Malawi og 240 liters akvarie

Når det kommer til malawi ciklider er jeg stort sett såpass grønn, at jeg nesten blir blå :p

Men, jeg overtar ett 240 liters (Juwel Rio) akvarie i helgen. Pumpen/filteret er innkjørt for lenge siden og er "ferdig" når akvariet blir satt opp hjemme hos meg.

Men, jeg skal selge de fiskene jeg får med, og heller satse på noen spennende ciklider. Da falt valget på malawier.

Madammen og jeg har nå sittet i timesvis å lest om de forskjellige malawiene som finnes i fiskebasen, men der står det for det meste kun fakta.
Jeg er hovedsaklig ute etter erfaringer.

Det jeg vil ha er malawier som er "fargerike". Helst enkle eller middels vanskelige å drette. osv i den retningen.

Setter kjempestor pris på alle svar
Hejsan

Välkommen till malawi världen som är mycket intresant.
Det finns ju så otroligt mycket att välja på.
Och vi har alla olika smak när det gäller fisk även vi som gillar malawi har olika smak för det finns ju hur mycket som helst och välja på.

Om du tar och skriver upp de arter du tycker om så kan helt säkert vi på forumet hjälpa dig att få ihopa ett fungerande akvarium.

Får man hoppas då

Mvh Kjell
takker så mye

Når det kommer til hva jeg kunne ha tenkt meg, så har jeg liten anelse.
Har tenkt litt på hongi og/eller golden... Det finnes så mange arter, og jeg har ikk egrep om halvparten av de engang. Det var derfor jeg ønsker at noen viser meg evt. noen forskjellige "lette til middels" vanskelige malawier.

Som sagt, det eneste ønsket mitt er at de bør være noe fargerike og enkle/mulige å drette.

Her kan du se hva jeg har i min Juwel 240 L. Dette går helt bra hos meg, men har mye stein og huler. Electraene blir nok litt store etter hvert og må ut med tiden....
Til nå synes jeg at disse fiskene er interessante:
Melanochromis auratus
Melanochromis cyaneorhabdos
Pseudotropheus sp. ´Acei´
Golden Malawi
Hongi
Delfin

Hvilke av disse passer sammen. Hvor mange av hver art? Jeg tenker meg å ha totalt 2-3 arter med x-antall medlemmer. (kommer ann på hva dere sier)
Husk, jeg har lite peil. på malwier til nå...
Hei.
Sånn tenker jeg:
Delfiner trenger større kar, så de kan du kutte ut med mindre du kan flytte de over i et større kar senere. De tilhører ikke mbunas-gruppen heller, som de andre gjør

Jeg har også villet kutte ut Mel. auratus da den kan krysse seg med annen Melanochromis (tror jeg), og dessuten er den ganske agressiv.

Så da står du igjen med Hongi, Golden, Acei og Maingano (Mel. cyaneorhabdos).
Det holder kanskje med tre av disse artene, og heller flere individer av hver.
Og plass til litt yngel også, kanskje?

I et kar på 240 liter så blir det ganske liten plass for hunner å slippe unna innpåslitne hanner. Derfor vil jeg anbefale deg å ha en han og to, helst tre hunner av hver art, ellers blir det for mye stress for hunnene.

Håper dette var til hjelp
Mitt råd er at du velgen enten Melanochromis auratus eller cyaneorhabdos. Disse er begge fra samme "familie", er ganske hissige og bør ikke gå sammen i et såpass lite kar. Vær obs på at disse graver mye.

Pseudotropheus Acei vil jeg absolutt anbefale Den er flott og en ganske fredelig malawi. Passer bra siden karet ikke er så stort. Skulle du ha en tredje art, ville jeg tatt Golden av de du har satt opp. Hongien er temmelig aggressiv den også (jeg hadde Hongi tidliger, men solgte den av den grunn). Men som du ser i mitt kar, har jeg valgt Saulosi siden jeg ville ha en gul fisk også De er mindre, fredeligere og stimer flott sammen!

Dette er mine råd etter å ha prøvd ulike sammensetninger av Malawi i en 240L. Jeg har flere arter som nå går greit sammen, men har innredet og innført fisker i en takt som har gjort det mulig.

Et siste råd er å kjøpe yngel/små fisk av de artene du vil ha og la dem vokse opp sammen. Erfaringsmessig blir karet "fredeligere" da enn om du setter voksne, kjønnsmodne kjekkaser sammen!

Lykke til!
Det som da blir neste problem er tilgjenglighet. Da noen av disse artene ikke er vanlig beholdning i butikker.

Kan man får Acei til å yngle?

Si at jeg skal ha to arter, f.eks. golden og Acei, hvor mange individer kan jeg ha for at dette kan bli vellykket?

Ett annet problem er at jeg ikke vil ha yngel fra f.eks. samme kull, da disse kan være i nær "familie", og innavl er ikke ønsket med det første.

Tusen takk for all hjelp sålangt
Synd du ikke bor litt nærmere meg.... Jeg har stadig yngel av Acei som jeg selger. Kjenner minst to-tre akvarister i nærheten som også gjør det så da kunne du fått fra forskjellige kull. Men bare prøv en annonse på forumet - kanskje det finnes noen i Rogaland også.

