Malawi - tips og råd ønskes :)

Hei på dere, folkens!

Nå er jeg endelig kommet godt i gang med å planlegge og kjøpe inn ting til karet mitt på 180l som skal bli en malawi-biotop (mbunaer). Nå håper jeg på å få litt tips, råd og hjelp fra alle dere der ute som har erfaring med slikt og hvordan disse fiskene liker seg best!

- Jeg har tenkt å bruke Biltemas groveste blåsesand i akvariet. Hvor mye sand trenger jeg? Har kjøpt en 25kg sekk allerede, men lurer på om det kanskje blir hakket for lite sand. (Har selvfølgelig mest lyst til å slippe å kjøpe en til en..men alt for at fiskene skal få det bra!)

- Lys i akvariet: i akvariet jeg kjøpte måtte alt av lysrør og tennere byttes. Har enda ikke kjøpt nye rør, for er i sterk tvil om hvilke jeg skal velge (2xT8 30W). Hva ville dere hatt? Holder det med et par "vanlige" og litt billigere lysrør (varmhvite, Osram), eller bør jeg heller kjøpe de litt dyrere i dyrebutikken? I så fall: blå, grønne eller vanlig dagslys? (Regner med at jeg ikke trenger et planterør i og med at jeg bare kommer til å ha noen få vallisneriaer i karet...)

- Vannverdier er jo svært viktig ved malawi etter det jeg har oppfattet. Noen sa at jeg burde blande inn litt skjellsand eller ha kalkstein i karet for å få riktige kalkmengder i vannet. Trenger jeg det? Eller holder det bare med å holde Ph/Kh/Gh på riktige nivåer?

- Planen min er å ha tre mbuna-arter i karet. Den første er Pseudotropheus sp. Acei (Ngara), og den andre er Labeotropheus Trewavasae. Den tredje har jeg ikke bestemt enda. Er det noen som har noen gode forslag til noen artige og pene mbunaer som er enten blå eller grønne i fargen (fins det grønne??) eller ganske lyse/hvite?
Lurer også på om det er noen som kan hjelpe meg med å få tak i Trewavasaen: drømmeversjonen min er Ntekete-versjonen (http://www.cichlid-forum.com/profiles/species.php?id=1698). Har ikke sett den noe sted enda, men egentlig spiller det ikke så stor rolle bare den er tilnærmet helt blå og helst uten det oransje på seg... (ikke OB.)

- Er også veldig fascinert av corydoras-artene. Er det mulig å ha noen av de artene sammen med malawi? (De kommer jo fra forskjellige verdensdeler og har ikke samme krav mht. vann)

Oiii... Dette ble litt mye, men jeg håper dere der ute svarer like ivrig og klokt på dette innlegget som på de andre jeg har sett her inne på forumet Dere er kjempeflinke til å hjelpe! Vil jo ikke at noe skal gå galt når jeg endelig får disse vakre skapningene =)
Hej Lini

Först får jag önska dig välkommen till fantastiska fiskar som malawiciklider är!

skall svar på några av dina frågor iallafall.Kort med tar det viktigaste så inte svaret blir så långt

Sand
Tycker att 25 kilo blir nog ganska bra men tycker du att det är förlite så tar du i mera naturligtvis tror inte fiskarna har något imot det.

Tänk på att sanden inte får vara vass/skarp så ta inte den svarta sanden från biltema.

Belysning
Använder Aqua Glo som jag är nöjd med.
Tycker inte man skall ha för mycket ljus i ett malawiakvarium.
Man kan få problem med alger.
Du behöver inte ha några "planterör" för dina vallisneria .
Hos mig växer de bra andå.

Vatten värdet

Ph på ca 8-8,5 blir bra samt Kh på 10
Ta inte och häng upp dig på Gh.
För att hålla ph värdet stabilt använd bikarbonat
Detta görs isamband med delvattensbyten

Corydoras gör sig inte alls i ett malawi akvarium.

En sak som är viktig är akvariumets storlek så ditt 180 liters är för litet för många arter så ta och läs hur stora akvarium som den art du vill ha behöver

Det var korta svar .

Den butik som har bäst kunskap och bra utval tycker jag är Nolsciklid hobby utanför Göteborg.Där kanske du kan hitta det du söker
(vet inte var du bor men butiken är bra)
Se link

Mvh Kjell
Kanske skulle nämna att det är bra med kraftig cirkulation i ett malawi akvarium.Se till att det rör sig bra på vattenytan.Små vågor(bølger ??)
Bra syresättning blir det av det

Köp gärna ett par powerheads så du får bra rörelse.

Mvh Kjell
Hei og velkommen inn i malawiens utrolige verden.

Kjell har allerede svart på det du lurer på ser jeg. Han kan meget så sug til deg infoen.

Har selv 540 l med malawi og de er flotte fisker. Ser du har kjøpt kar av Catfish og det er moro. Flott kar og kjempehyggelig dame.

Når det kommer til hva jeg ville hatt oppi så vet jeg ikke helt om jeg ville hatt L. Trewavasae i det hele tatt. Har selv en gruppe på 6 stk og de kan være litt "grinete". Dessuten trenger de et minimum på 375 liter og da mener jeg selv at 180 liter blir litt knapt.
Pseudotopheus Acei "ngara" mener jeg selv skal gå bra oppi der. De krever et kar på 250 liter, men er ikke agressive fisker annet enn mot hanner av egen rase. Gjerne en gruppe på 5+. De er flotte fisker som stimer bra.

En malawi som er utrolig pen er jo Melanochromis Cyaneorhabdos eller maingano som den også kalles. Den har nydelige farger og trenger minimum 160 liter.

Ellers ville jeg så absolutt IKKE hatt cory sammen med malawi. Har sett de som har dette og det ender med at fiskene blir plaget av malawiene og de vil ikke trives da vannverdiene er så langt fra det de trenger som man kommer..hehe..

Håper du finner noen malawi du liker og koser deg med å sette opp karet.

Mvh Linda
Kjell B
Kanske skulle nämna att det är bra med kraftig cirkulation i ett malawi akvarium.Se till att det rör sig bra på vattenytan.Små vågor([B]bølger ??[/B]) Bra syresättning blir det av det Köp gärna ett par powerheads så du får bra rörelse. Mvh Kjell

Jepp, Kjell, Bølger..
Tusen takk for alle flotte svar hittil

Sånn som det står nå bølger det en god del i karet, så det tror jeg skal gå bra. Har et flytetermometer som danser en evig runddans oppi der, står aldri stille

Mainganoen var en flott fisk, tror jeg får bytte ut trewaen med den så lenge! Bare jeg kommer meg ut fra internatrommet mitt og får meg litt større plass og bedre råd, så kan jeg jo kjøpe noe større og ha dem da... De er drømmefisken uansett Coryene kan heller vente de også, har ikke planer om å legge hobbyen på hylla med det første (sånn er det med dyreelskere som ikke tåler annet enn fisk )

Har noen andre her ute en malawi å anbefale som er knallblå eller noe i den duren? Golden er ikke helt min type, og har ikke så lyst på delfinen heller...

Noen som vet om et sted man kan få tak i billige, gode lysrør? Eller et sted man får Aqua Glo til en grei pris?
Det er lurt å legge liggeunderlag, isoporplate e.l. på bunnen først.
Så setter du på steiner, og så legger du sanden oppi til slutt. Det ligger endel info om det her i andre tråder.
Et søk å basen kom frem til f.eks denne:
Iodotropheus sprengerae
Jeg har ikke prøvd den selv, men den kan gå i "mindre" malawi-kar,
og skal være ganske fredelig.

Hva med ciklider fra Tanganyikasjøen i stedet?
De passer kanskje bedre for et 180-liters kar. Kun et forslag
Takker og neier igjen for svar

Bruker du/dere slike svarte liggeunderlag da? Tenkte å ha noe sånt under helt fra begynnelsen, men det har visst forsvunnet litt i alt det andre...

Tanganyika vurderte jeg sterkt i begynnelsen, synes spesielt Duboisien er veldig fin. Men fant liksom ikke så mange andre fisker som jeg likte spesielt godt der... Liker fargeprakten til malawien veldig godt!
Svart liggeunderlag går greit. Jeg har tre lag der det blir mest stein.
Det er for å beskytte glasset mot punktbelastning. Og når du setter "grunn-steinene" på bunnen så står det hele stødigere. Mbuna-ciklider vil ha mye stein å boltre seg i, og de vil ha sand å grave i. Gjerne under en stein hvis de får anledning, og da kan jo det hele rase sammen.

Et "problem" som er med spesielt mbunaer er at hannene er så teritorielle:
Hver han gjør krav på sitt område, og skal ha alt klart i tilfelle det svømmer ei fin dame forbi. Og det gjør det jo ofte i et akvarium siden hun-fiskene ikke har mulighet til å stikke av. Kan bli mye stress for dem da, og det er en av grunnene til at større akvarier blir anbefalt.
Så vil du ha mbuna så velg noen som ikke er så agressiv, og som kan gå i mindre kar.
Velg kanskje to arter til karet ditt, og velg en han til flere hunner (min. to).
Da har du jo litt plass til yngel også. Veldig artig å se de vokse opp sammen med de voksne.
Tror alle de blå trenger stor plass.
Sånn ser jeg det Lykke til uansett!
Mvh Kristin
Nå har jeg kikket litt på de mindre malawiene, og de som er litt roligere. Har kommet fram til at Pseudotropheus socolofi er en art jeg likte godt, den er jo også blå. Har lyst til å prøve den og Mel. cyaneorhabdos sammen (evt. Acei Ngara i tillegg/i stedet for en av dem). Hva tror dere?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap