Tropheus spørsmål

Jeg skal bytte litt i mitt gjenstående kar og skal da ha tropheus isteden for malawi der. Karet er 540 l og jeg har fått tips om å kunne holde disse tre sammen:
* Tropheus
* Hestenese
* Sitronciklide

Det jeg lurer på er om man kan ha to forskjellige slag tropheus eller om dette blir som malawien. For like derav hybrider.

Takker for svar

Mvh Linda
Hei linda
Det er meg en glede å hilse deg velkommen til Tropheus miljøet. Du befinner deg nok i en fase da du ønsker en litt mer nyanserte og stilrene fisker. Som du antydet så Malawi har blitt for popular at det blandes og krysses alle mulige måter. De fleste Tropheusholdere herinne prøver å holde rene artskar slik at det ikke lager hybrider og beholder artens karakteristikk. Ellers så Tropheus er ikke så forskjell fra Malawi. Du bare skru allting fra Malawi et hakk opp så stemmer det for Tropheus.

Det går fin å ha Tropheus og Hesteneser sammen men ikke Sitroncklide. De 2 første er algerspisere men sist nevnt er kjøttetende.

Ellers så det går også ann å ha forskjellige Tropheus sammen. Det er alltid en fare for krysning men tar forholdsregler så går det nok bra. Hovedregel er å ikke holde samme art i samme kar. Bør foreløpig ikke holde Sp-artene (red & black) sammen med Moorii siden de tidligere var en underart til Moorii.
Takker for velkomsten.

Godt at det er folk her som er mer drevne. Hadde planer om en gruppe på ca 30 tropheus (kun et slag) og noen hesteneser i karet. Tar da sef ikke sitronciklider, men lurer på om noen sneglehuslekere kan være aktuelt??

mvh Linda
En gruppe på 30 passer perfekt til 540 liters kar. Og har nok bunnplass til sneglehuslekere. Jeg har ikke holdt sneglehuslekere sammen med Tropheus så jeg tør ikke å svare men jeg kjenner noen som har gjort det. Vi får satser på at de dukker opp her snart.
Så flott. Man kan alltids prøve.

Da er det bare å finne riktige sb\naglehuslekere..hehe

Mvh Linda
Har du bestemt deg for en type Tropheus eller? Det er mange tropheusvenner herinne så vi kan nok hjelpe deg med et eller annet hvis behov.
Tja, jeg har sett på noen som de selger på Nols ciklidehobby. De heter Tropheus sp. red "Moliro" eller så syntes jeg Tropheus sp. Black "Kiriza" F1 var fine.
Ja begge er fne troffer. Jeg hadde en gruppe Moliro for en stund siden. Nå befinner de seg i Bergen. Jeg har Duboisi Maswa, Pemba og Ikola akkurat nå. Men jeg vet det fins Kiriza her på østlandet. Ellers så er Kent som eier Nols ciklidehuset er en troverdig kar. Fiskene hans pleier å være bra. Jeg selv har handlet der. Ellers så prisen på Tropheus herinne er litt rimeligere enn det som du får hos Kent.
Jepp, er fornøyd med malawien fra Nols så jeg skal se på tropheus der, men først skal malawien ut av karet her.
Sjekker sef ut på nett før jeg kjøper noe som helst.
Hei og velkommen til tropheus verden.
Skulle gå helt fint og holde sneilehusleker med tropheus, men de kan bli litt voldsomme for sneilehus lekere. så de kommer liksom ikke helt frem i kar med tropheus.
Vi har holdt regani med tropheus og det går kjempe fint,
SAmtidig så har vi flok med astatotilapia burtoni med de, og hesteneser.
alle sammen har vært megt gode tropheus vennelig fisker.

Vi har 30 stk moliro yngel men de er bare 14 dager gammle enda så de er ikke til salgs før om noen mnd, vist det er av interesse, se min profil for bilde av foreldre. de er VF. da har vi sikkert rundt 50 stk om en mnd vist alt går som det skal da

Ellers så har vi 40 til 50 stk astatotilapia yngel her, samt så har vi sikkert 2 til 3 hesteneser og avse de er unge halv voksne i str.
Evolution
Hei og velkommen til tropheus verden.;-) ... Vi har 30 stk moliro yngel men de er bare 14 dager gammle enda så de er ikke til salgs før om noen mnd, vist det er av interesse, se min profil for bilde av foreldre. de er VF. da har vi sikkert rundt 50 stk om en mnd vist alt går som det skal da;-) Ellers så har vi 40 til 50 stk astatotilapia yngel her, samt så har vi sikkert 2 til 3 hesteneser og avse;-) de er unge halv voksne i str.

Gratulerer så mye med forøkelse i fiskebestand. Det viser at dere driver akvariehobbyen på en "økonomisk effektiv" og "bærekraftig" måte. Da må dere jobber hardere for å skaffe flere medlemmer til den nye klubben til Vidar. Jeg skal formidle dem her i Oslo hvis jeg får henvendelser.
Åh gøy med flere troffe folk. Spesielt jenter,da det er masse gutter her hehe
Her er en link med fisker til deg :

Fint antall til ditt kar. Vi har 45 stk store moliro i vår 530 liter..Evolution er min samboer, og som han sa så kan du jo få kjøpe moliro yngel eller Livua yngel av oss.
Når er du klar til å få fisk i karet da?
Takker for svar alle sammen.

Karet mitt blir ikke klar for troffer før malawiene er solgt. Kan ta en stund, men det gjør ikke noe. Har god tid. Vet hva jeg vil ha oppi der så da kan jeg bruke tiden imellom for å finne den jeg syntes er mest alright.

Moro at det er flere troffe jenter her. Slipper å føle meg så ensom..hehe..

Mvh Linda
Tropheusmiljøet trenger flere folk som deg Linda. Rolig og beherskende. For det er nettopp hastverk som har gitt Tropheus så mange dårlige og feilaktige rykter. God tid og god omsorg er de viktigste tingene du kan gi Tropheusene dine. Og du får masse gleder tilbake som belønning.
Takker for det Badat.
Jeg er ganske så rolig. Liker å gjøre ting riktig. Neat freak kan man kanskje kalle meg, men har funnet ut at det er bedre å spørre en gang for mye enn etter at fiskene er døde..hehe..

Og jeg syntes det er viktig at karet er slik jeg vil ha det før jeg starter. Vil ikke fikle for mye unødig oppi der da dette stresser fiskene.

Gleder meg sef. til jeg får fiskene i karet, men har overhode ikke dårlig tid. Hvis jeg kan vente på en innvendig bakgrunn i 2 mnder så skal dette være "a piece of cake".
Pluss at hvis jeg skal bruke en god slum penger på fisker så bør det være noen jeg garrantert vil like og trives med.

Mvh Linda
Hel enig med deg Linda. "Easy come, easy go". Men det som du må streve for å få det til, det har du mer glede av.
Hei igjen linda
Jeg prøver å holde liv i Tropheus drømmen din.
Her får du en liten motivasjon: Tropheus Duboisi Maza yngel.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Nydelige Badat.

Her lever Tropheus drømmen som bare det. All malawien er nå snart ute av karet så det bør ikke gå så himla mande uker før jeg kan begynne å se meg om etter kandidater til karet.

Dere som har tropheus, har dere lavastein eller naturstein i karet?? Har masse lavastein fra før lissom, men kan bytte ut om nødvendig.

Mvh Linda
har stortsett bare naturstein.. gjerne noen kalksteiner med masse hull i ynglekaret
Linda Kristin
Nydelige Badat. ... Dere som har tropheus, har dere lavastein eller naturstein i karet?? Har masse lavastein fra før lissom, men kan bytte ut om nødvendig. Mvh Linda

Jeg hadde også lavasteiner før men har nå gått over naturstein. Ulempe med lavastein er at de har skarpe kanter som kan skade fiskene i fart.
Inntil du får bestemme deg så får vi andre troffevenner holde tankene dine varmt med bilde så lenge. Her får du en fin Moliro gruppe.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© ohr
Reklame for plussmedlemskap