- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus-oppstart
Tropheus-oppstart
hei, er 14 år, og har veldig lyst på et tropheus kar.
har drevet med akvarier et års tid og det som går i huset nå er en 200l med prinsesser, leleupier og multifasciatuser.
det jeg egentlig skulle spørre om er en komplett gjennomgang av hva jeg må være klar over, alt fra himmel og jord ang. tropheus-akvarium-oppstart.
feks. isopor i bunnen, silikon mellom steinene, hvilke type tropheus, størrelesen på akvarium og alt det der, uten at det går med for mye penger, litt begrenset pengepung når man er 14 ja.
btw. er biltemasand åpent for salg igjen? vil ikke bruke rådasand i karet, feil farge.
jul er akvarietid.
har drevet med akvarier et års tid og det som går i huset nå er en 200l med prinsesser, leleupier og multifasciatuser.
det jeg egentlig skulle spørre om er en komplett gjennomgang av hva jeg må være klar over, alt fra himmel og jord ang. tropheus-akvarium-oppstart.
feks. isopor i bunnen, silikon mellom steinene, hvilke type tropheus, størrelesen på akvarium og alt det der, uten at det går med for mye penger, litt begrenset pengepung når man er 14 ja.
btw. er biltemasand åpent for salg igjen? vil ikke bruke rådasand i karet, feil farge.
jul er akvarietid.
Postet 06.10.08 kl 20:22
Hei baronen
Tropheus er en flott fisk. Det har blitt et lite tropheusmiljøet her i Norge. Her på Østlandet er det en god del personer som har fisken. Så du kommer ikke til å stå alene i hobbyen. Jeg ser at du har erfaring med Tanganyika fisker allerede. Da blir overgang til Tropheus ikke så store.
Forberedelse er meget viktig. Ikke minst fordi Tropheus er en forholdvis dyr fisk. Isopor i bånn er klok å ha med tanken på steninnredning som er typisk Tanganyika biotop. Du bør ha minimum 325 liter. Bruk et bunnsubstrat som bufferer Ph. Dvs den holder Ph verdi stabilt slik at Ph'en ikke endrer seg som en jo jo. Bunnlag bør være minst 5 cm tykk for å ha effekten. Bruk runde steiner som du plukker fra innsjø eller ved badestrender. Firkante skifeplater fungerer også bra. Vann i et Tanganyika skal være krystal klart og rik på mineraler og Ph litt over 8. Akvariebutikker selger tilsetningsstoffer som sørger for riktig vannverdiene. Filtrering og sirkulasjon er en vesentlig ting å satse på. Sirkulasjon bør være minst 5 ganger karsvolum. Dvs. med et kar på 325 liter trenger du en sirkulasjon på minst 1500 liter i time.
Og sist men ikke minst. Akvariet skal kjøres inn på minst 4 uker før innseting av fisk. Dum å miste mange penger. Kjøp fisk av en som er kjent i miljøet. Du sparer fort mange penger.
Er det mer så får du komme med spørsmål.
Forberedelse er meget viktig. Ikke minst fordi Tropheus er en forholdvis dyr fisk. Isopor i bånn er klok å ha med tanken på steninnredning som er typisk Tanganyika biotop. Du bør ha minimum 325 liter. Bruk et bunnsubstrat som bufferer Ph. Dvs den holder Ph verdi stabilt slik at Ph'en ikke endrer seg som en jo jo. Bunnlag bør være minst 5 cm tykk for å ha effekten. Bruk runde steiner som du plukker fra innsjø eller ved badestrender. Firkante skifeplater fungerer også bra. Vann i et Tanganyika skal være krystal klart og rik på mineraler og Ph litt over 8. Akvariebutikker selger tilsetningsstoffer som sørger for riktig vannverdiene. Filtrering og sirkulasjon er en vesentlig ting å satse på. Sirkulasjon bør være minst 5 ganger karsvolum. Dvs. med et kar på 325 liter trenger du en sirkulasjon på minst 1500 liter i time.
Og sist men ikke minst. Akvariet skal kjøres inn på minst 4 uker før innseting av fisk. Dum å miste mange penger. Kjøp fisk av en som er kjent i miljøet. Du sparer fort mange penger.
Er det mer så får du komme med spørsmål.
Postet 06.10.08 kl 21:15
Endret: 06.10.08 kl 21:17
hei.. tropheus er noe du ikke kommer til og angre på at du begynnte med..det er en fisk i mye aktivitet mye lek under rette forhold og fune/kule og se på. er vel egentlig ikke så mye og tilføye til det som badat skrev. men min 325l + er og anbefale enste er dubbosiene som kan være i mindre kar...
ellers vil jeg si at skal du hatek i tropheuser så kjøp på det private markede, finn aldri på og kjøp i en butikk. er noe av de sykeste prisene jeg har sett. og dog spess på en butikke som vi var i oslo. på vår korte tur dit.. er noe avdet mest sinnsyke jeg har sett. troffer til oppi mot/over 500 kr stk...??? små var de og.. så kjøp av private er endel sikkre troffe folk og kjøpe av øst på, deriblant badat som jeg kan anbefale på det sterkeste... selv har vi no 6 kar med troffer/frontosa. og angrer ikke 1 sek på at vi begynnte med det.. lykke til.
ellers vil jeg si at skal du hatek i tropheuser så kjøp på det private markede, finn aldri på og kjøp i en butikk. er noe av de sykeste prisene jeg har sett. og dog spess på en butikke som vi var i oslo. på vår korte tur dit.. er noe avdet mest sinnsyke jeg har sett. troffer til oppi mot/over 500 kr stk...??? små var de og.. så kjøp av private er endel sikkre troffe folk og kjøpe av øst på, deriblant badat som jeg kan anbefale på det sterkeste... selv har vi no 6 kar med troffer/frontosa. og angrer ikke 1 sek på at vi begynnte med det.. lykke til.
Postet 06.10.08 kl 22:24
Postet 07.10.08 kl 19:03
Postet 07.10.08 kl 19:16
duboisi begynner å høres bedre og bedre ut, tror jeg holder meg til den foreløpig.
den er den minste tropheusen skulle jeg tro...
skal ha en den største eheim eccoen, den tar 600 l i timen, og den klassiske innvendige eheim-pumpa som tar 1200l i timen. de til sammen skulle vel ta 1700. det skulle vel være nok.
den er den minste tropheusen skulle jeg tro...
skal ha en den største eheim eccoen, den tar 600 l i timen, og den klassiske innvendige eheim-pumpa som tar 1200l i timen. de til sammen skulle vel ta 1700. det skulle vel være nok.
Postet 07.10.08 kl 20:47
Duboisi er ikke spesielt mindre enn de andre. Vanlig størrelse på en voksen tropheus er rundt 13-14 cm. Duboisi er inkludert.
Det ser bra ut med en innvendig og en utvendig. Sett dem opp slik at det blir god vanngjennomstrømming. La utblåsere lager masse bevegelser i vannoverflate. Eller hvis innvendig pumper har et luftinntak så sett en plastslange på den. Det gir masse luftbobler i vann. Tropheusene dine vokser fortere med oksigen rik vann.
Det ser bra ut med en innvendig og en utvendig. Sett dem opp slik at det blir god vanngjennomstrømming. La utblåsere lager masse bevegelser i vannoverflate. Eller hvis innvendig pumper har et luftinntak så sett en plastslange på den. Det gir masse luftbobler i vann. Tropheusene dine vokser fortere med oksigen rik vann.
Postet 07.10.08 kl 21:28
Postet 09.10.08 kl 20:29
Postet 09.10.08 kl 20:58
Postet 12.10.08 kl 19:48
Endret: 12.10.08 kl 19:51
Ja. Munnstykke til utblåseren til innvendig filter pleier å ha ey hul til inntak av luft. Ved å sette en plastslange der så kan man senke utblåseren under vann. Slangen er så pass lang at den kan henge over kanten av akvarie eller tilkople et luftventil.
Hvis du virkelig planlegger å ha et Tropheuskar så får du komme til meg en tur å se på Tropheus hvis du har lyst. Så vil jeg hjelpe deg med innkjøp.
Her får du noe å kose deg med så lenge.
Hvis du virkelig planlegger å ha et Tropheuskar så får du komme til meg en tur å se på Tropheus hvis du har lyst. Så vil jeg hjelpe deg med innkjøp.
Her får du noe å kose deg med så lenge.
Postet 12.10.08 kl 20:15
Endret: 12.10.08 kl 20:17
supre bilder, også en fin avrunding med yngelen til slutt, får håpe jeg får noen sånne etter vert.
men har du noen anbefalinger ang. bakgrund, f.eks. er det noen billigere enn back to nature med henhold til kalitet og pris?
vil ikke at pumpe og v.kolbe og annet utsyr skal ødelegge intrykket av karet.
det er en brun/rødlig variant fra BTN som var veldig fin.
men har du noen anbefalinger ang. bakgrund, f.eks. er det noen billigere enn back to nature med henhold til kalitet og pris?
vil ikke at pumpe og v.kolbe og annet utsyr skal ødelegge intrykket av karet.
det er en brun/rødlig variant fra BTN som var veldig fin.
Postet 12.10.08 kl 21:27
Postet 12.10.08 kl 21:29
baronenglemte noe, hvor er det man får tak i argonitt-sand, og hvor mye koster det?
her kan du få tak i "billig" agronitt sand de sender og så det sku ikke være noe problem, har no hørt at dette er billiger enn butikker øst på selger defor og det er større sekker..
aaahh flotte bilder badat..
Postet 12.10.08 kl 21:39
Hei baronen
Jeg bruker ikke bakgrunn. Skal du ha billig bakgrunn så må du lage selv. Ellers så venter du på brukte som legges til for salg. Jeg bruker heller ikke Argonte sand men en mye billigere alternativ men like god. Ellers så Jan Holt på Bislet Oslo selger Argonite.
Postet 12.10.08 kl 21:49
baronenhei, er 14 år, og har veldig lyst på et tropheus kar. har drevet med akvarier et års tid og det som går i huset nå er en 200l med prinsesser, leleupier og multifasciatuser. det jeg egentlig skulle spørre om er en komplett gjennomgang av hva jeg må være klar over, alt fra himmel og jord ang. tropheus-akvarium-oppstart. feks. isopor i bunnen, silikon mellom steinene, hvilke type tropheus, størrelesen på akvarium og alt det der, uten at det går med for mye penger, litt begrenset pengepung når man er 14 ja. btw. er biltemasand åpent for salg igjen? vil ikke bruke rådasand i karet, feil farge. jul er akvarietid.
Hei!
Velkommen i "Tropheus Klubben"...
Ser det nevnes i tråden at du kan sette inn fiskene etter 4 uker, det er noe jeg ikke ville gjort, ville ventet 8 uker hvertfall hvis filteret ditt er nytt og ikke innkjørt!
Når det gjelder filtrering så ville jeg gått for Eheim 2028, den er perfekt til 200 literen siden du da vil overdimensjonere filterkapasiteten og dermed kan du fore ekstra hard i en periode. MEN dette kun hvis filteret er godt innkjørt!
Jeg bruker selv Eheim 2026 + 2028 + 2080 og MÅ si at dette er noen fantastiske filter på alle måter.
Når det gjelder bunnsubstrat så bør du gå for Argonittsand, feks. sanden fra Carib Sea, den kan kjøpes hos Jan Holt i OSLO.
Du bør helt klart gå for rene artskar når det gjelder Tropheus, eller 2 arter men ikke av samme variant som feks Black og Black.
Som underlag i akvariet bruker jeg 1 cm isopor, fungere meget bra! jo tykkere jo verre vil det bli med oppdrift!
Sirkulasjonsregelen som jeg bruker er 10x, dvs at i en 325 liter, så har jeg en sirkulasjonspumpe på 3000 l/t gående.
Ville nok gått opp til en 325 liter hvertfall etter hvert som du får råd... og da kjøre en gruppe på rundt 30 stk Tropheus. (Er veldig mange pene varianter, men er viktig å studere markedet fordi det er noen som priser seg høyere enn de bør, så bruk litt tid på dette!! )
Postet 13.10.08 kl 22:26
Postet 13.10.08 kl 22:47
uff, har ventet i 2 uker, og har enda ikke fått hentelappen.
har generelt sett dårlig erfaringer med webzoo, ingenting av det som jeg har bestilt har dukket opp noe sted.
bra det er oppkrav da...
men nå skal jeg kjøpe innv. eheim 2208 på en annen nettside.
takk for gode svar og at dere delte erfaring med meg, (som jeg ikke har enda).
og badat, høres ut som du har meget god peiling på alt mellom himmel og jord ang troffer, må ta meg tid til å se på kar hos deg en gang
har generelt sett dårlig erfaringer med webzoo, ingenting av det som jeg har bestilt har dukket opp noe sted.
bra det er oppkrav da...
men nå skal jeg kjøpe innv. eheim 2208 på en annen nettside.
takk for gode svar og at dere delte erfaring med meg, (som jeg ikke har enda).
og badat, høres ut som du har meget god peiling på alt mellom himmel og jord ang troffer, må ta meg tid til å se på kar hos deg en gang
Postet 14.10.08 kl 18:28
baronenuff, har ventet i 2 uker, og har enda ikke fått hentelappen. har generelt sett dårlig erfaringer med webzoo, ingenting av det som jeg har bestilt har dukket opp noe sted. bra det er oppkrav da... men nå skal jeg kjøpe innv. eheim 2208 på en annen nettside. takk for gode svar og at dere delte erfaring med meg, (som jeg ikke har enda). og badat, høres ut som du har meget god peiling på alt mellom himmel og jord ang troffer, må ta meg tid til å se på kar hos deg en gang:D
Synd at du har dårlig med erfaring med Webzoo, men har du sendt de mail eller ringt dem?
Hva skal du bruke Eheim Aquaball 2208 pumpen til? Anbefales ikke til 200 literen din!!
Har du bestemt deg for filtrering og evt hvilke filter skal du bruke?
Postet 14.10.08 kl 18:37
Postet 14.10.08 kl 18:48