Satser du på kun Golden og Acei, kan du godt ha 5-6 stykker av hver. Gjerne i grupper på 2+4 så blir det mindre jaging og slossing. Dersom den ene hannen etterhvert blir for mye jaget, så selger du den senere
Okey.

Neste spørsmål. Hvordan er det med vannverdier for disse fiskene?
Har lest på infosidene. Men esr at noen bruker eike-ekstrakt elelr eikeløv... Mange bruker også torv eller torvgranulat for å hindre soppdannelse på egg osv.

Hva bør anbefales?

En annen ting, dette har ikke så mye med selve fiskene å gjøre. men jeg kjøpte meg en AmTop 3336 til dette nye karet. Det er tre kammere i dette. I det første har jeg det kullfilteret som fulgte med. I kammer nr. 2 har jeg noe som kalles aquasil (Prodac) og i kammer nr 3. har jeg Clarocil.

Bør jeg skifte ut kullfilteret som fulgte med AmTop'en med noe annen filtermatriale?
Nei, det blir helt feil..... Malawi skal ha basisk vann og pH på rundt 8. Eike-ekstrakt og eikeblader brukes for å senke pH og gi surt vann (pH mindre enn 7). Så du må måle vannverdiene dine i springvannet og akvariet. Er pH for lav tilsetter du natriumbicarbonat for å øke pH.

Malawi er munnrugere og går med egg/yngel i mynnen i ca tre uker og spytter ut fiks ferdige småttinger. Ingen fare for mugg der nei!

Når det gjelder kullfilter trenger du ikke det annet enn hvis du har medisinert karet engang og vil fjerne medisinrester. Kjenner ikke den pumpen du har, men legg inn mer av en av de andre filtermediene isteden
Har selv samme pumpenpå et av karene mine.
Så få ut kullfilteret og legg inn mere av det andre du har.
Bruker selv "makaroni"rør, bioballer og efisubstrat.
Må jo også nevne at jeg bestandig fjerner de orginale svampene som medfølger de fleste utvendig pumpene orginalt, man får mye bedre/større biologisk filtrerings evne/kapasitet vis man bruker annen "inn"mat i pumpene.(min erfaing og mening da).
Er selv hektet på sør amrikanere, men har lekt med tanken på et stort karr med malawi en lang stund nå, så spennende og følge tråden din.
Jeg selv skal kun ha råtass/rov malawi når/vis jeg kommer ditt henn at jeg skal sette opp et malawi karr på mellom 3-500 l.
Ken Myrseth
Har selv samme pumpenpå et av karene mine. Så få ut kullfilteret og legg inn mere av det andre du har. Bruker selv "makaroni"rør, bioballer og efisubstrat. Må jo også nevne at jeg bestandig fjerner de orginale svampene som medfølger de fleste utvendig pumpene orginalt, man får mye bedre/større biologisk filtrerings evne/kapasitet vis man bruker annen "inn"mat i pumpene.(min erfaing og mening da). Er selv hektet på sør amrikanere, men har lekt med tanken på et stort karr med malawi en lang stund nå, så spennende og følge tråden din. Jeg selv skal kun ha råtass/rov malawi når/vis jeg kommer ditt henn at jeg skal sette opp et malawi karr på mellom 3-500 l;).

Ja det gör jag oxå.
Har provat att ta bort vadden som följer med och byter den mot blå matta.
Den sista utvändiga pumpen som jag startade upp har jag testat att ha krossad lavasten som jag köpte på TAM i dikevein .

KEN jag säger bara Tyrannochromis nigriventer

Det är en rovfisk av rang har haft den själv.
Du kan se min gamla hos Rikard i Østfoldhallen i showkaret.
Fråga Rikard om min gamla fisk så visar han dig den.Han har ätit upp en del fisk för Rikard i det karet..så där har du din råtass

Ursäkta det sista var lite utanför det tråden handlade om

mvh Kjell
Am top3338
Så få ut kullfilteret og legg inn mere av det andre du har.
Bruker selv "makaroni"rør, bioballer og efisubstrat?

Så dere bruker ikke filter dere bruker bare makaroni, bioballer og efisubstrat?
jeg lurte litt på det:P

Hvor mye skal man bestille av hver? Tenkte å bestille på tropefisk pga lokalbutikken er så svine dyr:P eks 250 gh+ 120 kroner:P

Så hvor mye skal jeg bestille til de 3 forkjellige kammrne så det blir nok`? henter pumpen på fredag så tenkte jeg skulle få den i drift da:P

Jeg skal selv hente, delfinciklider på fredag så får vi se hvilken andre spennede fisker de har til meg der

Synes delfinciklidene er jævla fine, så bestilte en flokk på 6 stk
da hiver jeg ut svampen... Hvoerdan fungerer bioballene?

Det ejg har i nå er sånn dere kaller makaroni tror jeg. Det er brennte keramiske små sylindere. Den ene typen Clarocil er en "grov" type, som er noe stor, og har porøs overflate. Aquacil er samme tingen, bare mindre med finere overflate enn den forrje.

Bør jeg ha disse bioballene i tillegg, f.eks. i første kammer?
De hule makaronirørene skal ligge ved innsuget (nederst) for å fordele vannstrømmen og fange opp større partikler.
Kulene blir bebodd av masse nyttige bakterier etter hvert, og skal ligge lenger opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap