i totalt ekstase!

hehe vet dere hva! woho, hun jeg hadde i 45 literen i går, som jeg trodde begynte å tygge 27 april, altså fem dager nå - hihi YES, hun har spyttet masse yngel, levende flotte små delfinciklide bebiser hihi.

Å gåtta ban, er det mulig ) puh, nå er jeg så full av adrenalin at jeg orker ikke skrive engang. Tenk at jeg tok slik feil, hun har jo selvfølgelig tygget mye lengre enn det jeg trodde, hihi. Oh my god! Jeg har tatt bilder av de små vidundrene sammen med mamma`n sin. Jeg poster de i morra, nå må jeg bare - oh, la det synke inn og se på guds skaperverk

Åh, føler for å ta en liten trall på tå (joda jeg har allerede gjort det) hehe.

Er det mulig, oh my god!

Det gledesutbruddet smittet over
Gratulerer! Sånn går det når flinke fiskemødre og fiskepassere sammarbeider litt.
Ikke glem bildene, da
Hehe, ja det gjorde det virkelig!!

Gratulerer med yngel!
Tilfeldig bekjentskap
© Torben Lyng
Reklame for plussmedlemskap