Hvordan vite hvor lenge hunnen tar tygget..

Er det noen måte en kan se hvor lenge hunnen har tygget???
Hvor tidlig kan en "strippe" en hunne?
Det er snakk om en Golden og en Kingsizei....
Hunnen min har vært "borte" lenge, og nå dukket hun opp med munnen full....
Hvordan vite "hvor langt hun er kommet"???
Tja, jeg syntes dette er vanskelig. Her følger jeg med på fiskene hver dag og ser om det har skjedd noe. F.eks når jeg mater å det er ei som ikke kommer å spiser er dette som regel fordi hun tygger.

De gangene jeg har strippet hunnen så har jeg gjordt dette mellom 16-19 tyggedag. Tidligere enn det så er det en stor fare for at de har mye eggsekk igjen. Ihvertfall av det jeg har erfart.

Håper det var noe til hjelp.

Mvh Linda
Linda Kristin
Tja, jeg syntes dette er vanskelig. Her følger jeg med på fiskene hver dag og ser om det har skjedd noe. F.eks når jeg mater å det er ei som ikke kommer å spiser er dette som regel fordi hun tygger. De gangene jeg har strippet hunnen så har jeg gjordt dette mellom 16-19 tyggedag. Tidligere enn det så er det en stor fare for at de har mye eggsekk igjen. Ihvertfall av det jeg har erfart. Håper det var noe til hjelp. Mvh Linda

Har blitt fortalt at det passer å vente 3 uker med å strippe..
..har tyggende demasoni selv, og har akkurat det samme problemet.
De spytter gjerne etter 3 uker, så jeg ville nok satset på en mellomting av 2 og 3 uker med å strippe. Jeg pleier å flytte hua etter 18-20 dager.

Flyttet en acei-hue etter at hun hadde spyttet i hovedkaret en gang, og da spyttet hun ut ungene mens hu var i håven.
Noen ganger får hua en mer hengende pose under haka, og hun kan også ta litt mat når det er yngel i posen.
I tillegg så kan du se at de gule eggene er klekket ved at det hun har i munnen skifter farge, men det er hvis yngelen er mørk. Kommer an på art.

Jeg vil anbefale at hua får gå i et eget kar til hun har spyttet selv, evt bare i en yngelboks som du setter i akvariet. Legg gjerne litt sand e.l. i bunnen så hun føler seg tryggere.
Artig å se på de små som svømmer ut og inn av munnen hennes. Desuten så har du anledning til å gi henne litt ekstra mat før hun blir satt tilbake

Shiramor
[B]Noen[/B] ganger får hua en mer hengende pose under haka, og hun kan også ta litt mat når det er yngel i posen. I tillegg så [B]kan[/B] du se at de gule eggene er klekket ved at det hun har i munnen skifter farge, men det er hvis yngelen er mørk. Kommer an på art. Jeg vil anbefale at hua får gå i et eget kar til hun har spyttet selv, evt bare i en yngelboks som du setter i akvariet. Legg gjerne litt sand e.l. i bunnen så hun føler seg tryggere. Artig å se på de små som svømmer ut og inn av munnen hennes. Desuten så har du anledning til å gi henne litt ekstra mat før hun blir satt tilbake ;-)

Må få lov å takke for veldig bra respons og hjelp.
Sånt kommer en langt med.

Ellers så virker det nesten som om forum-treff er tatt bort når en bruker søkemotoren her inne på akvaforum, stemmer det?..
Fint hvis jeg kan være til nytte, da
Lykke til med yngel folkens
Shiramor
Fint hvis jeg kan være til nytte, da :-D Lykke til med yngel folkens ;-)

Hehe, har fleire spørsmål eg.
Hva er det beste foret å gi til malawi-yngel?
Skal ikke uttale meg om hva som er det beste, men de tar gjerne alt de kommer over, bare det er smått nok.
Bruker du f.eks pellets så kan du knuse det i ei pepperkvern (mye man lærer her på AF), eller knus litt flakfòr.
Det beste er kanskje artemia. Helst levende, men det går også med frosset eller tørket og knust artemia (kjøpes på boks).
Det viktigste er kanskje at de får proteiner fra krepsdyr og ikke pattedyr, i tillegg til plantekost, og at de får variert kost.
Rekemiks er jo et "must" når de kan spise det

PS: Jeg fikk til å søke i forumet som normalt nå, men av og til vil det ikke og da kan man bruke Google-søket for akvaforum i stedet.
Så bra.

Dersom jeg nå skal flytte yngelen over i eget kar når jeg stripper moren, bør jeg senke vannnivået først da? ..lav vannstand den første tiden?..
Det var nytt for meg. Hvorfor senke vannstanden?
Hehe, bere tenkte på at yngel trenge lav vannstand i starten.
..men da gjelde kanskje bere enkelte artar?..

Gullgurami f.eks.
Ååå, ja. Gjelder ikke malawi det, nei. Tvert imot kanskje for å sørge
for bra vannkvalitet og jevne vannverdier.
Judas
Hehe, bere tenkte på at yngel trenge lav vannstand i starten. ..men da gjelde kanskje bere enkelte artar?.. :) Gullgurami f.eks.

Jo mindre vann du har i karet, jo letter blir vannet griset til. Yngel krever mye mat og da er det bedre med mye vann enn lite.
akvafil
[QUOTE=Judas]Hehe, bere tenkte på at yngel trenge lav vannstand i starten. ..men da gjelde kanskje bere enkelte artar?.. :) Gullgurami f.eks.

Jo mindre vann du har i karet, jo letter blir vannet griset til. Yngel krever mye mat og da er det bedre med mye vann enn lite.

Er 54 liter passeligt yngelkar for malawi som skal ut av munnen?
54 liter til yngel er helt greit en stund fremover. For å gjøre det trygt og trivelig for mbunas-yngelen så kan du bruke noen små steiner til steinrøys, størrelse singel til pukk.
Strippet demasoni-mor.
Idag strippet jeg demasoni-moren, ettersom jeg syntes hun hadde hatt yngelen i munnen litt vel lenge, over en uke.

Til min store forundring så hadde yngelen fremdeles langt mer å tære på.
Så jeg burde kanskje ventet med strippingen, og aller helst unngått den.

Men nå er altså yngelen ute, i eget kar på 54 liter, mens moren er flyttet opp igjen i selskapskaret på 530 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap