Sneglehuslekere

Vel, nå har jeg lett og lett etter et svar og fant det i grunnen ikke.
Så da spør jeg her.

Jeg har nettopp anskaffet meg en gruppe med sneglehuslekere, jeg fikk med 3 tomme sneglehus, dette er da for liten.
Jeg har nå lest at man får kjøpt sneglehus på noen Menyforettninger og Ica Maxi.
Men det jeg egentlig lurer på er, kan jeg bruke sneglehus jeg har funnet selv i fjæra? Jeg har kokt de og de er rene og pene nå.

Hej

Grattis till ny fisk

Ta och skriv denna fråga inne på Akvarieforum > Fisk > Malawi / Tanganyika / Victoria >

Så får du helt säkert svar Alissa1

Mvh Kjell
He he he
Tusen takk Kjell.

Var nok LITT trøtt i går da jeg postet innlegget, så ikke at det var Sør-Amerikansk ciklide .

Jeg får legge den inn i riktig sted.

Alissa1
Vel, nå har jeg lett og lett etter et svar og fant det i grunnen ikke. Så da spør jeg her. Jeg har nettopp anskaffet meg en gruppe med sneglehuslekere, jeg fikk med 3 tomme sneglehus, dette er da for liten. Jeg har nå lest at man får kjøpt sneglehus på noen Menyforettninger og Ica Maxi. Men det jeg egentlig lurer på er, kan jeg bruke sneglehus jeg har funnet selv i fjæra? Jeg har kokt de og de er rene og pene nå.

Jeg ser ikke at det skal være noe problem overhodet.. Jeg hadde gjort det.
En tråd om samme tema er tilstrekkelig. Og har en vært så "uheldig" å poste i feil forum, ber en rett å slett modderatorne om å flytte tråden, ved å rapportere dette selv (klikk rapporter innlegg).
Det er ikke rett å bare starte en ny tråd med samme tema på rett plass
Huff så jeg skal rote her inne
Blir rent flau over meg selv, er ikke så kjent med hvordan man gjør ting her inne.

Takker for hjelp i alle fall
Det var noen som lurte på hvilke
sneglehusleker jeg har kjøpt meg.
Vel, må si at jeg nok ikke var så lur, det ble et impulskjøp og jeg glemte å få med meg hva de het *så flaut*.

Har prøvd å se og sammenligne med fiskene i fiskebasen her inne, men det er umulig. Nå er jeg redd jeg er blitt lurt, at henne i dyrebutikken ikke helt vet hva hun har solgt meg. De stakkar fiskene henger i vannoverflata hele tiden (ikke som en syk fisk) Jeg hadde håpet på at de ville finne sneglehusene fort og okkupere noen. Jeg vet sannelig ikke.
Kan jo også være de andre fiskene i karret som jager de opp? Men 528 liter skulle jo tilsi at det var nok plass til alle disse fiskene, eller?

Jeg har tenkt så mye på dette kjøpet siden jeg kjøpte de på Torsdagen at jeg hadde mareritt i natt om at det ikke var Tanganyikaciklider, men Apistogramma hun hadde sendt med meg. Måtte jo le i morges, så feil KAN hun jo ikke ha tatt.

Det kan være at jeg setter opp 60 literen min igjen og flytter de over dit.
Hva tror dere? Skal jeg la de finne sin plass i 528 literen eller flytte de over?
Jeg tror jeg gir opp
Jeg kom på at jeg kunne ringe dit hvor jeg kjøpte fiskene for å få navnene på de.
Vel, så enkelt var det, men akk så feile navn jeg fikk. *sukk*
Jeg fikk opplyst følgene to navn

Neolaprologus brichardi
Tropehus Moorii

Hadde jeg tenkt meg litt om mens jeg snakka med henne på dyrebutikken nå, så hadde jeg jo kommet på at Brichardi er Prinsessen av Burundi og noe Tropheus er det ikke. Tydeligvis at de ikke har peiling på hva slags fisk de selger ut.

Angrer nå nesten at jeg kjøpte disse, ikke aner jeg hva de heter eller noe.
Må prøve å få tatt bilde av de. Ikke så lett det heller siden jeg tror at de ikke har riktig farger, da blir det vel vanskelig å identifisere fiskene?

Hejsan

Inte ge upp Alissa1!
Om du har en kamera så försök att ta några bilder och lägg ut!

Tar och lägger några linkar på några vanliga snäckhus lekare.

'Lamprologus' brevis

[B]'Lamprologus' multifasciatus[/B]

[B]'Lamprologus' ocellatus[/B]

[B]'Lamprologus' similis[/B]

[B]'Lamprologus' speciosus[/B]

Hoppas detta var till hjälp!
Det finns flera snäckhus lekare men detta var några ganska vanliga!

Sök på forumet här oxå.
Var det inga av dessa kan du ju som sagt ta foto och skicka in.

Mvh Kjell
Hei
Etter en lang mail konverasjon med dyrebutikken kom vi fram at det ikke var sneglehusleker ( noe som vi viste) Leverandøren hadde sendt feil fisk med beskrivelsen, eller feil beskrivelse med fisken, alt ettersom.
Skal få ordentlige sneglehulekere neste torsdag. Ting ordner seg visst.
Har tatt noen fler bilder av fisken, men siden den er så liten (Ca 5-6 cm) er disse fiskene ikke slik de skal være som voksen, så er det vel vanskelig å artsbestemme den. ( dette er bare gjetninger fra min side)

I dag så jeg en link som Kjell Berby hadde lagt ut av Victoriaciklide.
Den ene fisken minnet meg om de fiskene jeg kjøpte.
Pundamilia sp. "red head"

Hej

Den har drag av Viktoriaciklider.Men jag vågar mig inte på någon gissning.

Mycket svårt för mig iallafall.Kanske kan se det när fisken blir större och färgat ut!

mvh Kjell
Sånn da var
de sneglehuslekerne i akvarie.

Fikk 8 stk av Neolamprologus Brevis.
De er så vakre.

Jeg var ganske irritert først, men nå når alt er i orden er det bare velstand.
Liker akvarieforettninger som ordner opp for seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap