Spm til dere tropheus eksperter.

Jeg har 450l kar,her går det malawi i dag.
Kjøpte 3 flotte fisker for ca 1 mnd siden,disse gikk sammen med ciclider fra malawi-tanganyika-viktoria.
Har nå funnet ut at det er tropheus duboisi.
Ser her at disse skal gå i art,jeg liker de så veldig godt så da må jeg nok kvitte meg med malawiene.
Går det ann å ha feks duboisi og et annet slag tropheus i samme kar?
Har am-top profesjonal 800 l/h utvendig pumpe.
Står jumbo innvendig pupe,den er stor men vet ikke noe mere om den.
holder dette til denne art?

Hilsen ei som har forelsket seg helt
,

Malawi girl
Jeg har 450l kar,her går det malawi i dag. Kjøpte 3 flotte fisker for ca 1 mnd siden,disse gikk sammen med ciclider fra malawi-tanganyika-viktoria. Har nå funnet ut at det er tropheus duboisi. Ser her at disse skal gå i art,jeg liker de så veldig godt så da må jeg nok kvitte meg med malawiene. Går det ann å ha feks duboisi og et annet slag tropheus i samme kar? Har am-top profesjonal 800 l/h utvendig pumpe. Står jumbo innvendig pupe,den er stor men vet ikke noe mere om den. holder dette til denne art? Hilsen ei som har forelsket seg helt:) , Please kan noen tipse, hjelpe meg.
Hei "Tropheus" Girl!

Jeg skal skrive et lengere innlegg senere i dag.

Men når det gjelder pumpen din, skal jeg ikke uttale meg, for jeg har alltid brukt filter bak bakgrunner i mine kar.

Og ja, duboisi kan du ha sammen med hvilken som helst tropheus.

I mellomtiden kan du lese denne tropheus tråden;)

Der ser du mye bilder og finner masse informasjon om hold av Tropheus.

Mvh,
Kristian

Hei!

Bytte du navn til "Tropheus girl" så blir du sikkert bombadert med hilser fra de andre Tropheuselskere her inne.

"Forelsket i Tropheus". Det er du ikke alene om. Det har nå blitt en fin gruppe som holder Tropheus i Norge. Alle er veldig hjelpsomme og gruppen er selvhjelp. Dvs. de hjelper hverandre med spørsmål og bistand, til og med innkjøp av fisk og tilbehør. Så du kommer i godt selskap.

Am-toppen din drar 800 liter i timen så det skal holde til rensing. Spørsmål som gjenstår er om Jumboen lager bra nok sirkulasjon og oksigen i vannet? Det står nok forklaring på et eller annet sted på pumpen. Ellers så kan du prøve å se etter hele navnet med serie nr. etc... slik at vi kan finne ut kapasiteten til pumpen. Det er viktig å ha masse oksigen i vann.

Jeg personlig synes sand i bunnlag er best egnet til Tropheus. Fordi fisken er fortsatt en ciklide og ciklide flest liker å sille sand i munn og grave. Tanganyikasjøen består av store sandområder mellom klippene. Ellers så sørge for riktig vannverdier (Gh, Kh og Ph) som vist i fiskens profil.

Ellers som Kristian har skrevet. Duboisi kan bo sammen med alle andre Tropheusarter fordi fisken har den beste toleranse for de andre i familien hva som gjelder både temperament og fare for krysning.

Velkomme i klubben!
badat kom med noen gode poeng der, men i å med kristian skal skrive her senere i dag så trenger ikke jeg og skrive mere hehehe!
sendte deg en mail.
Hei alle sammen
Jepp nå blir det tropheus girl he he.
Så flott at jeg kan dubb sammen med en annen type tropheus,synes det er litt artig med litt farge varianter.
Har sittet å lest tropheus sidene deres opp og ned,mye info på en gang.
Men jeg lærer å spørrrrrr ettervert.
Jeg skal sjekke ut det med innvendige pumpe,er usikker om det er nok styrke i den.
Er det lulu point du har på bildet ditt Kristian? den er jo kjempe fin.
Tror dere de hadde gått fint sammen.
TUSEN takk for hjelpen.
Og sikkert videre hjelp.

irene
Kristian hadde bulu point på profil bildet sitt med nå er det petrochromis han har.
Du kan jo ha bulu sammen med dubber. Blir en fin kontrast å ha noen røde sammen med det blå
[URL=http://www.suephoto.com/index.php/galeria/index/5#]http://www.suephoto.com/index.php/galeria/index/5#[/URL]
Bulu point var det ja, ikke greit med så mange nye navn he he.
Ja tror det blir kjempe fint,men tror vi skal begynne med dubb først å se at det går bra.
Så kan vi kjøpe bulu point etter vert.
Fikk du mld av meg?ja nå fikk jeg svar av deg.
Har ikke du 3 Duboisi fra før da Irene? Vet du hvilken type de er. For det finnes 4 forskjellige varianter til Duboisi. Hvis du ikke vet det så ta bilde av fisken og legge det ut så andre kan hjelpe deg å identifisere fiskene. Det er veldig synd hvis du kjøper en annen type enn de du har fra før.

Når du blander forskjellige Tropheusarter så passer på 2 viktigste ting:
1. Bland aldri forskjellige varianter (lokasjoner) av samme art
2. Forskjellige grupper skal være i likevekt. Dvs like mange og like store ...
Resten er smak og behag.
Ikke helt enig der, men det badat vil inn på tenker jeg er at du ikke må tilføre et lite antall til en stor gruppe, for det kan gå galt! Men når du har tre stk skal det vanskelig gjøres

Er det voksene fisk med fult utfarget bånd?
Får ikke tatt bilde akkuratt nå,men de er små sorte med hvite prikker. ca 2,5-3cm lange.
Kristian Hennig
Ikke helt enig der, men det badat vil inn på tenker jeg er at du ikke må tilføre et lite antall til en stor gruppe, for det kan gå galt! Men når du har tre stk skal det vanskelig gjøres;) Er det voksene fisk med fult utfarget bånd?

Jeg forstod det slik at man må ha nogelunde like mange fisk av hver Tropheus art.

Men du har et godt poeng i det at de tre trophusene må møte sine nye venner på en riktig og skånsom måte.
Trygve Lillefosse
[QUOTE=Kristian Hennig]Ikke helt enig der, men det badat vil inn på tenker jeg er at du ikke må tilføre et lite antall til en stor gruppe, for det kan gå galt! Men når du har tre stk skal det vanskelig gjøres;) Er det voksene fisk med fult utfarget bånd?

Jeg forstod det slik at man må ha nogelunde like mange fisk av hver Tropheus art.

Men du har et godt poeng i det at de tre trophusene må møte sine nye venner på en riktig og skånsom måte.
Det er heller ikke noe must sånn jeg ser det.. Etter min erfaring kommer en av artene til å dominere den andre uansett.. Da vil man gjerne at den arten som blir dominert er en variant som ikke mister veldig mye farge(de fleste sørlige variantene) Så sånn sett er duboisi perfekt til å blande med, for de farger like bra uansett..
Malawi girl
Får ikke tatt bilde akkuratt nå,men de er små sorte med hvite prikker. ca 2,5-3cm lange.

Dine tre er fortsatt små. Så det er ikke mulig å se varianten med mindre de har fått litt av midtstripe.

For ditt 300 liters kar så kan du ha total ca. 30 yngel. Da kan du finne ut selv hvor mange av hver art du skal ha i den blandingen din.
Kristian Hennig
[QUOTE=Trygve Lillefosse][QUOTE=Kristian Hennig]Ikke helt enig der, men det badat vil inn på tenker jeg er at du ikke må tilføre et lite antall til en stor gruppe, for det kan gå galt! Men når du har tre stk skal det vanskelig gjøres;) Er det voksene fisk med fult utfarget bånd?

Det er heller ikke noe must sånn jeg ser det.. Etter min erfaring kommer en av artene til å dominere den andre uansett.. Da vil man gjerne at den arten som blir dominert er en variant som ikke mister veldig mye farge(de fleste sørlige variantene) Så sånn sett er duboisi perfekt til å blande med, for de farger like bra uansett..

Vi skal alltid tilstrebe oss å gi alle individe like stor sansje til å overleve. Det er ikke bare farge det handler om her. Når en er den undertrykkende part da får en hverken "viser seg", mat eller sex... og i verste fall døden som løsning.
badat
[QUOTE=Kristian Hennig][QUOTE=Trygve Lillefosse][QUOTE=Kristian Hennig]Ikke helt enig der, men det badat vil inn på tenker jeg er at du ikke må tilføre et lite antall til en stor gruppe, for det kan gå galt! Men når du har tre stk skal det vanskelig gjøres;) Er det voksene fisk med fult utfarget bånd?

Vi skal alltid tilstrebe oss å gi alle individe like stor sansje til å overleve. Det er ikke bare farge det handler om her. Når en er den undertrykkende part da får en hverken "viser seg", mat eller sex... og i verste fall døden som løsning.
Ja hvertfall uten sex
He he,ikke sant. I dag har jeg vert i kontakt med en hyggelig kar som skulle selge Duboisiene sine.
Han har 14 store og 2 yngel,de leker vist ofte og var vist veldig fine.
Jeg fikk mye info om hold av dem, så da ble jeg litt klokere.
Vi skal inn å hente dem til helgen,gleder oss masse
Vi kommer i første omgang til å bare ha dubbene,så kan vi heller få en art til når vi har satt oss litt bedre inn i det.
Men hvis jeg har fortått dere riktig så burde vi sette inn en litt større gruppe av det nye slaget når de kommer.
Badat det er 450l vi har,da kan vi vel ha 40-45 stk totalt.
Lurte også på, om den store mallen vi har fra før(pleco)kan gå i karet sammen med disse.
Malawi girl
He he,ikke sant. I dag har jeg vert i kontakt med en hyggelig kar som skulle selge Duboisiene sine. Han har 14 store og 2 yngel,de leker vist ofte og var vist veldig fine. Jeg fikk mye info om hold av dem, så da ble jeg litt klokere. Vi skal inn å hente dem til helgen,gleder oss masse:) Vi kommer i første omgang til å bare ha dubbene,så kan vi heller få en art til når vi har satt oss litt bedre inn i det. Men hvis jeg har fortått dere riktig så burde vi sette inn en litt større gruppe av det nye slaget når de kommer. Badat det er 450l vi har,da kan vi vel ha 40-45 stk totalt. Lurte også på, om den store mallen vi har fra før(pleco)kan gå i karet sammen med disse.

Det er mange som har plecoer og algespisere i kar med tropheus. Så lenge de tåler vannverdiene så går det jo greit. Det er evt algespiseren det går ut over, for tropheusen har jo et LITT annet lynne en maller
Ja,vi får prøve å satse på det går bra.
Vilke type algespiser er det dere anbefaler til kar med tropheus?
hvilken som helst som tåler det vil jeg si. Tror Saffen og de har ancistrus sammen med sine..?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap