Starte malawikar

Har kjøpt et akvarie på 400 liter og snuser litt på å starte et rent malawikar. Men jeg klarer ikke finne ut hvilke fisk det er, og hvilke som er greie å holde. Er det noen som har råd om hva som kan være greit å begynne med?
Vil foresten legge til at han i dyrebutikken fortalte meg at alle malawi er fredelige plantespisere som bare gnager alger av steiner (hmm...syns det stemte dårlig ut fra det jeg har lest). Så forsøkte han å dytte på meg en fisk fra det som tydeligvis var et saltvannsakvarie. Den kunne jeg godt ha sammen med malawi i ferskvannsakvariet mitt sa han. Herregud, finnes det ingen grenser for hva de skal dytte på deg av uvitenhet og feil fisk!
Så her trenges det råd, ikke overlat meg til dyrebutikkens manglende kunnskap!!!!!!!
Holder på å starte opp malawier selv. Så jeg er ingen verdensmester. Men, jeg kan si at Golden - Labidochromis caeruleus er en kjempegrei malawi.
( )

Denne er lite teritoriell og er relativt fredlig. Har til nå en gjeng på 7 individer. (dette er da 2 voksne og 5 yngre fisk). Tenker å dem sammen med Acei. Så jeg er på jakt etter dem nå. Acei skal visst også være en fredelig malawi, noe som er greit å ha.

Hør med Shiramor, Kjell B og Anita. De har masse kunnskap om malawier.
Alexus
Hør med Shiramor, Kjell B og Anita. De har masse kunnskap om malawier. :)

Takk for det Vel, snakker for meg selv her: Når jeg er usikker på noe så sjekker jeg med info i flere nettsider som omhandler malawi-ciklider. Lærer masse der (se under linker)

Smokey: Gratulerer med et jomfruelig 400-liters kar. Skulle ønske det var meg
I det karet kan du ha litt av hvert, og med mye stein og gjemmeplasser så kan du ha det meste. Ciklidene klarer å ha egne territorier, eller å stikke av om det trengs.
Spørs jo forresten om det er mbuna (steinrøyser) eller frittsvømmende (mer åpent kar) malawi du vil ha. (Som eksempel kan du se et av hver i profilen min).

Her er eksempler på mbunas som er enkle/vanlige (kan variere det der):
Golden, som Alexus foreslår,
Labidochromis sp. ´Hongi´,
Mel. cyaneorhabdos,
Pseudotropheus estherae (Rød Zebra),
Pseudotropheus socolofi, + mange fler.
Se litt hva som finnes i butikker (eller på annonser her på AF), skriv opp art og søk på info.
Lykke til

Alexus: Takk for svar! Lykke til med akvariet ditt!

Shiramor: Takk for at du deler din kunnskap. Akvaiene dine er kjempefine!

Det melder seg noen spørsmål:
- Hvordan finner jeg ut hvilke fisk som er frittsvømmende eller mbanu? Jeg forstår det sånn at en kan ha bare en av artene (om det er riktig å si)
- Hvor mange grupper er det fornuftig å holde i et 400liters akvarie, og hvor mange av hver fisk?
- Skal det være planter i akvariet?

Håper noen har tid til å styre denne nybegynneren i riktig retning, vil gjøre det riktig denne gangen. De andre akvariene mine har måtte gjennomgå en del omstrukturering pga dårlig planlegging, så denne gangen vil jeg ha planen klar når jeg begynner
Du kan gå inn på denne siden til cichlid-forum.com for å se hvilken gruppe de tilhører.
Søk på "Lake Malawi" og f.eks "Malawi mbuna", så får du ei lang liste.
De andre gruppene er Aulonocara og de andre malawiciklidene. Disse to gruppene vil gjerne ha et åpent område i akvariet.
Det kan variere litt hvordan de forskjellige artene vil ha det. Det står gjerne litt om det under hver profil i div fiske-databaser.
I et kar på 400 liter kan man blande noen arter, men de bør velges ut nøye.
De bør være:
- omnivore (spiser både alger og proteiner fra krepsdyr), samme mat, altså,
- rolige mbunas og
- frittsvømmere som tåler en støyt.

Mange lykkes med å ha mange ciklider i karet. Det gjør at de ikke klarer å ha territorier, og aggresjon blir fordelt på flere individer. Kommer mye an på hvilke arter du ender opp med. Kjøp f.eks mange ungfisk, la de vokse opp sammen og kvitt deg med de som ikke fungerer etter hvert.

Planter er "frivillig". Et 100% biotopkar er plantefritt, men mange har gjerne litt planter i lell. F.eks Vallisneria er ganske biotopriktig. Fetses godt i sanden pga graving. Fint for yngel

Tips: Husk å legge isopor e.l. i bunnen av karet (mot punktbelastning og for å fordele tyngden). Så legger du noen steiner oppå der, så sand og så mere stein
Shiramor: Takk for gode råd. Gikk inn på lenken du la ved, mye spennende å lære. Støtte på et oversettelsesproblem: Noen som aner hva "Conspecific Temperament" betyr? Det står gjerne "Temperament: Peaceful" først, så "Conspecific Temperament: Mildly Aggressive" nedenfor. Kanskje jeg som er dum, men betyr det at fisken er aggresiv til tider og ellers fredfull? Noen som vet? Prøvde å oversette det på google translate, men fikk ikke opp noen oversettelse.

Gleder meg til å få satt opp akvariet mitt, skal planlegge det godt
Conspecific temperament
Med "Conspecific Temperament" tror jeg de mener "innenfor samme art",
altså hvordan de oppfører seg mot artsfrender.

Ciklider som ligner veldig på artsfrender kan også få samme behandling:
F.eks kan Blå ahli og delfiner (som begge er helt blå) krangle litt.

Jeg gleder meg til bilder

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap