Liming av stein?

Har nettop hatt oppstart i en kar på 325 liter, har sotte steinar og slikt så det blir huler å slikt.

Men som jeg forstår etter å ha lest litt her burde jeg ha isoporplate i bunnen og lime steinene stemmer dette? Vist ikke risikerer jeg knust avkarium?

Isopor forgifter ikke det vannet eller?
Steinene kan du lime med akvarie silikon feks, og isopor avgir ikke giftstoffer til karet. Men du bør om du skjærer i platene, smelte de sidene ellers kommer du til å få masse små isoporkuler i karet.
Hmm
hmm, men har fylt opp karet å satt fisk i det:P
ER det et must å ha isopor i bunnen pga at fisken kan grave slik at steinen detter å knuser glasset?
Steinar Rasmussen
hmm, men har fylt opp karet å satt fisk i det:P ER det et must å ha isopor i bunnen pga at fisken kan grave slik at steinen detter å knuser glasset?

Tja must og must, men graver fiskene mye så kan du jå gå på en smell og få knust bunnglasset. Så er jo opp til deg om du vil ta den risikoen. Vil jo bli mye vann utover gulvet i værstefall.
Hmm
Huff høres ut som det er en go idet å ha ispor i bunnen ja. Får legge steinene i botten til da.
Har aldri hatt isopor i bunnen på noe kar på snart 50 år. Har brukt og stabla mye stein, men har kanskje bare hatt flaks da??
Josti
Har aldri hatt isopor i bunnen på noe kar på snart 50 år. Har brukt og stabla mye stein, men har kanskje bare hatt flaks da??

har sett et akvarie som bunnen sprakk på pga fiskene gravde så en steinhaug raste sammen. skal bare ligge et sandkorn imellom så ordner tyngdekraften resten..
som du skriver at du har hatt akvarie og fisk i 50 år å ikke opplevd dette.. har du hatt noe spesiel gravende fisk da???
en tynn isoporplate i bunnen er nok lurt i et ciklide kar som er dekorert med mye stein.
Hej

Får man fråga vad du har för fisk?

mvh Kjell
Josti

Du har nok hatt flaks ja, sannsynligvis kombinert med at du har vært veldig nøye når du har lagt ned steinen. Er også mulig at du har brukt silicon. Hvilke steiner man bruker har også mye å si.

Husk at det skal bare et ganske så lite korn et feilt sted, så kan du få en sprekk som tar bunnen.
Jeg bruker heller ingen underlag mellom stein og glass, og jeg bruker mye tung stein. Steinene plasseres slik at fiskene ikke kan underminere dem uansett hvor mye de graver. Sanden bærer mao. ikke steinen.

Det kan være verdt å vite at mange fiskearter elsker å gnage på isopor. Man kan da få et ikke så vakkert lag med isoporbiter på overflaten.
Hvis man skal bruke et dempende lag mellom stein og glassbunn er det kanskje bedre å bruke en seigere skumplast, som feks. liggeunderlag eller en silikonmatte. Graden av forsiktighet man velger har også med hvor tykt bunnglass det er i akvariet og hvor i huset akvariet er plassert.
Jeg har hatt mye gravende fisk også. Har hatt tid til å prøve det meste. Men en stabler jo ikke stein så de kan rase. Har du gravende fisk bør stein og annet tungt legges inn før bunnlaget.
Som Håverd nevner, passe små plastplate biter under stein hvis de ikke er slette nok kan være ok. Men jeg sliper også steinene av og til på undersiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap