- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Forslag til fisk som går med malawi.
Forslag til fisk som går med malawi.
Postet 16.08.08 kl 00:33
"Maller vet jeg går"? Det er nok helt feil.
Maller er stort sett sør-amerikanske, og kunne vel knapt kommet fjernere i fra Malawi-ciklidenes vannverdier. Fra Malawisjøen i Afrika, med skikkelig hardt vann med høy ph, høy gh og kh, til surt, mineralfattig og mykt jungelvann i Sør-Amerika... Kan du forestille deg noe større forskjell for fiskene?
Hvis du nå påstår at "Jamen jeg kjenner noen som har putta den og den mallen sammen med malawi..." så hjelper ikke det noenting. Det viser bare at "de andre" tvinger fiskene til å leve under forhold der de bare er nødt til å holde ut og eksistere og overleve. De trives ikke optimalt, de har det ikke særlig bra!
Malawi-akvarier er for Malawi-ciklider og andre fisk fra samme sjø. Punktum. Å tvinge andre fisk til å leve med de vannverdiene blir på grensen til.... ja..jeg vil ikke si det høyt.
Du spurte, så derfor har jeg svart ærlig. Det er bare å beklage hvis du ikke liker svaret, eller det ødelegger planene dine.
Maller er stort sett sør-amerikanske, og kunne vel knapt kommet fjernere i fra Malawi-ciklidenes vannverdier. Fra Malawisjøen i Afrika, med skikkelig hardt vann med høy ph, høy gh og kh, til surt, mineralfattig og mykt jungelvann i Sør-Amerika... Kan du forestille deg noe større forskjell for fiskene?
Hvis du nå påstår at "Jamen jeg kjenner noen som har putta den og den mallen sammen med malawi..." så hjelper ikke det noenting. Det viser bare at "de andre" tvinger fiskene til å leve under forhold der de bare er nødt til å holde ut og eksistere og overleve. De trives ikke optimalt, de har det ikke særlig bra!
Malawi-akvarier er for Malawi-ciklider og andre fisk fra samme sjø. Punktum. Å tvinge andre fisk til å leve med de vannverdiene blir på grensen til.... ja..jeg vil ikke si det høyt.
Du spurte, så derfor har jeg svart ærlig. Det er bare å beklage hvis du ikke liker svaret, eller det ødelegger planene dine.
Postet 16.08.08 kl 00:39
Endret: 16.08.08 kl 00:41
mona o"Maller vet jeg går"? Det er nok[B] helt[/B] feil. Maller er stort sett sør-amerikanske, og kunne vel knapt kommet fjernere i fra Malawi-ciklidenes vannverdier. Fra Malawisjøen i Afrika, med skikkelig hardt vann med høy ph, høy gh og kh, til surt, mineralfattig og mykt jungelvann i Sør-Amerika... Kan du forestille deg noe større forskjell for fiskene? Hvis du nå påstår at "Jamen jeg kjenner noen som har putta den og den mallen sammen med malawi..." så hjelper ikke det noenting. Det viser bare at "de andre" tvinger fiskene til å leve under forhold der de bare er nødt til å holde ut og eksistere og overleve. De trives ikke optimalt, de har det ikke særlig bra! [B]Malawi-akvarier er for Malawi-ciklider[/B] og andre fisk fra samme sjø. Punktum. Å tvinge andre fisk til å leve med de vannverdiene blir på grensen til.... ja..jeg vil ikke si det høyt. Du spurte, så derfor har jeg svart ærlig. Det er bare å beklage hvis du ikke liker svaret, eller det ødelegger planene dine.
Hei. Mona har sikkert rett i det hun sier, selv om jeg har et par store pleco sammen med noen andre, også malawi i min 500L. Men skal du absolutt ha maller å følge retningslinjene Mona skriver om, kan du jo ha deg et par "malawimaller" Synodontis Njassae. Jeg har to av disse i et mindre karr nede, men JEG trives ikke med disse da di er veldig skye etter min mening da. Jeg liker fisk som gjør litt av seg og som ikke er borte 95% av døynet. Men var ment som et forslag om du absolutt vil ha tilføyninger til tanken din.
Mvh Leif
Postet 16.08.08 kl 01:55
Inaktiv bruker
loffa[QUOTE=mona o]"Maller vet jeg går"? Det er nok[B] helt[/B] feil. Maller er stort sett sør-amerikanske, og kunne vel knapt kommet fjernere i fra Malawi-ciklidenes vannverdier. Fra Malawisjøen i Afrika, med skikkelig hardt vann med høy ph, høy gh og kh, til surt, mineralfattig og mykt jungelvann i Sør-Amerika... Kan du forestille deg noe større forskjell for fiskene? Hvis du nå påstår at "Jamen jeg kjenner noen som har putta den og den mallen sammen med malawi..." så hjelper ikke det noenting. Det viser bare at "de andre" tvinger fiskene til å leve under forhold der de bare er nødt til å holde ut og eksistere og overleve. De trives ikke optimalt, de har det ikke særlig bra! [B]Malawi-akvarier er for Malawi-ciklider[/B] og andre fisk fra samme sjø. Punktum. Å tvinge andre fisk til å leve med de vannverdiene blir på grensen til.... ja..jeg vil ikke si det høyt. Du spurte, så derfor har jeg svart ærlig. Det er bare å beklage hvis du ikke liker svaret, eller det ødelegger planene dine.
Hei. Mona har sikkert rett i det hun sier, selv om jeg har et par store pleco sammen med noen andre, også malawi i min 500L. Men skal du absolutt ha maller å følge retningslinjene Mona skriver om, kan du jo ha deg et par "malawimaller" Synodontis Njassae. Jeg har to av disse i et mindre karr nede, men JEG trives ikke med disse da di er veldig skye etter min mening da. Jeg liker fisk som gjør litt av seg og som ikke er borte 95% av døynet. Men var ment som et forslag om du absolutt vil ha tilføyninger til tanken din.
Mvh Leif
hehe, etter en bryllupskveld med 20 cola å mye annet vil jeg gjerne dele mine ord om dette
det er mange som har maller sammen med malawi, å dette går helt fint, å i ngen skal klage, til og med Frank Angell har ancistrus i malawi karet om jeg ikke tar helt feil
å jeg og leif, gode venner, gamle ørn leif har en ph om ligger på trivsel for alle fiskene samtidig, han har ph på ca 73 i 500 l, for at alle fiskene skal trives mest mulig både jeg og leif har litt av en fiskesuppe i malawikarrene våre, å har selvom fått oppdrett på mange fisker
Postet 16.08.08 kl 02:07
Postet 16.08.08 kl 02:51
Hej Magne
I malawisjön finns [B]Synodontis Njassae [/B] Den kan vara lite svår att få tag på.
Du kan ha Synodontis multipunctatus från Tanganyika sjön. i ditt malawi akvarium det fungerar aldeles utmärkt.Den är lätt att fåg på oxå.Rikard i Østfold hallen har sådana.
Men om du tänker på malar med sugmunn algätande malar så har jag haft lite olika malar i mina kar. Hade Ancistrus sp oppdretts varianten och det fungerar bra om de har några gömställen .
En rot bör de oxå ha.
Många tror att man inte kan ha en rot i ett malawi akvarium men det är fel.
Många som har lite större Malawi fiskar har Pterygoplichthys gibbiceps
Dessa blir stora och är inte lämpliga i små akvarium.
De är ju så att de sist nämnda malarna inte finns i Afrika men de fungerar bra i malawi akvarium.Väldigt många har ancistrus i sina malawi akvarium.
Och det går bra i de flesta fall !Har personligen haft ett 30 tal Malawi kar med olika arter Malawi tillsammans med Ancistrus sp. ´oppdrettvariant
Pterygoplichthys gibbiceps ,Pterygoplichthys pardalis
Malarna trivs och växer och lever i harmoni med malawicikliderna.
Man måste lägga det till rätta till för de.Ser man att det inte går så tar man bort malarna svårare är det inte
Mvh Kjell
I malawisjön finns [B]Synodontis Njassae [/B] Den kan vara lite svår att få tag på.
Du kan ha Synodontis multipunctatus från Tanganyika sjön. i ditt malawi akvarium det fungerar aldeles utmärkt.Den är lätt att fåg på oxå.Rikard i Østfold hallen har sådana.
Men om du tänker på malar med sugmunn algätande malar så har jag haft lite olika malar i mina kar. Hade Ancistrus sp oppdretts varianten och det fungerar bra om de har några gömställen .
En rot bör de oxå ha.
Många tror att man inte kan ha en rot i ett malawi akvarium men det är fel.
Många som har lite större Malawi fiskar har Pterygoplichthys gibbiceps
Dessa blir stora och är inte lämpliga i små akvarium.
De är ju så att de sist nämnda malarna inte finns i Afrika men de fungerar bra i malawi akvarium.Väldigt många har ancistrus i sina malawi akvarium.
Och det går bra i de flesta fall !Har personligen haft ett 30 tal Malawi kar med olika arter Malawi tillsammans med Ancistrus sp. ´oppdrettvariant
Pterygoplichthys gibbiceps ,Pterygoplichthys pardalis
Malarna trivs och växer och lever i harmoni med malawicikliderna.
Man måste lägga det till rätta till för de.Ser man att det inte går så tar man bort malarna svårare är det inte
Mvh Kjell
Postet 16.08.08 kl 08:48
Som Kjell sier så finnes det en catfish i malawisjøen, synodontis njassae, som man kan ha i malawiakvariet sitt.
Selv har jeg gibbiceps i karet mitt og dette funker kjempebra.
Å si at ingen maller kan bo i malawiakvarier er litt for drøyt. At malawier burde være i artskar er jeg enig i. De kan gå sammen med tanganyika eller victoria, men da må man vite hva slags fisker som går sammen.
Syntes ikke du skal bli skremt av påstanden om at maller ikke kan gå sammen med malawi. Det er feil. Det finnes maller som fint kan lever i ph 7,5-8.0.
Og det er min mening.
Mvh Linda
Selv har jeg gibbiceps i karet mitt og dette funker kjempebra.
Å si at ingen maller kan bo i malawiakvarier er litt for drøyt. At malawier burde være i artskar er jeg enig i. De kan gå sammen med tanganyika eller victoria, men da må man vite hva slags fisker som går sammen.
Syntes ikke du skal bli skremt av påstanden om at maller ikke kan gå sammen med malawi. Det er feil. Det finnes maller som fint kan lever i ph 7,5-8.0.
Og det er min mening.
Mvh Linda
Postet 16.08.08 kl 09:29
Som sagt så vil jeg ikke blande inn no annen fisk når du først har malawi
Men hvis du appsolut vil ha no annet også så velger du fisk fra rift sjøene,Tanganyika,Vikoria eller Malawi.
Det går fint.De har ca samme verdier.
Vi kan ta oss en tur til kjell en dag så blir du kansje hekta på Vikoria
Når det gjelder maller så er jeg ikke redd for å anbefalle Ancistrus Sp.
(det er de gule du har)
De er såpass anpassningdyktige att det er ikke no problem.
Har leksgrupper med Ancistrus i alle mine Malawi kar,og de har vokst opp fra yngel i kara de går og leker javnt,så så falig kan det ikke være med disse verdiene.
Men hvis du appsolut vil ha no annet også så velger du fisk fra rift sjøene,Tanganyika,Vikoria eller Malawi.
Det går fint.De har ca samme verdier.
Vi kan ta oss en tur til kjell en dag så blir du kansje hekta på Vikoria
Når det gjelder maller så er jeg ikke redd for å anbefalle Ancistrus Sp.
(det er de gule du har)
De er såpass anpassningdyktige att det er ikke no problem.
Har leksgrupper med Ancistrus i alle mine Malawi kar,og de har vokst opp fra yngel i kara de går og leker javnt,så så falig kan det ikke være med disse verdiene.
Postet 16.08.08 kl 09:30
guttnmå være sursild han har da. allerede lagt i lake. spesielt når du har en PH på 73. (trodde denne bare gikk til 14 jeg);-D :-D
Hehe og jeg som ikke en gang liker hverken sursild eller lake da gitt. Var nok et komma som manglet der, ellers er det vel greit, selv om jeg ikke skjønner helt hvorfor han velger å bruke meg som eksempel veldig ofte. Har ei veldig stor fiskesuppe i 500L min som også er oppdatert på min profil, for en ukes tid siden. Noen små justeringer har det vært siste uken, men ingen store. At det for mange er sårt og kanskje litt irriterende å lese får så være. Skal en gå gjennom alle landets akvarier får en vel se værre fiskesupper enn det jeg har, men passer på meg selv. Men en skal være glad for at noen skriver inn og spør om ting og at andre med bredere erfaring svarer. Svarene er ikke bestandig det dem vil ha, men livet er nå en gang slik. Ikke all fisk går sammen og til tider har vel folk katastrofale erfaringermed det
Postet 16.08.08 kl 10:24
Hiver meg på med et spørsmål. Har tenkt å få tak i et 250 -300 liters hjørnekar og der vil jeg ha de mest vanlige, letteste og snilleste malawi fisker oppi. Det jeg lurer på er om man kan ha kjempe eplesnegler sammen med malawifisk.? Vannverdier i et malawikar er jo perfekt for snegler. Ser også det er lite planter i et malawikar og det passer jo bra for kjempene eter jo alt utenom vasspest. Håper jeg får noen tips om fisker jeg kan starte opp med. Var ikke meningen å kuppe tråden din Magne.))
Postet 16.08.08 kl 22:05
Vil kanskje si at de letteste fiskene er labidochromis caeruleusog labidochromis hongi. Stort sett det folk starter med.
Ang. sneglene så vet jeg ikke. I malawisjøen finnes det snegler og disse er ganske store, men vet ikke om f.eks eplesnegler vil overleve. Håper noen andre kan svare på det
Mvh Linda
Ang. sneglene så vet jeg ikke. I malawisjøen finnes det snegler og disse er ganske store, men vet ikke om f.eks eplesnegler vil overleve. Håper noen andre kan svare på det
Mvh Linda
Postet 16.08.08 kl 22:11
Postet 17.08.08 kl 02:42
Heidi IngdalHiver meg på med et spørsmål. Har tenkt å få tak i et 250 -300 liters hjørnekar og der vil jeg ha de mest vanlige, letteste og snilleste malawi fisker oppi. Det jeg lurer på er om man kan ha kjempe eplesnegler sammen med malawifisk.? Vannverdier i et malawikar er jo perfekt for snegler. Ser også det er lite planter i et malawikar og det passer jo bra for kjempene eter jo alt utenom vasspest. Håper jeg får noen tips om fisker jeg kan starte opp med. Var ikke meningen å kuppe tråden din Magne.:-)))
hejsan Heidi
Har faktiskt precis börjat att testa att ha eplesnegler i mina Viktoria akvarium och det fungerar jätte bra.
Fick det tipset av Albin i växjö han har det i sina viktoria akvarium.
Malawi och viktoriaciklider har ungefär samma betende(undantag finns)
Så det borde fungera ganska bra om man tar de arter som Linda har tipsat dig om .
Någon Aulonocara art skulle oxå fungera utmärkt.
Sniglarna gör ett bra jobb hos mig så jag tror att jag kommer att ha de i alla akvarium .
mvh Kjell
Postet 17.08.08 kl 13:16
Endret: 17.08.08 kl 13:17
Hei Kjell.
Så godt det var å høre at man kan ha eplesnegler i malawikar for da får jeg oppfylt drømmen om et malawikar samtidig som jeg har et stort nok kar for kjempe eplesneglene mine. De blir jo opptil 10 cm i diameter disse sneglene og hos meg er de på god vei til å bli det nå. Venter flere snegler i posten de nærmeste dagene så håper jeg får tak i et hjørnekar etterhvert hvis ikke blir det trangt for kjempe eplene. Prøver nå å skrive ned navnene på de fiskene jeg blir anbefalt for du vet meg og disse vanskelige navnene.....Men jeg kommer ikke til å forhaste meg med å få tak i fisk for jeg skal bruke god tid på å planlegge dette. Vil skrive mer om det i min personlige tråd.
Så godt det var å høre at man kan ha eplesnegler i malawikar for da får jeg oppfylt drømmen om et malawikar samtidig som jeg har et stort nok kar for kjempe eplesneglene mine. De blir jo opptil 10 cm i diameter disse sneglene og hos meg er de på god vei til å bli det nå. Venter flere snegler i posten de nærmeste dagene så håper jeg får tak i et hjørnekar etterhvert hvis ikke blir det trangt for kjempe eplene. Prøver nå å skrive ned navnene på de fiskene jeg blir anbefalt for du vet meg og disse vanskelige navnene.....Men jeg kommer ikke til å forhaste meg med å få tak i fisk for jeg skal bruke god tid på å planlegge dette. Vil skrive mer om det i min personlige tråd.
Postet 17.08.08 kl 13:33