Peiling på cyrtocara morii? da må du gjerne berike meg med info :)

Har nå 11 delfiner i min 325 liter. Disse måler mellom 5 og 9 cm. Da jeg satte dem inn var alle lyse med svarte flekker her og der. Dette er vel ca en mnd siden. I dag er alle stort sett ensfarget i lyseblå, og mørkeblå. Den største av dem (9cm) er til tider nesten helt hvit. Den nest største i gruppa er til tider meget mørk blå. Omtrent halve gruppa er betraktelig mørkere enn de andre.

Trodde den mørkeblå, som er nest størst, i utgangspunktet var den dominante hannen. Den hadde en oppførsel som lignet typisk dominans.
Den støste av dem, den hvite, hold seg mere i bakgrunnen og gjorde lite ut av seg.
Nå derimot er det den største som er mest dominant. Disse to er bortpå hverandre innimellom.

Noen som kan lære meg litt mere hva som er hunn og hanne, osv?

Kan du masse om disse fiskene, så legg gjerne inn et "foredrag"

Mvh Kim.
Vel, jeg skal ikke prøve meg på no forklaring på adferd her, men vet såpass at de skifter farge etter humør, flørt, rang, om de har territorie for lek eller matsøk som de skal forsvare osv.
Noe av det som gjør det artig å ha slike ciklider Ingen dager er likedan.

Vil du undersøke hvilke kjønn de har så kan du sjekke under;
Hunner har en stor og en liten åpning (se bilde), men hanner har to små.

[External Image]
Det som gjør det så vanskelig med kjønnsbestemmelser er jo alle de forskjellig nettstedenes forklaringer. Lest et par plasser at hannen blir mørkere blå enn hunnen, og at han har lengre og spissere finner. Dette er jo det mest vanlige når det gjelder malawi, at hannen får sterkere tegninger og farger. Men hos meg er det motsatt. Den mest lyse/fargeløse har lengst finner, og den mørkeblå har mere avrundede.

Ikke helt til å bli klok på
Men det er jo også derfor jeg er så utrolig fasinert av dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap