Golden malawi. trivsel og lek?

har lest litt om hvordan golden leker, og etter hva jeg har lest "skal" de på en måte går rundt om en annen og "jage" hverandres haler?
Nå mener jeg ikke fiendlig jaging.

Jeg har fått meg to golden, som er starten på mitt malawi kar, de ble sluppet oppi i dag. De ble kjøpt på tirsdag, men måtte være i ett 60 liters grunnet liming av bakgrunn i malawikaret...

Men, ca 10 min etter jeg hadde sluppet dem oppi det store akvariet, begynnte de å oppføre seg "på en annen måte" enn hva jeg hadde observert i går.
De sirklet, stanset opp, "viste seg frem" og sirklet videre. Slik holdt de på en liten stund til de mistet konsentrasjonen.

Dette er ett lekspar som har hatt yngel før. Er dette begynnelse på lek?

Det rare er at akkurat nå er det ikke akkurat de vannverdiene som golden "krever". PH er på ca 7,5, og KH er på ca 6-8d. (Brukte dråpetester, men er ikke helt dreven i KH testen ennå) Ifølge fiskebasen er kravet PH7,7-8,6 og GH 10-30d.

Siste tingen jeg lurer på, hvordan er foreldrene når det gjelder yngelpleie. Har lest at de "tygger" i ca 21 dager før de spytter ut yngel. Er yngelet da på egenhånd? Beskytter foreldrene sitt avkom? Drar foreldre kjennskap på sitt avkom?

Håper noen kan hjelpe meg med dette
Kjenner ikke så godt til arten, men som du kan se her så har 50 stykker registrert oppdrett på denne. Hvis du trykker på klikk for å se og holder pekeren over de forskjellige navnene så dukker informasjonen opp.
Hei Alexus.
Åssen går det i dag? Er det tygging på gang eller var det bare flørt/uenighet, kanskje?
En malawi-lek kan foregår slik:
Når de leker så legger hua et egg, så snur de seg og hua tar opp egget i munnen, samtidig som hun "plukker opp" det som ser ut som egg, nemlig eggflekkene på bukfinnen til hannen. Og når hun gjør det så tar han og befrukter egget med det samme. Så snur de rundt igjen og legger neste egg osv..
Så går hua med eggene / yngel i munnen i ca 3 uker, uten å spise.
(De kan svømme etter maten og lukte på den, men det ser ut som at de har kjevelås, stakkars. Det at de ikke spiser kan være et tegn på at de har lekt).
Så når yngelen er klar blir de spyttet ut og hua passer dem noen få dager, for så å glemme dem.
Yngel er en delikatesse for de fleste malawi-ciklider, både ungfisk og voksne.
De spiser gjerne mindre søsken altså.

PH bør være stabil og gjerne på 8, men 7,5 er ikke krise.
KH er viktig for å holde PH stabil, så KH 10 gir ca PH 8. Du kan f.eks bruke bikarbonat til å få høyere KH / PH.
Hva GH bør ligge på er mindre viktig enn PH. GH-verdien er det også litt uenighet om, men mellom 8 og 12 er vel det vanligste.
Håper det her var til hjelp, og lykke til
dette var til svær hjelp shira Takker.
Det var nok en liten flørt... Han som auksjonerte dem vekk sa at dette var ett par som har hatt yngel før, men jeg har nok ikke ideelle vannforhold ennå.

Må få ut discusen før jeg kan sette PH og KH opp til det nivået som jeg ønsker.

Er det andre ting som "trigger" til lek?
Har hørt at folk tar vannskifter og har i "kaldt" vann for å simulere nedbør.
Hvor kaldt bør dette være?

Setter pris på alle tips og lek, trigging av lek og trivsel
Alexus
dette var til svær hjelp shira :) Takker. Setter pris på alle tips og lek, trigging av lek og trivsel :D

Bare hyggelig
Bare gi de litt tid, de ordner seg selv når det er tid for det (lek).
Noen tips forresten:
Etter et ukentlig vannbytte på 30% så kan lek være i gang. Kaldt vann fra springen.
Ikke for mye mat, evt hopp over fòring en dag eller to, så de får noe annet å tenke på (enn mat).
Ofte så leker flere ciklider i karet omtrent samtidig. Leste at lukt og hormoner fra et lekspar trigger andre til å gjøre det samme. Kan se ut som at det stemmer hos meg. Det kan gå flere uker uten lek, og så tygger plutselig to-tre huer av forskjellig art samtidig.
Hehe. Da skal jeg prøve på det. Fikk endelig solgt discusene mine, som skal ha mat hver dag. Så når de har forsvunnet ut av akvariet kan jeg sette opp GH/KH og PH til det nivået jeg ønsker. (for malawier)

Vannskifte med kaldt vann skal jeg prøve på, men, er det da snakk om skikkelig kaldt vann? Tåler malawiene ett slikt temp. fall på ca 3-5 grader?
Fylle på kaldt vann
Det går fint. Ikke bare det, men det ser ut som at de blir lykkelig av kaldvannet. Holder seg gjerne der kaldt vann blander seg med varmt vann, og hannene blir litt "yren" etterpå.
Det er en fordel om du kan la ei pumpe gå under vannfylling, så ikke kaldvannet blir liggende i ro på bunnen.
Du trenger jo ikke ha fuldt trykk på vannet fra springen heller. Er du redd det blir for kaldt for dem så la det renne saktere, og la varmekolben være på
(jeg har en av den typen som kan senkes helt under vann).
Det er artig å se på dem etter vannbytte, og da blir det litt artigere å gjøre den jobben også
Hehe. Høres bra ut. Skal prøve meg på dette senere idag

endelig fått ny varmekolbe, da den forrje tok kvelden. 240 literen har bare hatt en 50W kolbe i en uke nå, hehe.

Gjelder dette med vannskifte for alle malawier? Er på jakt etter Acei enda, men utrolig vanskelig å få tak i her i Rogaland

Forresten, har ett lite spørsmål til ang. golden:
- Jeg har noe yngel av golden som er nesten i det stadiet hvor man kan skille kjønn på dem. tingen er at noen av dem er av og til blekere enn normalt og får loddrette striper langs kroppen. Hva betyr dette? er dette noe det samme som med discus sine "stress-striper"?
Det med vannskifte gjelder alle malawier. Malawisjøen har et rent og oksygenrikt vann, med lite humus o.l. som senker Ph.
Jeg hoppet over et par ukentlige vannbytter (og hadde også bare Gh 6)
med det resultat at flere av de fikk grå/matte øyne. Etter vannskifte og mere tilsetningsstoffer så ble de bra etter 3 - 4 dager, så det gjør jeg ikke igjen.

At de skifter mønster er helt normalt og noe av det som er artig med malawi; Når du blir bedre kjent med de så ser du hvilket humør de er i. De kan forandre seg totalt i enkelte tilfeller. Det er en del av kropsspråket de bruker seg imellom. F.eks en Hongi kan i et øyeblikk ha sterke, lysende farger og svirre rundt som en reklameplakat, og så må den plutselig kamuflere seg og blir helt mørkebrun. Vil jo ikke bli spist av fugl heller
Så striper, flekker og farger trenger ikke å bety noe negativt.
hehe.
Malawier er virkelig fantastiske fisker. En ting som jeg setter stor pris på er golden sin rolige atferd. har knapt sett noe knuffing blandt dem. Har 7 stk nå.

Nå tenker jeg på å skaffe meg yngel av Acei 4-5 stk. 1-2 delfiner og en hongi.
Delfinen må jeg nok selge etterhvert som den vokser seg "ut av akvariet", og hongien skal jeg prøve å ha så lenge det er mulig. Blir den for aggresiv blir den adoptert bort.

Hva synes du om dette?
Det meste av yngel / ungfisk går sammen så lenge de blir flyttet når de begynner å ta/trenge plass, så det skulle ikke være et problem i seg selv.
Men jeg tror du vil få mer glede av å ha få, men større grupper i stedet for enslige fisker, eller et par som du må kvitte deg med senere pga størrelsen.
Personlig så vil jeg heller anbefale at du skaffer deg kanskje 5 - 7 småfisk av tre eller fire arter, og så selger du videre de som ikke passer inn av en eller annen grunn. Da har du også fisk som har vokst opp sammen og er mer greie med hverandre.
Selv har jeg Hongi i 250-literen og det går greit så lenge hunnene har gjemmeplasser. Har blitt veldig glad i hongiene. Hannen er sjefen i akvariet og stopper all krangel mellom de andre (som alfa-hanner gjerne gjør). Han har full kontroll uten å være brutal Hun-hongi har ikke så fine farger som andre hun-malawier kan ha, men hannen er utrolig flott.
Acei kjenner jeg ikke, men de skal være lite aggresive av seg.
Pseudotropheus socolofi blir også anbefalt til mindre kar.

Okey, den er jeg med på.

Hva med dette oppsettet:
7 golden
6 Acei
6 Pseudotropheus S.
5-6 Hongi (Kun en hann)

Ang. Pseudotropheus S. hvor "lett" tilgjengelige er disse? Har aldri sett dem eller hørt om dem før. (overraskende lik golden på en måte).

Ett offtopic spørsmål ang. mat:
Har lest en del i bøker og på nettet, og det er ikke noe tydelig svar på hva som er best egnet for til malawier. Bl.a. hongi står det her på fiskebasen er algeeter, mens andre plasser står det omnivore. Blir noe forvirret, men har forstått at for med spirulina er viktig...

Så jeg spør heller enkelt, hva mater du dine malawi med?
Skulle vel gå greit det? Kanskje litt for mange når de blir voksen i en 240 liter, men det var vel ungfisk du tenkte på.
Det er jo bare å prøve seg frem. Selv har jeg endt opp med litt andre arter. Noen av dem fulgte med karet da jeg kjøpte det, noen har jeg fjernet og så har jeg suplert litt. Nå etter 1,5 år begynner jeg å bli fornøyd, men har en del hanner for mye.
Socolofi var bare et forslag, men jeg vet ikke hvor vanlige de er i handelen.
Du kan sikkert bestille fisk du vil ha i dyrebutikk, eller sett en annonse her på AF.

Algespisere (mbunas) skal ha mest grønntfòr og litt proteiner fra krepsdyr (lever jo litt smådyr i algeteppet de gnager på). De har munner, tenner og fordøyelses-system som er spesialisert til beiting.
(Jeg har lagt inn et bilde av beitende callainos i tråden min).
Omnivore skal ha mere krepsdyr-proteiner, og så har du rovfiskene som gjerne skal ha fiske-kjøtt også.
Det er derfor viktig å skille disse og ha de i forskjellige kar, med forskjellig innredning.
Hvis du søker på "oppskrift rekemiks" så finner du oppskrifter med forskjellige blandingsforhold, utifra hvem det er til.
Av pellets bruker jeg f.eks disse fra Aquatic Nature. Cichlid Excel til mbunas og Cichlid Basic til mine frittsvømmere, men det finnes mye bra på markedet, og mange teorier Flakfòret jeg kjøper heter vel "Tropical malawi".
I tillegg får de grønnsaker som vomfyll.
Da skal jeg få kjøpt meg det foret fra aquatic nature excel. hehe.

Av de fiskene jeg ønsker å ha i mitt kar, er det bare golden som er omni, resten er herbivore. Skal begynne å lage rekemix til fiskene nå snart også.
Fikk høre av en kjenning at spirulina er topp å blande i rekemixen, men at dette må kjøpes på apoteket. Bruker du dette i din mix?

Jeg har laget rekemiks bare en gang, og da tok jeg det jeg fant her jeg bor.
Ikke spirulina, altså, men spinat i håp om at det hadde litt av samme virkning.
Må jo fortelle at jeg hadde i alt for mye hvitløk. Jeg trodde fiskene hadde orm da jeg fikk dem og hadde lest at hvitløk skulle være bra mot det, så jeg hadde i "noen" fedd. Nå lukter det hvitløk av akvariet når de får
rekemiks men det ser ut som at de liker maten allikevel. Fine farger har de også.
Jeg har litt problemer med å gi dem miksen, den løser seg opp for fort og blir sugd inn i filteret ganske fort pga vannstrømmen. Så hvis de får for mye / ofte så kommer det gassbobler fra filteret, og det blir høyere NO3-verdi.
Tror jeg må lage ny miks

Ikke ha oppi for mye spirulina. Da kan fiskene få "spirulina-flekker".
Spesielt Golden kan få disse, men de er ikke farlig og går bort hvis de får annen mat.
hehe. Komisk med fisk med hvitløksånde? :p

Har igjen ett par spørsmål: (beklager)

*Hva er ideel temp. for malawikar?
Har lest flere plasser at temp kan ligge mellom 24 - 27 grader. Det er jo et nokså godt slingremonn.

*Hva er abosullte laveste temp man kan ha i ett malawikar?
Dette med tanke på vannskifte med kaldt vann...

ps.
Beklager at det kommer så mange spørsmål hele tiden. hehe.
Burde skiftet tittel på tråden til generelle spørsmål om malawi istedet :P
Det er da ikke noe å beklage, det er da frivillig å svare.
Her finner du mye info Cichlid-forum.com forresten. Mye bra tips generelt, og info om artene.

Den ideelle temperaturen er 26,67 grader :-p
(Dvs jeg oversatte 80 F og fikk det svaret).
Hva som er den perfekte temperaturen kommer an på hvilken art det gjelder. Noen lever på grundt vann mens andre lever dypt.

Jeg vet ikke "Hva er abosullte laveste temp man kan ha i ett malawikar?"
er, men når jeg har i 30 % kaldvann fra springen så synker det til 23 grader.
Det viktigste er at kaldvannet ikke blir liggende i ro på bunnen, for da blir det for kaldt. Lurt å ha en pumpe gående mens du fyller på.
Kan jo la det renne litt sakte også, men fiskene liker det kalde, friske vannet ser det ut til.

Skal sjekke ut forumet

Ett siste spørsmål, tror jeg:

Hvor lang tid tar det fra å være yngel til voksen/fruktbar? Generellt sett for malawi...
Alexus
Skal sjekke ut forumet :) Ett siste spørsmål, tror jeg: Hvor lang tid tar det fra å være yngel til voksen/fruktbar? Generellt sett for malawi...

To siste spørsmål mener jeg :p

andre spørsmål: Hvor kan man få kjøpt slike algeflak som det står skrevet så mye om?
Hvor lang tid det tar til de er kjønnsmoden kommer mye an på art, fòr, fòringsrutiner og andre forhold i karet. Hvor fisken er på rangsstigen vil nok ha en del å si også. Et års tid vil jeg gjette er et minimum ved normale forhold, kanskje to også noen ganger.
Synes det er greit at de vokser sakte jeg. De gjør mye av seg når de
er 4 - 6 cm og fyker rundt i karet som en flokk med lekne mus
De voksne er mer "seriøs"; Skal passe grenser, sjekke damer eller gjemme seg for innpåslitne mannfolk

Alge-flak; Tenker på spirulina da kanskje? De fleste nettbutikkene som ligger under "lenker" har spirulina i forskjellig form.
F.eks Webzoo: [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2713&HKatID=]Ocean Nutrition Spirulina Flakes [/URL]

Tropefisk har spirulina pulver for å blande i rekemiks: Spirulina pulver.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap