Avliving av melanochromis johannii

Har desverre kommet til den konklusjon at jeg m¨avlive min ene Melanochromis johannii, fordi den bare blir jaget rundt hele tiden, og ingenting jeg har prøvd har hjuplet noe. Så, hva er den mest humane måten å avlive denne på? Har avlivd platy og tetra med kokende vann, men er litt i tvil om dette er den beste måte med en større fisk.
Som du kan se i denne og lignende tråder så anbefales det ikke å avlive større fisk med kokende vann. Jeg har prøvd det og grøsser enda ved tanken på den erfaringen. Tro meg, en skarp kniv og rask avkutting av hodet er mye raskere og bedre, eventuelt "bedøving" med et slag mot hodet først. Jeg bruker faktisk denne metoden på mindre fisk også.
Takk for svar. Tror jeg skal få hjelp med dette, har ikke helt hjerte til å gjøre det selv.
Skjønner deg så godt. Har vært en ivrig hobbyfisker i mine yngre dager og har sikkert avlivet tusenvis av fisk gjennom årene, men jeg er fremdeles like pysete hver gang det er snakk om "kompisene" mine i akvariet.
Enig der. Har også drevet en del med fiske. Jeg har ikke noen problemer med å skære av huet på en makrelle eller torsk, men når jeg er snakk om mine små, så stopper det liksom litt
Min erfaring med avlivning av levende vesener er at en flat helle/skiferplate over og under hodet til dyret er en rask og human måte. Slå på denne med en slegge. På denne måten dør dyret umiddelbart, uten at det får sjansen til å føle noe. Du slipper også å se på hva du gjør selv..
Denne fisken er jo bare ca 10cm. Blir drastisk med slegge :-O
Jeg tar opp fisken og bruker kniv eller saks (på mindre fisker).
Rett bak øynene for der er hjernen.

Har du prøvd annonse her?
Ser at det står at disse skal være i grupper, det er vel kanskje grunnen til at den trives? Du kan jo sjekke om det er noen som har samme arten som kan ta en ekstra en før du avlier den..
Hint: Det ligger en annonse her på akvaforum, ei som ønsker å kjøpe en slik en Fra Vestfold, tror jeg det var
Ja, jeg er på jakt etter sånne! Håper ikke du har avlivet den, for jeg vil gjerne ta over "ansvaret" for den hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap