Vurderer å skaffe meg noen tropheuser

Driver og titter litt på Tropheuser, har tittet på en som heter Dubosi Kigoma, noen som kan fortelle litt om denne? Syns den er fin med det blå hodet. Noen som har den?

På den lista jeg har så heter den Duboisi Maswa, er det samme fisk?
Jøss, ingen som har denne fisken her på AF?
Plussmedlem
Hehe...sikkert ikke så mange som har den.

Tropheus duboisi Kigoma og Maswa er nesten samme fisk.
Maswa har et bredere bånd, og er kanskje den fineste.
heeh ikke kigoma varianten, men den tror jeg du ikke finner her i norge.

kigoma, maswa, kirilani og halembe er forskjellige fangst steder på duboisi. Alle duboisier har blått hode

Se på dette forumet under bildetråder, og så Tropheus Bilder så finner du mye god informasjon som dekker samtlige tropheus varianter.
Duboisi er vel en av de vanligste tropheusene, jeg er ny på dette feltet selv så jeg kan ikke si så mye om de annet enn at, Kigoma, Masawa etc sannsynligvis er lokasjonsnavn, altså variasjoner etter hvor i sjøen disse kommer fra. Tips om denne tråden har blitt lagt inn i tropheustråden, så det er mulig det kommer mer vettige kommentarer snart.

Ellers kan du besøke tropheus bildetråden og legge inn en post der så er det nok enklere å få svar da mange av de som har peiling abonnerer på denne tråden.
hehe, der kom en av guruene på området meg i forkjøpet ja
Så du er på jakt etter Tropheus Duboisi Boonjarit!?

Arten er sannsynlig den letteste å holde i akvarium og den mest ynglevillig. T. Duboisi befinner seg i dyppere vann enn andre Tropheus. Oppholdsplass er ofte lite sol og dermed lite med algevekst. T. Duboisi må vandre rundt på lengre avstand for å skaffe seg mat og derfor ikke så veldig revirhevende som de andre. I natur finner man dem ofte i små grupper på 4-5 eller par. Men dette betyr ikke at man kan holde dem i samme antall når det gjelder akvarium grunnet Duboisi har som andre Tropheus fortsatt temperament i beholdt. Så en gruppe er på minst 10 stk. anbefales for å dempe agresivitet. Det finnes også andre akvarister som har holdt arten i mindre tall med suksess så skyldes det andre faktor som spiller inn.

Fisken har blått farge i hode, svart i kroppen med en vertikal strippe midt på kroppen rett bak sidefinne. Strippen varierer etter hvor arten befinner seg. Smal hvit strippe har du Duboisi Karilani fra Tanzania, mellomstore hvit strippe er fra Kigoma i samme land men den bredeste hvit strippe er fra Bemba i Congo. Det finnes også variant med mellomstor gul strippe som heter Duboisi Maswa som oppholder seg i Kabogo i Tanzania.

Yngel til Duboisi har svart farge med hvite prikker i hele kroppen. Det er et nydelig syn. Det er dette som gjør at mange akvarister falt for akkurat denne arten.
kan ikke friste med noen t sp black kiriza da???
Se der ja, hjelper å bumpe tråden
Jeg har tenkt å prøve meg litt på en gruppe, aldri hatt disse fiskene. Trenger noen fisk som er livlig etter at jeg solgte saltvannskaret. Blir veldig tomt på stua. Den som står på den lista jeg har heter Maswa, ser ut som det er den som er finest av de. Den har vel gult bånd og noe kraftigere blå farge?

Jeg har ikke lagt meg oppi så veldig om den er sjelden eller ikke, men det ser ikke ut som det er noen som har den? Kan jeg blande flere Tropheus typer?

Kristian Hennig: Har tittet noe på den tråden, veldig lang tråd. Er det bilder av Duboisi Maswa i den tråden?

Badat: Ja, på jakt etter noen som kan gå i en 540 i stua. Regner med å starte med 50-100stk, de er små, så får jeg heller kvitte meg med noen underveis ettersom de vokser.
Maswa er den mest utbredt variant her i nord og antagelig den peneste. De er så popular at det finnes tusenvis av dem. Når det er snakk om Duboisi så er det Maswa det handler om. Andre varianter ble solgt også under navnet Maswa. Det blir blanding og krysning på alle måter. Forskjell mellom dem er så lite at det er kun fagfolk som ser. Derfor det finnes begreper "ekte Maswa" og "Maswa". Men folk innen bransjen vet hvem som har ekte. Jeg kan hjelpe deg med å få tak i dem hvis du vil. Du har vel fortsatt nummret mitt?
badat
Maswa er den mest utbredt variant her i nord og antagelig den peneste. De er så popular at det finnes tusenvis av dem. Når det er snakk om Duboisi så er det Maswa det handler om. Andre varianter ble solgt også under navnet Maswa. Det blir blanding og krysning på alle måter. Forskjell mellom dem er så lite at det er kun fagfolk som ser. Derfor det finnes begreper "ekte Maswa" og "Maswa". Men folk innen bransjen vet hvem som har ekte. Jeg kan hjelpe deg med å få tak i dem hvis du vil. Du har vel fortsatt nummret mitt?

Takker for mere info om den fisken!
Jeg har selv tilgang på disse fiskene, men du kan godt sende meg din kontakt/pris så kan jeg se om jeg kommer rimeligere ut. Bare send meg en mail eller noe.

Bare litt sånn utenom, hvilken av Tropheusene er mest sjelden her til lands?
Glemte at du er bedre enn de fleste herinne når det gjelder innkjøp av fisk.
Når det gjelder hvilken Tropheus som er mest sjelden her i landet så er det mange. Det er bare en brøkdel av antall Tropheusarter som blir holdt her i landet. Del skyldes prisen, del skyldes vanskeighetsgrad. Tropheus er ingen nybegynners fisk. Feil behandling koster fort flere tusen kroner. Dette kan de fleste herinne bekrefter.

Tropheus kan deles i følgende arter rangert etter sjeldenhet i landet. Den mest sjelden kommer først. Dette er min tolkning.

Annectens: (Boulenger, 1900) har 5 forskjellige geografiske varianter. Bulu Point, Halembe, Karilani, Kekese og Lumbye.
Polli: (Axelrod, 1977) finnes i Democratic Republic of the Congo og Tanzania.
Brichardi: (Nelissen & Thys van den Audenaerde, 1975) har 14 forskjellige geografiske varianter. Bulu Point, Kabimba (Canary Cheek), Cape Tembwe, Karilani, Kipili, Malagarasi (Green Wimple), Musanga, Mbimbwe, Mtosi, Mvuna, Namansi (Fiery Fry), Nyanza-Lac (Chocolate), Ujii (Katonga) og Ulwile.
Sp. Mpimbwe: har 2 forskjellige geografiske varianter. Korongwe Bay (Yellow Cheek) og Msalaba (Red/Orange Cheek).
Moorii: (Boulenger, 1898) den mest dominerende art av Tropheus og har 31 forskjellige geografiske varianter.
Sp. Black: har 8 forskjellige geografiske varianter. Caramba, Kifumbe, Kiriza (Keiser II), Mabilibili, Magara (Red sadle, Rutunga), Mboko (Lemon Stripe), Pemba (Orange Flame, Bemba) og Syeswe (Cherry Spot, Bulu Point).
Sp. Red: har 9 forskjellige geografiske varianter. Chimba, Chiwina, Kachese, Katete, Kipimwi (Tailstripe, Chipimbi), Livua (Blood Throat), Lupota (Purple Collar), Moliro og Nkamba Bay (Chilanga).
Sp. Ikola: har 2 forskjellige geografiske varianter. Ikola (Kaiser) og Kalila.
Duboisi: (Marlier, 1959) har 5 forskjellige geografiske vaianter. Karilani (Narrow White band), Kigoma (Wide White band), Maswa Halemba (Wide yellow band), Maswa Kabogo (Whitw yellow band), Maswa Pemba (wide orange band).

I tillegg kommer fargevarianter opp på dette. Det er registrert over 220 forskjellige varianter pr. i dag. Det finnes maks 30 varianter her i landet, tipper jeg. Og hvorfor den ene er mer sjelden enn den andre her i landet beror på mange grunner. Men jeg tror i hovedsak skyldes dette fiskenes tilgjengelighet og utseende.
denne er det bare vi som holder i norge og ganske sikkert ikke så veldig mange av de i europa heller. det er sp.red livua.
legger ved bilde av de
de mest vanlige fiskene her i landet tror jeg er pemba, moliro, å duboisi er nok nr 1 i norge. og ikola er vanlige her
Har du fått deg Tropheus Duboisi Maswa Boonyarit?
Nope, planen var å ha de i stua, men gikk heller over til malawi. Får vente til garasjen er ferdig så tror jeg jeg skal få plass til noen.
Evolution
denne er det bare vi som holder i norge og ganske sikkert ikke så veldig mange av de i europa heller. det er sp.red livua. legger ved bilde av de

Har vondt for å tro at det bare finnes en gruppe livua i Norge.

Min vilde gruppe hadde jeg i 2 år og på den tiden produserte de flere hundre yngel som jeg solgte til tropheusfolk i Norge.

Jeg kjenner flere som har vilde livuaer i Sverige og Danmark.
veit to som har i sverige, en litt oppe i nord og så han i vi kjøpte yngel av, men som jeg forstod så var det en slektning av han lundblad som eide gruppen livua, men ingen i danmark spurte karsten og kenneth men de kjente ingen som holde livua i danmark lenger. Godt mulig de finnes i norge, men ikke som vi veit om, men kjenner du noen så kom med en mail adresse eller no så vi kan kontakte de for og få litt nytt inn i gruppen vår også. er interesert i de i danmark også vist du har noen mail adresse eller noe, nytt blod er bra

Vi har nå 20 yngel fra 2 hu fisk den ene hadde 15 yngel den var på str med den hufisken vi fikk fra deg. kanskje det var hu.
Hva er vitsen med nytt blod om dine fisker er viltfangede??
rett og slett bare lyst på flere blir jo på en måte nytt blod.
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap